|

روسیه کنترل کریمه را از دست می‌دهد؟

انفجارهای پیاپی در کریمه دوباره خبرهای اوکراین را به صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی بازگردانده است. جنگ اوکراین طولانی شده است.

روسیه کنترل کریمه را از دست می‌دهد؟

انفجارهای پیاپی در کریمه دوباره خبرهای اوکراین را به صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی بازگردانده است. جنگ اوکراین طولانی شده است. طی هفته‌های اخیر اوکراینی‌ها شبه جزیره کریمه را هدف گرفته اند و دستاوردهایی در انهدام تسلیحات روسی داشته اند. 

روزنامه‌های انگلیسی هم علاوه بر خبرهای اوکراین خبرهای داخلی انگلیس مثل رقابت نامزدهای نهایی برای نخست‌وزیری را پوشش می‌دهند. لیزا تراس ظاهرا حرفهایی درباره تفاوت کارگران انگلیسی و خارجی زده و آنها را تحقیر کرده است. 

خاورمیانه‌ای‌ها همچنان درگیر حوادث آتش‌سوزی در کلیساهای مصر هستند. به وقایع اخیر لبنان می‌پردازند و نیم‌نگاهی هم به اوکراین دارند.

 

نیویورک تایمز

روسیه کنترل کریمه را از دست می‌دهد؟ 

انفجارهای دوباره در کریمه باز هم برای روسیه دردسر درست کرده است. این انفجارها درون انبار مهمات روسی در این شبه جزیره رخ داده و روسها را به چالش کشیده است. 

شبه جزیره کریمه متعلق به اوکراین در سال ۲۰۱۴ به تصرف روسیه درآمد. اما حالا اوکراینی‌ها سلطه روسها را در کریمه به سخره گرفته اند و از روز آغاز جنگ اخیر میان دو کشور برای دومین بار به آن حمله کرده اند.

مدتی پیش برای اولین بار فرودگاهی در این شبه جزیره هدف حمله قرار گرفت و دست کم ۸ هواپیمای جنگی روسی از دست رفت. مقامات رسمی اوکراین مسئولیت حمله اول را نپذیرفتند و آن را عملیاتی از سوی پارتیزان‌ها و مبارزان غیررسمی معرفی کردند.

حمله دوم از سوی مقامات رسمی تایید شده است. به نظر می‌رسد نیروهای اوکراینی با نفوذ به نیروهای روسی موفق شده اند به اهدافی در کریمه دست پیدا کنند.

 

گاردین

افشای فایل صوتی لیز تراس و تحقیر کارگران بریتانیایی 

روزنامه گاردین به یک فایل صوتی مربوط به نامزد نخست‌وزیری بریتانیا دست پیدا کرده است که لیز تراس در آن کارگران بریتانیایی را تحقیر می‌کند و از عدم مهارت و دانش آنها در تقابل با رقبای خارجی می‌گوید.

لیز تراس، وزیر خارجه کابینه جانسون در کنار ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری سابق بریتانیا برای ورود به ساختمان شماره ۱۰ تلاش می‌کند. او در جمعی درباره تفاوت‌های جامعه کارگری بریتانیا با دیگر کشورها و همچنین تفاوت میان کارگران لندنی‌ و دیگر شهرها صحبت کرده است. 

گاردین می‌نویسد این اظهارات که به نظر می‌رسد مربوط می‌شود به سال ۲۰۱۹، می‌تواند خشم عظیم جامعه کارگری را رقم بزند و یک ملت را به هم بریزد.

 

نشنال

گروگان‌گیر بانک با حمایت بیروتی‌ها آزاد شد

حمایت لبنانی‌ها از قهرمان این روزهایشان باعث آزادی او شد. قهرمان این روزهای لبنانی‌ها کسی نیست جز بسام شیخ حسین؛ همانی که چند روزپیش برای برداشت از حساب ارزی‌اش وارد یکی از شعبات بانک فدرال بیروت شد و دست آخر چند را گروگان گرفت. 

پلیس او را دستگیر کرد تا به اتهام گروگان‌گیری محاکمه شود. اما لبنانی‌ها هرگز او را مجرم ندانستند و در حمایت از او به خیابان آمدند. آنها می‌گویند حسین حقش را خواسته و چیزی بیشتر از حقش نخواسته است. 

حسین برای برداشت پول خودش به بانک مراجعه کرد، اما مجوز نگرفت. معترضان می‌گویند از فلاکت و ورشکستگی بانک‌های لبنان است که کسی نمی‌تواند پول خودش را برداشت کند.

 

عرب نیوز

یک کلیسای دیگر در مصر طعمه آتش شد

تنها دو روز از حادثه مرگ‌بار آتش‌سوزی در کلیسای قبطیان مصر در قاهره می‌گذرد که خبر می‌رسد کلیسایی دیگر در مینای مصر گرفتار حریق شده است.

این بار هم پای اتصال سیم‌های برق و لوازم الکتریکی در میان است. خوشبختانه در آتش‌سوزی در کلیسای مینا، کسی جان خود را از دست نداده است. 

در حادثه اول که دیروز مراسم خاکسپاری قربانیان آن برگزار شد، ۴۱ نفر از جمله ۱۰ کودک جان خود را از دست دادند. اتصال دستگاه تهویه هوای کلیسای قبطیان در قاهره باعث آتش‌سوزی گسترده و مرگ حاضران در کلیسا شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها