|

تاکید ارتش سوریه بر آمادگی کامل خود برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی ترکیه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الصباح، الجزیره،خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، و روسیا الیوم.

تاکید ارتش سوریه بر آمادگی کامل خود برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی ترکیه

الهام یوسفی برخوردار- در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،الصباح، الجزیره،خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، و روسیا الیوم.

در این میان خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"در گزارشی به  تاکید ارتش سوریه بر آمادگی کامل خود برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی ترکیه پرداخته است.

 

الجزیره:

آغاز اجرای پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای مصر

مصر روز سه‌شنبه شاهد آغاز اجرای پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای «الضبعه» برای تولید برق بود که قرار است شرکت «روساتم» آن را بسازد.

این قرارداد که 5 سال پیش میان مصر و شرکت روسیه‌ای «روساتوم» امضا شده، بعد از پروژه سد عالی اسوان که در سال 1971 افتتاح شد، بزرگ‌ترین پروژه مشترک میان مصر و روسیه است.

سازمان نیروگاه‌های هسته‌ای مصر پس از برگزاری مراسمی رسمی با حضور مقامات مصری و روسیه‌ای، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که مرحله تأسیسات و آغاز بتون‌ریزی برای ساخت رآکتور اول نیروگاه اتمی ضبعه آغاز شده است.

«محمد شاکر»، وزیر برق مصر، آغاز اجرای این پروژه را «حادثه‌ای تاریخی» برای مصر دانست که با تأخیر 5 ساله و پس از پشت سر گذاشتن چالش‌های گوناگون تحقق یافت.

«سرگی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، نیز تأکید کرد که روند اجرای این پروزه به خوبی جریان دارد و بتون‌ریزی اولیه با موفقیت به پایان رسیده است.

دستیابی به انرژی هسته‌ای از نیمه‌های دهه 1960 رؤیای مصری‌ها بود اما تحقق آن به علل گوناگون سیاسی و اقتصادی و جنگ‌هایی که میان مصر و اسرائیل درگرفت به تأخیر افتاد.

 

روسیا الیوم:

عربستان و یونان چند توافقنامه و یادداشت تفاهم امضا کردند

مسئولان عربستان و یونان در حاشیه سفر محمد بن سلمان به آتن، چند توافقنامه و یادداشت تفاهم در زمینه های انرژی، نظامی، علمی، ورزش، بهداشت امضا کردند.

دو طرف نشست گسترده ای در مقر نخست وزیری یونان در آتن برگزار کردند. در این نشست توافقنامه ایجاد شورای شراکت استراتژیک عربستان و یونان امضا شد.

دو طرف همچنین توافقنامه ها و یادداشت های تفاهمی در زمینه انرژی، ورزش، مبارزه با جرائم و حمایت و تشویق سرمایه گذاری بین دو کشور امضا کردند.

محمد بن سلمان روز گذشته طی سفری رسمی وارد یونان شد و قرار است پس از پایان سفرش عازم فرانسه شود.

 

خبرگزاری رسمی سوریه "سانا":

 تاکید ارتش سوریه بر آمادگی کامل خود برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی ترکیه

ارتش سوریه با افزایش تنش زایی از سوی ترکیه در شمال سوریه، تاکید کرد که آماده مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی ترکیه و تشکیلات تروریستی است.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه تاکید کرد که ارتش عربی سوریه در آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی ترکیه به اراضی سوریه به سر می برد.

به گزارشیک منبع نظامی بلندپایه گفت: با افزایش شدت تنش زایی از سوی ترکیه در خاک سوریه طی دو روز گذشته و حمله ترکیه به مناطق مختلف و شماری از مواضع نیروهای مسلح، تاکید می کنیم که ارتش شجاع سوریه آماده مقابله با هرگونه حمله احتمالی از سوی ترکیه و تشکیلات تروریستی است.

نیروهای ترکیه و تروریست ها اخیرا حملات خود به مناطقی در استان های الحسکه، حلب و الرقه را افزایش داده اند که این حملات منجر به مجروح شدن شهروندان غیرنظامی و خسارت های مادی به املاک اهالی و زیرساخت های آن مناطق شده است.

 

الصباح :

 پیشرفت در مذاکرات عراق با یک شرکت بین‌المللی برای توسعه میدان گازی عکاز

وزارت نفت عراق از پیشرفت در مذاکرات با یک شرکت جهانی برای توسعه میدان گازی «عکاز» در غرب عراق خبر داد.

«عاصم جهاد»، سخنگوی وزارت نفت عراق، گفت که این وزارتخانه اهتمام ویژه به پرونده گاز در مناطق غربی عراق دارد.

وی گفت که پیش از این توسعه میدان گازی عکاز عراق در مناقصه‌ای به شرکت کره‌ای «کوکاز» واگذار شده بود و این شرکت فعالیت خود را آغاز کرده بود، اما با حمله داعش به مناطق غربی عراق، این شرکت هم فعالیت خود را متوقف کرد.

جهاد تأکید کرد که این میدان گازی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی منطقه است و برآوردها نشان می‌دهد که منطقه غربی عراق سرشار از ذخایر گازی دیگری هم باشد که نیاز به استکشاف دارد.

سخنگوی وزارت نفت عراق تأکید کرد که مذاکرات با یک شرکت بزرگ جهانی برای توسعه این میدان گازی پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

او توضیحی درباره این شرکت نداد، اما پیش از این عراق با عربستان درباره سرمایه گذاری در این میدان گازی به تفاهماتی رسیده بود.

میدان گازی عکاز در جنوب شهر قائم بزرگ‌ترین میدان گازی کشف‌شده عراق است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها