|

همکاری در سازمان شانگهای و اوپک پلاس، محور رایزنی‌های پوتین و بن سلمان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الخلیج اونلاین، خبرگزاری رسمی عراق (واع)،القدس العربی و روسیا الیوم.

همکاری در سازمان شانگهای و اوپک پلاس، محور رایزنی‌های پوتین و بن سلمان

در این میان روسیا الیوم، در گزارشی به مکالمه تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان  پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع):

 تاکید الکاظمی بر تداوم اصلاحات اقتصادی در عراق

 مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق بر عزم کشورش برای تداوم اصلاحات اقتصادی تاکید کرد.

نخست وزیر عراق در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با فرید بلحاج، معاون منطقه ای بانک جهانی دیدار و گفت وگو کرد.

دو طرف در این دیدار مهم‌ترین جوانب همکاری بین عراق و بانک جهانی در زمینه های مالی و اقتصادی، پژوهش، مشاوره و داده ها را بررسی کردند.

در این دیدار رشد مثبت اقتصاد عراق و موفقیت در مقابله با چالش های به وجود آمده در پی بحران های جهانی و توقف واردات و پیامدهای ویروس کرونا نیز بررسی شد.

الکاظمی بر عزم عراق برای تداوم اصلاحات اقتصادی و ایجاد پایه های قوی برای توسعه پایدار و ایجاد محیط مناسب و مشوق سرمایه گذاری و همکاری با بانک جهانی در زمینه به روزرسانی سیاست آبی کشور و پروژه های امنیت غذایی تاکید کرد.

 

روسیا الیوم: 

همکاری در سازمان شانگهای و اوپک پلاس، محور رایزنی‌های پوتین و بن سلمان

 کاخ کرملین از مکالمه تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره مسائل دارای اهمیت مشترک از جمله همکاری اقتصادی و بازار نفت خبر داد.

 بنابر آنچه در بیانیه کاخ ریاست جمهوری روسیه آمده است، پوتین سالروز برپایی کشور عربستان سعودی را به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و مردم این کشور تبریک گفت.

دو طرف همکاری در چارچوب سازمان همکاری شانگهای در سایه تصمیم اخیر در نشست سمرقند مبنی بر اعطای عنوان شریک در گفت وگو به عربستان را بررسی کردند.

محمد بن سلمان به نقش فزاینده سازمان همکاری شانگهای در امور بین المللی اشاره کرد و گفت که عربستان برای مشارکت فعال در فعالیت های این سازمان آماده است.

دو طرف تلاش‌ها در چارچوب اوپک پلاس را قابل توجه ارزیابی و بر عزم خود برای تداوم پایبندی به توافقات صورت گرفته تاکید کردند.

بن سلمان به پوتین گفت که طی هفته انرژی روسیه که قرار است 12 الی 14 اکتبر برگزار شود، عربستان حضور بلندپایه‌ای خواهد داشت.

 

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا): 

رایزنی وزیر امور خارجه سوریه با همتایان الجزائری و اردنی

در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه با رمطان لعمامره، وزیر امور خارجه الجزائر آخرین تحولات جهان عرب را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 دو طرف در مورد متحد کردن صفوف عرب و تقویت اقدامات مشترک عربی در مواجهه با چالش ها و خطرات پیش روی آنها با تاکید بر اینکه آرمان فلسطین و آزادسازی اراضی عربی تحت اشغال «اسرائیل» همچنان موضوع اصلی و محوری باقی مانده است، متفق بود.

المقداد از نقشی که الجزائر می تواند برای اتحاد صفوف عرب و احیای روحیه همبستگی میان کشورهای عربی ایفا کند، ابراز اطمینان کرد.

لعمامره نیز به نوبه خود بر موضع قاطع الجزایر در حمایت از سوریه برای حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی و مبارزه با تروریسم تاکید و از پایداری ومقاومت بی‌نظیر سوریه در سال‌های گذشته تمجید کرد.

وزرای امور خارجه سوریه و الجزائر، همچنین راه‌های توسعه همکاری‌ها و هماهنگی‌های دو کشور در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

العربی الجدید: 

نشست فرماندهان ارشد عراقی برای تشدید تدابیر امنیتی در بغداد

فرماندهی ارتش عراق از صدور دستوراتی درباره افزایش تدابیر امنیتی در بغداد پس از نشست فرماندهان ارشد نظامی کشور خبر داد.

روز گذشته جلسه فرماندهان ارشد امنیتی به ریاست ژنرال عبدالامیر رشید یارالله رئیس ستاد ارتش عراق و ژنرال عبدالامیر الشمری جانشین فرمانده ستاد عملیات مشترک با حضور فرماندهان همه بخش‌های امنیتی بغداد و فرمانده نیروی زمینی و شماری از فرماندهان تیپ‌ها و دستگاه‌های امنیتی عراق برگزار شد.

در این نشست وضعیت امنیتی و افزایش امنیت پایتخت عراق و موانع پیش رو بررسی شد و رئیس ستاد ارتش و جانشین فرمانده ستاد عملیات مشترک دستوراتی را درباره افزایش آماده‌باش و هوشیاری و افزایش اقدامات اطلاعاتی و نوسازی برنامه امنیتی پایتخت صادر کردند.

نیروهای امنیتی عراق روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز تدابیر امنیتی را در بغداد تشدید کردند که موجب نگرانی شهروندان از تکرار درگیری‌ها و تحصن‌ها در پایتخت شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها