|

یک وکیل دادگستری در تشریح ابهامات «عفو» اخیر؛

یک نهاد امنیتی نامه‌ای ارسال و درخواست کرده بود که فرمان عفو رهبری برای پرونده‌های خاص اعمال نشود

یک عضو کانون وکلای دادگستری گفت: چرا روند اجرایی این عفو در ۳ استان خاص خراسان رضوی، گلستان و تهران اجرایی شده است؟ اینکه چرا گلستان در این سامانه به عنوان پایلوت معرفی شده و مثلا ایلام و کردستان و سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت معرفی نشده‌اند، مبهم است.

یک نهاد امنیتی نامه‌ای ارسال و درخواست کرده بود که فرمان عفو رهبری برای پرونده‌های خاص اعمال نشود

به گزارش شبکه شرق، ۱۶ بهمن‌ماه رهبر انقلاب با صدور فرمانی موافقت خود را با درخواست رییس قوه قضاییه جهت عفو متهمان و محکومان اعتراضات اخیر اعلام کردند؛ فرمانی که با استقبال قابل توجه اغلب ایرانیان مواجه شد. دقایقی پس از صدور فرمان رهبری دستگاه قضایی هم با انتشار متنی، جزییات این عفو عمومی را تشریح و ضوابط استفاده از آن را مشخص کرد. پس از این فرامین و دستور‌العمل‌ها روند عفو آغاز شد. اما با گذشت بیش از دو هفته از ابلاغ این حکم به نظر می‌رسد ابهاماتی در روند اجرایی این فرمان عفو وجود دارد که لازم است در خصوص آن روشنگری صورت گیرد.

شیما قوشه،‌ وکیل دادگستری با روزنامه اعتماد گفت‌و‌گویی در این خصوص داشته که بخشی از آن را می‌خوانید: 

*نخستین ابهام این است که این عفو ترکیبی از عفو عمومی و خصوصی است. عفو عمومی را مجلس مشخص می‌کند و عفو خصوصی مختص مقام رهبری است. عفو عمومی برای متهم و محکوم باهم صادر می‌شود، اما عفو خصوصی برای محکومان است. در فرمان عفو فعلی مشخص نشده است که کدام‌یک از این گزاره‌ها را دربر‌می‌گیرد.

 

*بحث دوم در خصوص تعهد، ندامت و اقراری است که گرفته می‌شود. این اقرار به خصوص درباره افرادی که هنوز جرم آنها ثابت نشده و در مرحله دادرسی و بررسی جرم قرار دارند، مبهم است. مشخص نیست، اگر فردی که هنوز جرمش ثابت نشده و متهم است، اقرار به ارتکاب جرم کند و برای جرمی که هنوز ثابت نشده، درخواست عفو و اظهار ندامت داشته باشد، در آینده چه شرایطی خواهد داشت. اگر بنا به هر دلیلی عفو شامل حال او نشود، این اقرار چه وضعیتی پیدا می‌کند؟

 

*موضوع امضای ندامتنامه و حاشیه‌های مرتبط با آن حلاوت و شیرینی فرمان عفو رهبری را تحت‌تاثیر قرار داده است. به نظرم لازم است، در این خصوص وحدت رویه‌ای صورت بگیرد تا خیال خانواده‌ها راحت شود.

 

*ابهام مهم بعدی آن است که چرا روند اجرایی این عفو در ۳ استان خاص خراسان رضوی، گلستان و تهران اجرایی شده است؟ اگر به سامانه عدل ایران مراجعه شود، تنها ۳ استان تهران، گلستان و خراسان رضوی به عنوان پایلوت معرفی شده‌اند که امکان پیگیری عفو در آنها از طریق سامانه وجود دارد. مشخص نیست وضعیت محکومان و متهمان سایر استان‌ها در این طرح چه خواهد شد. اساسا چرا این ۳ استان به عنوان پایلوت انتخاب شده‌اند، تکلیف تهران (به عنوان پایتخت) و خراسان رضوی (پایتخت مذهبی کشور) شاید مشخص باشد، اما اینکه چرا گلستان در این سامانه به عنوان پایلوت معرفی شده و مثلا ایلام و کردستان و سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت معرفی نشده‌اند، مبهم است.

 

*در خصوص پرونده یکی از موکلان من، یک نهاد امنیتی نامه‌ای ارسال و درخواست کرده بود که فرمان عفو رهبری برای این افراد خاص و پرونده‌های خاص اعمال نشود. این در حالی است که این افراد شرایط دریافت عفو را داشتند. این هم یک ایراد است که ضابط با ارسال نامه‌ای از دادگاه بخواهد افرادی که شرایط عفو را دارند از لیست عفو‌شدگان کنار گذاشته شوند. البته رسیدگی به این پرونده خاص، هنوز آغاز نشده است و قرار است ۸ اسفندماه به این پرونده رسیدگی شود.

 

 

 

منبع: روزنامه اعتماد
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها