|

رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی:

امیدواریم گروسی حسن نیت خود را نشان دهد/ اگر فشارها ادامه داشته باشد، بعید نیست ایران تصمیم خروج از NPT را اتخاذ کند

یک نماینده مجلس گفت: امیدواریم آقای گروسی به قصد سیاسی‌کاری و تخریب رابطه نیامده باشد؛ چراکه خروج ایران از NPT به نظر من ممکن است رخ دهد.

امیدواریم گروسی حسن نیت خود را نشان دهد/ اگر فشارها ادامه داشته باشد، بعید نیست ایران تصمیم خروج از NPT را اتخاذ کند

به گزارش شبکه شرق، جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان گفت: روابط ایران و آژانس ظرف چندسال گذشته فراز و نشیب‌های بسیار داشته است، به نظر من از اصلی‌ترین عوامل این وضعیت ناپایدار در روابط ایران و آژانس، نگاه سیاسی آژانس و گزارش‌های نادرستی است که دریافت و بر پایه آنها اظهارنظر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.

بخش هایی از گفت و گوی جهان آبادی را در ادامه می خوانید:

قبل از امضای برجام حتی خود ما در داخل کشور و کسانی که در دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف سیاسی فعالیت می‌کردیم انتقاد داشتیم که چرا شفاف‌سازی نمی‌کنیم تا بسیاری از فشارها از روی ما برداشته شود و انتقادها رفع شود.

اما برجام نشان داد که ایران در تمام ابعاد آمادگی همکاری با آژانس را دارد و همکاری‌هایی را که به آن‌ها تعهد داشت اجرایی کرد، اما نتیجه‌اش خروج آمریکا از برجام و ادامه فشارها بر ایران شد.

هجمه‌هایی که علیه ایران در فضای بین‌المللی وارد می‌کنند مبنی بر که تهران به اورانیوم غنی‌سازی ۸۴ درصدی دست پیدا کرده است، ایران میزان غنی‌سازی‌اش زیاد است، ذخایر غنی‌سازی شده ایران بالاست و مراکزی دارد که باید بازرسی شود و ... تبلیغات نادرستی است که ظرف مدت‌ها علیه ایران راه انداختند.

معتقدم سفر آقای گروسی و دیدارش با مقامات بالا می‌‌تواند بخشی از این تبلیغات را خنثی کند اگر او به قصد شفاف‌سازی و شناخت از مسائل آمده باشد، اما اگر بخواهد سیاسی‌کاری کند، سفری به ایران انجام دهد و دیدگاه‌های طرف ایرانی را بشنود و خواسته‌هایی که آژانس دارد را مطرح کند اما مجدداً همان فضای سیاسی را علیه ایران شکل دهد، به نظر من رابطه ناپایدار ایران و آژانس ادامه پیدا می‌کند.

می‌دانید که ایران علیرغم اینکه بسیاری از کشورهای دشمن و طرف‌های مسئله‌ساز از جمله رژیم صهیونیستی عضو NPT نیستند و آشکارا خودشان اعلام می‌کنند کلاهک هسته‌ای دارند و مدام عنوان می‌کنند غنی‌سازی خارج از نظارت همه دستگاه‌های بین‌المللی دارند، عضو این پیمان است.

این‌ها صبح تا شب ایران را به بمباران مراکز اتمی و حمله نظامی تهدید می‌کنند، اسرائیلی‌ها در عرصه‌های بین‌المللی بارها این را بیان کردند اما ایران تا الان نه خروج از NPT و نه عدم همکاری با آژانس را مطرح کرده است و در هر زمانی هر خواسته‌ای که آژانس داشته چه در بحث شفاف‌سازی و چه در خصوص میزان و درصد غنی‌سازی و نوع سانتریفیوژها و نسل‌های مختلف آن انجام داده است.

حتی ما بعد از انفجار‌هایی که در نطنز رخ داد و اسرائیلی‌ها به این مرکز آسیب زدند مجبور شدیم نسل‌های جدید سانتریفیوژ را نصب کنیم، تا آن زمان باز هم متعهد به تعهدات خودمان بودیم. امروز هم فکر می‌کنم سفر آقای گروسی می‌تواند این ابهامات را رفع کند، اگر نیت آقای گروسی رفع ابهام باشد، می‌تواند به احیای برجام و بهبود رابطه ایران و آژانس و همچنین از سرگیری مذاکرات اتمی کمک کند به شرط اینکه آقای گروسی به نیت سیاسی‌کاری نیامده باشد.

معتقدم ایران در مذاکرات اخیر واقعاً مظلوم واقع شده است دلیلش هم این است که هجوم رسانه‌ای غرب و امپراتوری رسانه‌هایش اجازه نمی‌دهد واقعیت‌ها را جهان آنگونه که هست ببیند و ایران را آنگونه که هست مشاهده کند.

ایران در خلال مذاکرات دور جدیدی که در دولت آقای رئیسی انجام شد، در قبال کشورهای غربی و در گفت‌وگو‌هایش پذیرفت که سانتریفیوژهای نسل ۶ را باز کند، غنی‌سازی اورانیوم را به همان درصدی که در برجام بود بازگرداند و هر میزان اورانیوم بالاتر از سطح برجام دارد، رقیق کند نظارت‌های فرار پادمانی را بپذیرد و چیزی  وجود نداشت که ایران در آن زمینه همکاری نکند اما حاصل نظرات مثبت ایران فشار بیشتر آژانس، آمریکا و زیاده‌طلبی غربی‌ها شده است.

امیدواریم آقای گروسی به قصد سیاسی‌کاری و تخریب رابطه نیامده باشد؛ چراکه خروج ایران از NPT به نظر من ممکن است رخ دهد. اگر ادامه این فشارها علیه ایران با کمک آژانس و گزارش‌های نادرست اسرائیلی‌ها و تخریب‌های آنها ادامه داشته باشد، بعید نیست ایران تصمیم خروج از NPT را اتخاذ کند.

به نظر من ایران تمام راه‌های همکاری با آژانس را طی کرده است و تمام فرصت‌های همکاری با آژانس را داده است و در تمام زمینه‌ها صادقانه عمل کرده اما چیزی که نصیب ایران شده فشار و تحریم بیشتر و سیاسی کاری بیشتر و تهدید بیشتر از سمت رژیم صهیونیستی بوده است و من فکر می‌کنم این حق طبیعی ایران است که به این رفتارها پاسخ دهد.

منبع: اعتماد آنلاین
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها