|

احداث راه‌آهن بین ترکیه و بعضی از کشورهای خلیجی

در بررسى رسانه های عرب زبان، امروز، الخلیج اونلاین، در گزارشی به احداث راه آهن بین ترکیه و بعضی از کشورهای خلیجی پرداخته است.

احداث راه‌آهن بین ترکیه و بعضی از کشورهای خلیجی

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الخلیج اونلاین، خبرگزاری رسمی  عراق (واع)،العالم الجدید و البیان امارات.

در این میان الخلیج اونلاین، در گزارشی به احداث راه آهن بین ترکیه و بعضی از کشورهای خلیجی پرداخته است.

 

الخلیج اونلاین: 

احداث راه آهن بین ترکیه و بعضی از کشورهای خلیجی

«بشار اوغلو» رئیس شورای ارتباطات اقتصادی خارجی و رئیس کمیته بازرگانی ترکیه و قطر از امکان اتصال ترکیه به کشورهای ضو شورای همکاری از طریق کویت و عراق خبر داد.

بشار اوغلو با اشاره به این که امکان اجرای پروژه راه آهن ترکیه-قطر با وجود مسافت بین این دو کشور مشکل است گفت پیشنهاد می‌شود این پروژه خط راه آهن ترکیه به عراق و سپس به کویت ساخته شود.

اوغلو با بیان این که به طور جدی توسعه و گسترش شبکه مترو دوحه در حال پیگیری است، این پروژه را «پروژه‌ای کیفی که نقطه عطفی زیرساخت‌ها در منطقه است» خواند.

کشور قطر با تاکید بر این که استانداردهای مهم و بودجه مناسبی برای پروژه زیر بنایی در نظر گرفته شده است، گفت چنین پروژه‌هایی در دیگر کشورها وجود ندارد.

روابط کشورهای خلیجی و ترکیه پیشرفت‌های قابل توجهی در ماه‌های اخیر داشته است به ویژه این که روابط آنکارا با ریاض و ابوظبی پس از سال‌ها تنش به علت اختلاف نظرها در مسائل منطقه‌ای به حالت عادی بازگشت.

 

خبرگزاری رسمی عراق (واع): 

نشست امنیتی عراق و سوریه برای بررسی امنیت مرزها

فرماندهی مرزبانی عراق و سوریه، نشست مشترکی برای بررسی استحکام مرزها و خنثی سازی هرگونه تلاش تروریستی برگزار کردند.

سپهبد ستاد حامد الحسینی، فرمانده مرزبانی عراق بر تلاش کشورش برای تامین امنیت مرزها با سوریه و جلوگیری از قاچاق در مرز تاکید کرد.

این نشست در پی بازدید سرلشکر ستاد غسان محمود از مقر فرماندهی مرزبانی عراق برای بررسی تامین امنیت مرزهای مشترک بین دو کشور و تشدید همکاری برای جلوگیری از هرگونه تلاش تروریستی و آشفته کردن اوضاع با ثبات امنیتی و تداوم استحکام مرزها از سوی عراق برگزار شد.

الحسینی گفت که مرزهای عراق پس از آنکه سیستم نظارت منسجم شامل حصار، دیوار بتنی و دوربین های حرارتی نظارت به صورت 24 ساعته تکمیل شد، امن و با ثبات است.

 

البیان امارات:

دیدار وزیر دفاع اسرائیل با وزیر خارجه امارات

وزیر خارجه امارات در ادامه سفر خود به اسرائیل، در محل سفارت امارات در تل‌آویو با وزیر دفاع اسرائیل دیدار و همکاری‌های امنیتی دوجانبه را بررسی کرد.

 «بنی گانتس»، وزیر دفاع اسرائیل، با انتشار توئیتی دیدار خود با «عبدالله بن زاید»، وزیر خارجه امارات، را موجب خوش‌وقتی خواند و تأکید کرد که در این دیدار مسائل منطقه‌ای و امنیتی و مسائل اقتصادی مورد اهتمام مشترک بررسی شد.

او افزود که در این دیدار بر ضرورت حفاظت از ثبات منطقه‌ تأکید و مسائل مربوط به پرونده فلسطین را بررسی کرده است.

عبدالله بن زاید از روز چهارشنبه گذشته در رأس یک هیئتی رسمی و اقتصادی بلندپایه سفری 5 روزه را به اسرائیل آغاز کرده است.

 

العالم الجدید:

 ازسرگیری جلسات مجلس عراق در گیرودار تمایل سیاسی و تردید ریاست مجلس

با پایان گرفتن زیارت اربعین صحنه سیاسی عراق آبستن احتمالات گوناگون است و همه چشم‌ها به تصمیم نهایی ریاست مجلس برای ازسرگیری جلسات دوخته شده است.

«غریب عسکر»، دبیر مجلس نمایندگان عراق، تأکید می‌کند که درخواستی رسمی با بیش از 200 امضا برای ازسرگیری جلسات مجلس بعد از زیارت اربعین به ریاست مجلس رسیده است.

او افزود که هنوز ریاست مجلس درباره موعد ازسرگیری جلسات تصمیم نگرفته اما تشکیل نشدن جلسات در حال حاضر هیچ توجیهی ندارد.

وی می‌افزاید که درباره ازسرگیری جلسات مجلس و تسریع در انتخاب دولت جدید اجماع سیاسی وجود دارد و رئیس مجلس باید فراخوان ازسرگیری جلسه انتخاب رئیس جمهوری و ادامه روند تا تشکیل دولت را صادر کند اما متأسفانه شاهد وقت‌کشی رئیس مجلس به عللی نامعلوم هستیم.

در 30 اوت گذشته، هواداران متقدی صدر بعد از حدود یک ماه تحصن در مجلس عراق به دستور وی از منطقه خضراء خارج شدند.

در پی آن، کارمندان بخش اداری مجلس فعالیت خود را از سرگرفتند اما به علت برگزاری زیارت اربعین، تشکیل جلسات مجلس به بعد از اربعین موکول شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها