|

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه:

واردات نفت و گاز را از ایران افزایش خواهیم داد

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما به عنوان ترکیه در این خصوص چنین مزیتی داریم که می‌توانیم نفت و گاز وارد کنیم و واردات گاز را افزایش دهیم.

واردات نفت و گاز را از ایران افزایش خواهیم داد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری تی آر تی ترکیه درباره سفرش به تهران گفت: هدفمان رسیدن تجارت دو جانبه به 30 میلیارد دلار با ایران است. دیدارهای خوب و صمیمانه ای در تهران داشتیم. تفاهم 8 بندی با ایران نیز داشتیم که نشست موفقی بود. در نیمه سال جاری میلادی به 8 میلیارد دلار رسیدیم که تا پایان سال می توانیم این حجم را دو برابر کنیم. ما به عنوان ترکیه در این خصوص چنین مزیتی داریم که می توانیم نفت و گاز وارد کنیم و واردات گاز را افزایش دهیم. 

وی در ادامه با اشاره به دیدارش با پوتین نیز اظهار داشت: این دیدار بسیار متفاوت بود. ما در اتفاق رخ داده بین پوتین و زلنسکی نقش مهمی ایفا می کنیم. ما به کسی به چشم دشمن نگاه نمی کنیم به چشم دوست نگاه می کنیم. دیدار تهران درباره مبارزه با تروریسم بود. سوریه به لانه تروریستها تبدیل شده است. بر همین اساس هم روسیه و هم ایران باید در برابر سوریه موضع خود را مشخص کنند. من در نشست تهران به پوتین و رئیسی گفتم که مصمم به مقابله با تروریسم هستیم.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه این کشور در شمال سوریه در حال ساخت 250 هزار واحد مسکونی است که حدود 100 هزار واحد آن ساخته شده، افزود: این روند برای بازگشت آوارگان است البته با میل خودشان؛ اگر موفق شویم یک میلیون آواره به کشور خود بازخواهند گشت.  

اردوغان در خصوص روابط آمریکا با پ ک ک نیز گفت: سنتکام برای کشته شدن فرمانده ی پ گ پیام تسلیت صادر کرد. این تروریست چه کسی بود؟ کسی که علیه ترکیه عملیاتهای تروریستی انجام می داد. همکاری آمریکا با گروههای تروریستی منجر به افتادن در چاهی می شود که خودش حفر کرده است. داعش سازمان تروریستی است، پ ک ک و ی پ گ نیز فرقی با آنها ندارد. برای مقابله با یک گروه تروریستی نمی توان از دیگر گروههای تروریستی استفاده کرد. آمریکا باید از شرق فرات عقب بکشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها