|

آمریکا خطاب به اسراییل: به‌دنبال احیای برجام هستیم

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما به دنبال بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بوده و هستیم، زیرا بایدن متقاعد شده است که این بهترین راه برای اجرای تعهد خود مبنی بر عدم اجازه ایران به داشتن سلاح هسته‌ای است.

آمریکا خطاب به اسراییل: به‌دنبال احیای برجام هستیم

تایمز اسرائیل در گزارشی این بیانیه را به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، منتشر کرد و نوشت در بخشی از این بیانیه ادعا شده است: «ما به دنبال بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بوده و هستیم، زیرا بایدن متقاعد شده است که این بهترین راه برای اجرای تعهد خود مبنی بر عدم اجازه ایران به داشتن سلاح هسته‌ای است.»

بیانیه وزارت خارجه ساعاتی پس از آن صادر شد که یک مقام صهیونیست در جریان سفر «یائیر لاپید» نخست‌وزیر آلمان به خبرنگاران، گفت: «آمریکایی‌ها و بیشتر اروپایی‌ها می‌گویند که برجامی وجود نخواهد داشت.»

این مقام صهیونیست که به نام وی اشاره نشده است، گفت: «کسانی که به این نتیجه رسیده‌اند بهانه‌های مختلفی آورده‌اند: برخی ادعا می‌کنند که این توافق به دلیل واکنش ایران به پیشنهاد نهایی پیش‌نویس اتحادیه اروپا از بین رفت. برخی دیگر می‌گویند به این دلیل است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا، رئیس دفترش، در مذاکرات پیشی گرفتند؛ و دیگران استدلال می‌کنند که دولت بایدن مواضع خود را در قبال ایران در نتیجه فشار لابی‌های اسرائیل علیه برجام سخت‌تر کرد.»

این مقام گفته با سفرهای اخیر مقام‌های صهیونیست به واشنگتن، «مذاکرات راهبردی» صهیونیست‌ها با دولت بایدن در مورد گام‌های بعدی آغاز شده است.

این در حالیست که صبح امروز «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه آمریکا، مدعی شد پاسخ ایران به پیشنهاد طرف اروپایی و آمریکا «قدمی رو به عقب» بوده و احیای توافق هسته‌ای در آینده نزدیک ممکن نیست.

پیش از این هم وزیر خارجه آمریکا در مقر سازمان ناتو در بروکسل با وزرای خارجه سه کشور اروپایی دیدار کرد. مقامات اروپایی و آمریکایی در این دیدار بر همکاری نزدیک برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران تاکید کردند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها