|

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی:

احتمالا ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده توافق می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: احتمال اینکه ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده توافق شود بسیار زیاد است و حداقل این بار چالش اساسی دیده نمی‌شود.

احتمالا ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده توافق می‌شود

به گزارش ایلنا، جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی درباره مذاکرات برجامی این دوره و و آخرین روند احیای توافق گفت: مذاکرات ایران با ۵ کشور غربی یک مذاکرات بسیار پیچیده به لحاظ امنیتی، فنی و سیاسی است. این پرونده تقریبا ۳ دهه وقت دستگاه دیپلماسی ما و بسیاری از کشورهای طرف مقابل را گرفته است اما در مذاکرات اخیر به نظر می‌رسد روی آن چارچوب‌های اصلی که مدنظر طرفین است، توافق حاصل شده است.

نماینده تایباد و  تربت جام خاطرنشان کرد: اگر بر چند محور اساسی که شامل تکنولوژی هسته‌ای موجود در ایران، نوع سانتریفیوژها، میزان و درصد غنی‌سازی، نحوه انتقال پول بعد از فروش نفت یا همان راستی‌آزمایی یا ضمانت‌های چندساله‌ای شرکت‌های سرمایه‌گذار است، تکیه کنیم به نظر من دغدغه‌ها رفع شده است و احتمال این که ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده مذاکرات به یک سرانجامی برسد بسیار زیاد است. 

وی یادآور شد: در چند مورد هم هنوز طرفین اختلاف نظرهای جزئی دارند منتها برای ایران به عنوان کشوری که بد عهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام را شاهد بوده، بسیار سخت است بدون هیچ تضمینی و گرفتن یک ضمانت اجرای محکم بخواهد مجددا قراردادی را امضا کند که این قرارداد تبعاتی برایش دارد از جمله بحث نسل‌های جدید سانتریفیوژ‌ها، میزان غنی‌سازی و اورانیومی که قبلا غنی‌سازی کرده بودیم و نظارت‌های فراپادمانی. فکر می‌کنم احتمال اینکه ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده توافق شود بسیار زیاد است و حداقل این بار چالش اساسی دیده نمی‌شود.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره گلایه برخی از نمایندگان درباره اینکه باید در جریان متن توافق قرار گیرند و این مسئله باید به تصویب مجلس برسد، بیان کرد: در برجام هم دقت کرده باشید، برجام به تصویب مجلس نرسید بلکه طرحی بود که برای اجرای برجام در مجلس به تصویب رسید.

وی ادامه داد: آنچه را که دولت در حال حاضر مذاکره می‌کند اجرای برجام است که بخواهد این متن دوباره بررسی شود کما این که اکثر نماینده‌ها در جریان کلیات پیش‌نویس هستند و می‌دانند چه توافقی می‌شود و طرفین چه تعهداتی را می‌پذیرند.

رحیمی جهان‌آبادی گفت: بر اساس این پیشینه که قرار جدیدی اتفاق نیفتاده است و مذاکرات تقریبا احیای قرارداد قبلی است و آن قرار داد روال خودش را طی کرده  فکر می‌کنم نیازی به اینکه در مجلس بررسی شود، نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها