|

«شبکه شرق» از برخی کنش‌های اعتراضی دانش‌آموزان و برخوردهای صورت گرفته در استان اصفهان گزارش می‌دهد؛

ماجرا مدرسه «۲۲ بهمن» چیست؟/ منبع محلی در اصفهان: یک دانش‌آموز پایه دوازدهم بازداشت شده و از آن بی‌خبرند/ مقامات آموزش و پرورش اصفهان: ساختگی است

هفته گذشته در فضای مجازی خبری مبنی بر بازداشت یک دختر پایه دوازدهم در مدرسه منتشر شد. گفته می‌شد که این دختر پروانه صالح‌نیا نام دارد و با گزارش مدیر مدرسه بازداشت شده‌است.

ماجرا مدرسه «۲۲ بهمن» چیست؟/ منبع محلی در اصفهان: یک دانش‌آموز پایه دوازدهم بازداشت شده و از آن بی‌خبرند/ مقامات آموزش و پرورش اصفهان: ساختگی است
مرجان زهرانی خبرنگار شبکه شرق

هفته گذشته در فضای مجازی خبری مبنی بر بازداشت یک دختر پایه دوازدهم در مدرسه در اصفهان منتشر شد. گفته می‌شد که این دختر پروانه صالح‌نیا نام دارد و با گزارش مدیر مدرسه بازداشت شده‌است. آمار بازداشتی‌‌ها اعتراضات ۱۴۰۱ پراکنده و اغلب غیررسمی است. به تبع آن در مورد آمار دانش‌آموزان بازداشتی نیز شاهد وضعیت مشابه هستیم. آنچه در فضای مجازی از سوی شاهدان عینی گزارش می‌شود با گفته‌های مقامات و بعضا روایت مسوولان نیز با یکدیگر، متفاوت است. یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش که اعلام کرد دانش‌آموز زندانی و بازداشتی نداریم، پیش از آن در گفت‌و‌گو با «شبکه شرق» از ارجاع دانش‌آموزان بازداشتی به اصلاح و تربیت خبر داده و سردار فدوی، جانشین فرمانده سپاه گفته بود میانگین بازداشتی‌ّ‌ها ۱۵ سال است.

یکی از منابع محلی «شبکه شرق» در اصفهان گفته‌است در مدرسه ۲۲ بهمن شاهین‌شهر استان اصفهان هم یک دختر دانش‌آموز پایه دوازدهم بازداشت شده‌است. او روایت می‌کند: «یکی از دانش‌آموزان مدرسه ۲۲ بهمن اعتراض کرده. در واقع نه شعار می‌داده، نه مقنعه برداشته و نه هیچ کار دیگری. فقط حرف سیاسی زده‌است مدیر مدرسه‌ تماس گرفته و دانش‌آموز را در داخل مدرسه بازداشت می‌کنند. مدیر مدرسه به باقی دانش‌‌آموزان هم تذکر می‌دهد که اگر آنها هم این روند را داشته‌باشند، همین اتفاق برای‌شان می افتد. »

مقامات آموزش و پرورش استان اصفهان اما تمام این ماجرا را «ساختگی» می‌دانند و مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان به «شبکه شرق» گفته که این اتفاق از سوی مدیر آموزش و پرورش شاهین شهر تایید نشده‌است. محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «شبکه شرق» ماجرای مدرسه ۲۲ بهمن شاهین‌شهر اصفهان را «کاملا ساختگی» توصیف کرد و گفت که از مدیر آموزش و پرورش شاهین شهر پرس و جو کرده و او هم مدعی است که «طبق آمار در ۱۰ سال گذشته چنین اسم و فامیلی در مدارس شاهین شهر نداشته‌ایم.» جلال سلمانی، مدیر روابط عمومی آ.پ استان اصفهان هم به «شبکه شرق» گفته از مسوولان محلی پیگیری کرده و چنین دانش‌آموزی نداشته‌اند.

ضد و نقیض آماری که در مورد دانش‌آموزان بازداشتی به چشم می‌خورد، در مورد استان اصفهان نیز صادق است. مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان اصفهان به «شبکه شرق» گفته «بر اساس گزارش‌ها در استان هیچ نیروی امنیتی وارد مدرسه نشده و هیچ بازداشتی نداشته‌ایم. اگر هم تعداد انگشت‌شماری اتفاقات این چنین رخ داده‌‌باشد، در این مدرسه مشخص که مورد سوال است ابدا چنین اتفاقی نداشته‌ایم. تا این لحظه هم –یکم آبان- موضوع ورود نیروی امنیتی به مدارس اصفهان به هیچ‌وجه درست نیست.» او که تاکید دارد استان اصفهان دانش‌آموز بازداشتی ندارد، می‌گوید: «بازداشت در مدرسه که به هیچ عنوان نداشتیم اما ممکن است نیروهای امنیتی در قبال برخی از دانش‌آموزان نقش ارشادی و نصیحت و توصیه داشته‌باشند. برای پیگیری این موضوع و چگونگی نقش ارشادی هم باید با نیروهای امنیتی تماس بگیرید.»

اما منظور مدیرکل روابط عمومی آموزش و پرورش اصفهان از «نقش ارشادی» چیست؟ مادر یکی از دانش‌آموزان دبیرستان صدیقه طاهره اصفهان برای «شبکه شرق» روزی را روایت کرده که دخترش در این دبیرستان از سر گذرانده‌است. او می‌گوید: «چندی پیش یک روز دانش‌آموزان در مدرسه شعار می‌دهند. نیروی انتظامی وارد مدرسه می‌شود و همه را وادار می‌کند که به کلاس بروند. فقط دو نفر از دانش‌آموزان که تا جایی که می‌دانم،‌ یکی از آنها دانش‌آموز سال آخر است در حیاط ماندند. مامور نیروی انتظامی به این دو نفر گفته‌بود که باید سر کلاس بروید. آنها اما مقنعه‌شان را در آورده‌بودند و یکی از آنها گفته‌بود که باید به دیدن موهای من عادت کنید و گفته‌بود که خفه نمی‌شود. چکار می‌خواهید بکنید؟ در آخر دانش‌آموزان به کلاس رفتند اما گویا دو سه روز این دانش‌آموز نتوانست به مدرسه.»

در روزهای اخیر به والدین دانش‌آموزان برخی از مدارس گفته‌ شد که حتما همراه فرزندانشان به مدرسه بیایند، توصیه‌ای که نشان می‌دهد کادر آموزشی مدارس احتمالا از عهده تامین امنیت دانش‌آموزان برنمی‌آیند. دبستان هیات امنایی «حافظ» در اصفهان  از جمله این مدارس بوده که به دلیل شکل‌گیری برخی تجمع‌های اعتراضی از والدین خواست در مدرسه همراه فرزندانشان حضور یابند تا از هر گونه خطر احتمالی برای آنها جلوگیری به عمل آورند. با این حال اغلب خانواده‌ها ترجیح داده‌اند که فرزندانشان را چند روزی به مدرسه نفرستند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها