|

فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی:

غربی‌ها می‌خواهند شرایط را در حالت استخوان در زخم نگه دارند

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: اروپایی‌ها باید تضامین لازم را بدهند که تحریم‌ها برداشته خواهد شد و پرونده PMD نیز بسته خواهد شد. حتی از نظر بنده باید خسارت نیز پرداخت کنند.

غربی‌ها می‌خواهند شرایط را در حالت استخوان در زخم نگه دارند

فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشور همه تغییر روند مذاکرات و تغییر موضع تروئیکای اروپا را به دلیل پرونده PMD ایران وابعاد احتمالی نظامی آن می‌داند. او تاکید می‌کند که طرف‌های غربی نه تنها باید همه تحریم‌ها را بردارند بلکه باید به ایران خسارت هم بدهند. 

به گزارش ایسنا، مهمترین بخش‌های گفت‌وگوی عباسی را در ادامه می‌خوانید:

 

مسئله بر سر پرونده ابعاد احتمالی نظامی است

*تغییر موضع کشورهای اروپایی و وارد کردن اتهام علیه ایران به دنبال بسته شدن پرونده PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی ایران است. در سال ۱۳۹۴ که اجرای برجام کلید خورد یکی از شروط اساسی این بود که پرونده PMD ایران بسته شود. در سال ۲۰۱۵ آژانس در خصوص ابعاد احتمالی نظامی ایران اظهار نظر کرد و قرار بود بر مبنای برجام این پرونده بسته شود.

*زمانی که ایران اجرای تکالیف برجامی خود را کنار گذاشت و سطح غنی‌سازی خود را افزایش داد و نظارت‌های آژانس را محدود کرد اروپایی‌ها و آژانس به فشار بر روی آمریکا روی آوردند تا بپذیرد که امتیازاتی به ایران داده تا ایران به برجام بازگردد و تکالیف خود را اجرایی کند.

 

غربی‌ها می‌خواهند شرایط را در حالت استخوان در زخم نگه دارند

*ایران در این دور قیدی گذاشته که علاوه بر برداشته شدن تحریم‌ها باید برای همیشه پرونده PMD یا همان ابعاد احتمالی نظامی بسته شود. طرف‌های غربی نیز می‌خواهند شرایط را در حالت استخوان در زخم نگه دارند تا ایران غنی‌سازی خود را کاهش داده و تعهدات خود را اجرایی کند اما باز طرف‌ها غربی به تعهدات خود عمل نکنند.

*اروپایی‌ها باید تضامین لازم را بدهند که تحریم‌ها برداشته خواهد شد و پرونده PMD نیز بسته خواهد شد. حتی از نظر بنده باید خسارت نیز پرداخت کنند.

*طرف‌های غربی به دنبال فشار بر روی ایران هستند و معیشت مردم را هدف قرار داده اند. اگر دولت هوشیاری بیشتری در جهت تامین معیشت مردم و رفع تبعیض‌ها داشته باشد قطعا مردم پای کار ایستاده اند. روحیه استکبار ستیزی در بین مردم همچنان قوی است.

عباسی گفت: اروپا باید تحریم‌ها را بردارد، پرونده PMD را ببندد، خسارت نیز پرداخت کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها