|

برگزاری مراسم سوگواری شهادت سیدالشهدا و 72 تن از یارانش در سراسر کشور

ایران عاشورایی

مردم ایران در سراسر کشور در سالروز شهادت سیدالشهدا اباعبدالله‌الحسین‌(ع ) و ۷۲ تن از یاران باوفایش به سوگواری پرداختند و سراسر ایران کربلا شد و در جای‌جای شهرهای کوچک و بزرگ کشور دسته‌های عزاداری حسینی بسیار منظم به راه افتاده و همه در ماتم شهادت «سیدالشهدا‌(ع)» گریستند.

ایران عاشورایی

مردم ایران در سراسر کشور در سالروز شهادت سیدالشهدا اباعبدالله‌الحسین‌(ع ) و ۷۲ تن از یاران باوفایش به سوگواری پرداختند و سراسر ایران کربلا شد و در جای‌جای شهرهای کوچک و بزرگ کشور دسته‌های عزاداری حسینی بسیار منظم به راه افتاده و همه در ماتم شهادت «سیدالشهدا‌(ع)» گریستند. برگزاری آیین تعزیه، نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، برافراشتن علم و پرچم‌های عزا و... از جمله مراسم سنتی مردم مناطق مختلف کشور است که در روز عاشورا توسط عاشقان اهل بیت و خاصه عزاداران شهادت امام حسین‌(ع) و 72 تن از یار باوفایش در سراسر کشور انجام می‌گیرد و امسال نیز مانند سال‌های پیش محبان اهل بیت به سوگواری مطابق آیین مناطق خود پرداختند. همچنین مراسم عزاداری حسینی علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب اسلامی در سه شب منتهی به عاشورای حسینی برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، اولین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام صدیقی در سخنانی، بندگی را لازمه تجلی پروردگار در انسان دانست و با بیان اینکه حکومت دینی لازمه گسترش عبودیت و شکل‌گیری جامعه توحیدی است، گفت: نقش جاذبه حسینی در پرورش روحیه بندگی و دستگیری و نجات بشر از انواع آلودگی‌ها بی‌بدیل است. همچنین در این مراسم آقای محمدحسن موحدی آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد، آقای مهدی سماواتی به ذکر مصیبت و قرائت دعای توسل پرداخت و آقای سیدرضا نریمانی نیز مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی کرد. دومین شب مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. در این مراسم، حجت‌الاسلام عالی در سخنانی، شاخص و معیار اصلی دین‌داری را قرارداشتن در جبهه امام حق و معرفت به جایگاه و رسالت امام خواند و گفت: بر مبنای این شاخص اساسی، نه‌تنها دین‌داری ملت ایران از لحاظ کمّی پس از انقلاب اسلامی افزایش داشته است، بلکه بیش از ۴۰ سال است که مردم با فداکاری برای برپا نگه‌داشتن پرچم جمهوری اسلامی به‌عنوان پرچم بی‌بدیل حق و عدل در دنیا، کیفیت دین‌داری خود را افزایش چشمگیری داده‌اند. در سومین شب مراسم، حجت‌الاسلام صدیقی یاد خدا را مایه طمأنینه و آرامش قلب مؤمن دانست و گفت: بارزترین مصداق نفس مطمئنه که در قرآن کریم از آن یاد شده است، وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام است. همچنین در این مراسم، آقای میثم مطیعی به مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی پرداخت. همچنین هم‌زمان با شب دهم محرم‌الحرام مراسم عزاداری عاشورای حسینی با حضور آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری با رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد. در این مراسم جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و کارکنان نهاد ریاست‌جمهوری در مسجد سلمان فارسی این مجموعه حضور داشتند. در این مراسم معنوی، حجت‌الاسلام مهدی شریف در مورد اهمیت توجه به ویژگی‌های قیام امام حسین(ع) سخنرانی کرد و مداح اهل بیت حنیف طاهری نیز در رثای سرور و سالار شهیدان امام حسین‌(ع) و شهدای کربلا به مدیحه‌سرایی پرداخت.

عشق به امام حسین)ع(  فرای اسلام  است

رئیس‌جمهور سابق کشورمان نیز در دیدار با جمعی از وزرا و مدیران دولت‌های یازدهم و دوازدهم در ۱۲ مرداد گفت: امام حسین‌(ع) بزرگمردی بود که به دشمنانش فکر می‌کرد و حتی لشکریان دشمن را سیراب کرد. حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی افزود: دل‌های مردم با گذشت حدود ۱۳۹۰ سال همچنان مالامال از عشق به امام حسین‌(ع) است و برای شهادت ایشان عزاداری می‌کنند. آن حضرت برای احیای اسلام و انسانیت قیام کرد و امروز می‌بینیم عشق امام حسین‌(ع) فرای اسلام است و حتی غیرمسلمانان نیز نام ایشان را گرامی می‌دارند. وی اظهار کرد: آن بزرگمرد تاریخ، دین پیامبر اسلام را احیا کرد و به همه آزادگان بشریت حیات بخشید و تا امروز هم نام بلند او بر سر زبان‌هاست. طبق آیه شریفه وَ رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ، هر کس برای خدا کار کند، خدا نام او را در تاریخ بلند نگه می‌دارد، ولو اینکه در مدت کوتاهی، تحت ظلم و ستم و فشار و اهانت باشد اما خداوند در صحنه تاریخ پاسخ می‌دهد و جبران می‌کند. لازم به توضیح است که یک‌چهارم مردم جهان مسلمان هستند و روز عاشورا یکی از مهم‌ترین روزهایی است که به باور مسلمانان باید آن را گرامی داشت. هزاران نفر از مسلمانان سراسر جهان از لندن گرفته تا نیویورک، ملبورن و لاهور، در مراسم عاشورا شرکت کرده و برای امام حسین‌(ع) و یارانش که در کربلا شهید شدند عزاداری می‌کنند و امسال نیز این مراسم‌ها به شکوه سالیان گذشته برگزار شد.

 

 
  • «شرق» در گفت‌وگو با جمالی‌نوبندگانی، دور جدید تحریم‌ها و به موازات آن ادعای حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند
  • «شرق» از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی در برخی شهرهای ایران و حمله ادعایی اسرائیل گزارش می‌دهد
  • برخوردهای گشت ارشاد در طرح نور به تذکر جدی برای برخی از مسئولان ختم شد
  • نقدی در باب دیدار نوروزی خانه اندیشمندان‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها