|

ایران، روسیه و ترکیه بعد از نشست تهران بیانیه مشترک صادر می‌کنند

دستیار کرملین گفت سران ایران، روسیه و ترکیه قصد دارند بعد از گفت‌وگوهایشان در تهران در روز سه‌شنبه بیانیه‌ای مشترک صادر کنند.

ایران، روسیه و ترکیه بعد از نشست تهران بیانیه مشترک صادر می‌کنند

یوری یوشاکوف، دستیار کرملین گفت سران ایران، روسیه و ترکیه قصد دارند بعد از گفت‌وگوهایشان در تهران در روز سه‌شنبه بیانیه‌ای مشترک صادر کنند.

طبق گزارش خبرگزاری ایتارتاس، ابراهیم رئیسی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان به عنوان روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه این بیانیه را به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه صادر خواهند کرد.

یوشاکوف گفت: «ما امیدواریم در نتیجه نشست چارچوب آستانه در تهران بیانیه‌ای مشترک صادر کنیم. پیش‌نویسی از این بیانیه در حال حاضر تهیه شده و عملاً بر سر آن توافق صورت گرفته است. تأیید آن بلافاصله بعد از نشست سه رئیس‌جمهور صورت خواهد گرفت.»

این سخنگوی کرملین اضافه کرد: «چهارچوب آستانه کارآمدی خودش را نشان داده و احتمالاً تنها مکانیسم بین‌المللی است که اثرات مثبت واقعی بر اوضاع سوریه داشته است.

وی خاطرنشان کرد تا به امروز، توافق ترک خصومت در بخش‌های زیادی از اراضی سوریه اجرا شده و اوضاع میدانی در این کشور نیز عموماً پایدار است.

او گفت: «به لطف تلاش‌ها و همکاری‌های مشترک روسیه، ایران و ترکیه سطح خشونت کاهش یافته و هسته‌های اصلی داعش شکست خورده‌اند و توان بالقوه سایر گروه‌های تروریستی و گروه‌های همدست آنها هم به طرز قابل توجهی تضعیف شده است. کنترل دولت بر بخش‌های زیادی از کشور احیا شده که این خیلی مهم است.»

این مقام کرملین خاطرنشان کرد: «در چارچوب روند آستانه، همکاری‌ها در سطوح مختلف از جمله رایزنی‌ در سطح کارشناسی ادامه دارد.»

او خاطرنشان کرد یکی از دستاوردهای روند آستانه کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه بود که در نوامبر ۲۰۱۸ در شهر سوچی برگزار شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها