|

یک مقام ارشد دولت وابسته به عربستان خبر داد؛

توافق با انصارالله برای تمدید آتش‌بس

یک مقام ارشد دولت وابسته به عربستان در یمن روز جمعه خبر داد که توافقی برای تمدید آتش بس با انصارالله به مدت شش ماه تا یک سال به دست آمده است.

توافق با انصارالله برای تمدید آتش‌بس

به گزارش شبکه شرق، یک مقام ارشد دولت وابسته به عربستان در یمن روز جمعه خبر داد که توافقی برای تمدید آتش بس با انصارالله به مدت ش ماه تا یک سال به دست آمده و پس از اجرای آن، مذاکرات مستقیم سیاسی برای راه حل جامع بحران این کشور انجام خواهد شد.

به گزارش «آناتولی» این مقام که نخواسته نامش فاش شود، گفت که دولت عدن و گروه انصارالله با تمدید آتش بس از شش ماه به یک سال موافقت کردند و خاطرنشان کرد که توافقنامه به طور رسمی حداکثر ظرف دو روز آینده اعلام می‌شود.

به نقل از میدل ایست نیوز، وی افزود: توافقی صورت گرفت که آتش بس در یمن تا پایان سال جاری تمدید شود و شامل اقدامات انسانی و اقتصادی شود.

این مقام یمنی ادامه داد: شرایط این توافق شامل باز کردن فرودگاه بین‌المللی صنعا برای پروازهای بیشتر، از سرگیری صادرات نفت از بنادر یمن، باز کردن جاده‌ها در استان تعز (جنوب غربی یمن)، آزادی زندانیان (تمام زندانیان دولت مستعفی یمن در مقابل تمام زندانیان انصارالله) و حمل مستقیم کالا به بندر عدن (جنوب یمن) است.

وی افزود: دو طرف همچنین توافق کردند که گفت‌وگوی مستقیم سیاسی برای حل بحران در یمن و پایان دادن به جنگ آغاز شود.

آتش بسی که به مدت شش ماه بین دو طرف درگیری در یمن ادامه داشت، در ۲ اکتبر ۲۰۲۲ پایان یافت و دولت مستعفی و انصارالله اتهاماتی را مبنی بر عدم تمدید آن به یکدیگر وارد آوردند.

پیش از این خبرگزاری رویترز، به نقل از دو منبع که در جریان مذاکرات دوجانبه هستند گزارش داد که یک هیئت سعودی-عمانی قصد دارد هفته آینده به صنعا، پایتخت یمن سفر کند تا با مقامات انصارالله به توافق آتش بس دائمی دست یابد و به درگیری‌های هشت ساله در این کشور پایان دهد.

این دو منبع اشاره کردند که در صورت دستیابی به توافق، طرف‌های درگیر در یمن ممکن است قبل از تعطیلات عید فطر که از ۲۰ آوریل آغاز می‌شود، توافق را اعلام کنند.

آنها افزودند که گفت‌وگوها پیرامون بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت دستمزد کارکنان دولت، روند بازسازی و انتقال سیاسی متمرکز خواهد بود.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها