|

کاخ سفید اعلام کرد

دستور اعزام نظامیان بیشتری از سوی بایدن

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه وضعیت سودان خطرناک است، تایید کرد که رئیس جمهور آمریکا به ارتش این کشور دستور داده است نیروی نظامی بیشتری به آفریقا اعزام کند.

دستور اعزام نظامیان بیشتری از سوی بایدن

به گزارش شبکه شرق، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه وضعیت سودان خطرناک است، تایید کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ارتش این کشور دستور داده است نیروی نظامی بیشتری به آفریقا اعزام کند اما مدعی شد که این اعزام نیرو برای تخلیه احتمالی سفارت واشنگتن در خارطوم است.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به ارتش این کشور دستور داده تا برای تخلیه احتمالی سفارت واشنگتن در سودان، نیروی بیشتری به آفریقا اعزام کند اما تمرکز آمریکا در حال حاضر بر تخلیه دیپلمات ها نیست بلکه بر توقف خشونت ها در سودان متمرکز است.

این مقام کاخ سفید در خصوص برنامه آمریکا برای خروج دیپلمات های خود از سودان افزود: پنتاگون اعلام کرده است که در حال آماده سازی و استقرار برخی از نیروها و قابلیت‌های نظامی در نزدیکی سودان فقط برای اهداف اضطراری و هرگونه احتمال تخلیه دیپلمات ها از این کشور است.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه آمریکایی ها به طور خاص در سودان هدف قرار گرفته اند وجود ندارد. اما بدون شک، وضعیت خطرناک است.

به گزارش ایرنا، دو مقام آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کردند پنتاگون در حال انتقال نیروهای نظامی به کشور جیبوتی در همسایگی سودان است تا برای تخلیه کارکنان سفارت آمریکا از سودان آماده شود.

با این حال، مقامات ارشد آمریکا اذعان کردند که خروج دیپلمات ها و همچنین تخلیه ۱۹ هزار شهروند آمریکایی از سودان کار آسانی نخواهد بود.

فیل ونتورا، معاون سخنگوی پنتاگون نیز در بیانیه ای گفت: "وزارت دفاع با همکاری مرکز فرماندهی آمریکا در آفریقا، وضعیت سودان را زیر نظر دارد و برنامه ریزی محتاطانه ای را برای شرایط احتمالی مختلف انجام می دهد."

وی گفت: "به عنوان بخشی از این برنامه ریزی ها، ما در حال افزایش قابلیت‌های خود در نزدیکی سودان برای اهداف اضطراری مربوط به تأمین امنیت و تسهیل خروج کارمندان سفارت آمریکا از سودان در صورت لزوم هستیم.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

 آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد: یک کاروان دیپلماتیک آمریکایی مورد حمله واقع شده است. تمام کارمندان ما سالم هستند و آسیبی ندیده اند. اما این اقدام یعنی تیراندازی به یک کاروان دیپلماتیک با پلاک های سیاسی و پرچم آمریکا، بی پروا، غیرمسئولانه و البته ناامن بود.

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل "UNOCHA" در دارفور جنوبی در سودان غارت شد. این اقدامات غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.حملات به کارکنان و تأسیسات بشردوستانه در سودان ادامه دارد و گزارش هایی از حملات و خشونت جنسی علیه امدادگران دریافت کرده ایم.

نماینده سازمان ملل متحد  اعلام کرده است در این درگیری ها ، ۱۸۰ نفر کشته و یک هزار و ۸۰۰ نفر زخمی شده اند. این آمار در حالی اعلام می شود که کمیته پزشکان سودان، شمار کشته های غیر نظامی در جریان درگیری ها را ۱۴۴ نفر و شمار زخمی های نظامی و غیرنظامی را یک هزار و ۴۰۹ نفر اعلام کرده است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها