|

از عکس حاشیه ساز ۲۲ بهمن تا طرح مجلس و قرارگاه زیست عفیفانه

در ذهن «آقایان مسئول» چه می‌گذرد؟

۲۲ بهمن امسال با بقیه سال ها متفاوت بود. در جریان راهپیمایی ۲۲ بهمن و جشن ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی تصویری از دختری جوان که پرچم ایران را دور شانه خود گذاشته بود و روسری بر سر نداشت، در رسانه‌های رسمی منتشر شد.

در ذهن «آقایان مسئول» چه می‌گذرد؟
فرانک جواهری دبیر گروه اجتماعی شبکه شرق

به گزارش شبکه شرق، در شرایطی که هر روز یک طرح جدید برای برخورد با بی‌حجابی، تیتر می‌شود، انتشار این تصویر، این سوال را ایجاد می‌کند که در ذهن «آقایان مسئول» چه می‌گذرد؟ آیا اختلاف نظرها بالا گرفته است.


آقایان مسئول و رفتار های دو گانه 

عباس عبدی ، فعال سیاسی بعد از انتشار تصاویر دختران جوان بی حجاب، در توییتر خود، با لحنی کنایه آمیز،  این تصویر را مصداق را حل مساله حجاب دانست و نوشت: «اگر آقایان مسئول باز هم به حجاب گیر دهند، باید درغالب روان پریشی سیاسی تحلیل شود.»

 

روزنامه جمهوری اسلامی: پس چه شد آن «وا اسلاما» هایی که برای حجاب سر می دادید؟

روزنامه جمهوری اسلامی،  هم در یادداشتی بی‌نام نوشت؛ پاسخ این‌ همه سوال که در ذهن ها تلنبار شده را چه کسی باید بدهد. 

«مردم مانده‌اند و این سؤال اساسی که اگر قرار بود بی‌حجابی آنقدر رسمی شود که در مهم‌ترین مراسم انقلابی کشور حضور زنان بی‌حجاب به سوژه‌ای برای دستگاه‌های رسمی تبلیغاتی کشور تبدیل شود و دست‌ اندرکاران صاحب محاسن این دستگاه‌ها عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به این صحنه‌ها را با افتخار منتشر کنند و به رخ این و آن بکشند که ببینید ما چقدر طرفدار داریم و انقلاب اسلامی چگونه فراگیر شده و چقدر قدرت جذب دارد، پس چرا اجازه دادید ماجرای مهسا امینی اتفاق بیفتد و آنهمه خسارت به جان‌ها و اموال وارد بیاید و چنان ضربه مهلکی به اعتماد عمومی زده شود؟»

 

طرح  خام مجلس و معمای «سیستم»

این وسط، «آقایان مسئول» در مجلس و دولت مدام در مورد طرح‌های جدید برای حجاب مصاحبه می‌کنند.  موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ۱۴ بهمن، از طرح جدید مجلس برای حجاب پرده بردار داشت. طرح که می‌گوید افرادی که کشف حجاب کرده‌اند را از طریق یک «سیستم» شناسایی کرده و آن‌ها را از خدمات اجتماعی محروم می‌کنند. هنوز مشخص نیست، منظور رییس کمیسیون قضایی و حقوقی از «سیستم» چیست اما می‌گوید، «برخورد فیزیکی در کار نیست»  و نمی‌داند، این طرح قرار است در کدام کمیسیون نهایی شود و هنوز یک طرح خام است.

 

دولت هم طرح دارد: میز زیست عفیفانه

این فقط مجلس نیست که طرح دارد، ۱۲ بهمن، ۲ روز قبل از طرح مجلس، بعد از اظهارت رئیس‌جمهور درصداوسیما،  محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اعلام کرد طرح جدیدی دارد. هنوز جزییات این طرح هم اعلام نشده‌است و اسماعیلی فقط گفته است؛ یکی از وظایف ذاتی شورای فرهنگ عمومی مسئله مربوط به پوشش و حجاب است. آنجا بخش‌ها و میزهایی در این خصوص وجود دارد که یکی از این میزها، میز  «زیست  عفیفانه» است. 

 

در جامعه چه خبر است؟

بدنه جامعه کاری به تیتر و طرح و میز ندارد و تحت تاثیر انبوه مولفه ها از جمله مولفه‌های اقتصادی مسیر خود را می‌رود. مطالعات جامعه شناسی با استناد به آمارهای رسمی از تحولی بنیادین و گسترده در لایه‌های زیرین جامعه خبر می‌دهد. جامعه شناسان  نام این تحول را افول اجتماعی گذاشته‌اند. تحولی که از دل کاهش اعتماد عمومی، افزایش نرخ خودکشی، طلاق، مهاجرت و ... بیرون آمده است.  پس واقعا در ذهن «آقایان مسئول» چه می گذرد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها