|

«شرق» از سفر رئیس‌جمهوری ترکمنستان به ایران گزارش می‌دهد:

دیپلماسی انرژی

بعدازظهر سه‌شنبه سردار بردی محمداف به ایران سفر کرد. رئیس‌جمهوری ترکمنستان به همراه یک هیئت اقتصادی و سیاسی در بدو ورود با استقبال رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی همراه شد

دیپلماسی انرژی

شرق: بعدازظهر سه‌شنبه سردار بردی محمداف به ایران سفر کرد. رئیس‌جمهوری ترکمنستان به همراه یک هیئت اقتصادی و سیاسی در بدو ورود با استقبال رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی همراه شد. این سفر دو‌روزه، نخستین سفر محمداف به تهران در مقام ریاست‌جمهوری ترکمنستان است. وی پیش از این در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۰ در مقام فرستاده ویژه رئیس‌جمهور وقت ترکمنستان به ایران سفر کرده بود.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری صبح دیروز در مجموعه تاریخی‌– فرهنگی سعدآباد به شکل رسمی از سردار بردی محمداف، همتای ترکمنستانی خود استقبال کرد. پس از آن رؤسای جمهور دو کشور، ۹ سند همکاری و بیانیه مشترک بین ایران و ترکمنستان را به امضا رساندند.

سند همکاری شامل همکاری تجاری‌–‌اقتصادی، علمی‌–‌فنی و فرهنگی بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان، یادداشت تفاهم همکاری تجاری‌–‌اقتصادی، علمی‌– فنی و فرهنگی بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان، یادداشت تفاهم همکاری تجاری‌–‌اقتصادی، علمی‌–‌فنی و فرهنگی بین استان خراسان رضوی و استان مرو ترکمنستان، یادداشت تفاهم همکاری بین صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران و کمیته دولتی رادیو و تلویزیون ترکمنستان، برنامه مبادلات علمی، فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان، یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری، تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفاظت محیط زیست از اسنادی بود که به امضای وزرا، استانداران و مسئولان مربوطه در حضور سران ایران و ترکمنستان رسید.

در ادامه نشست مطبوعاتی مشترک رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد. سیدابراهیم رئیسی ضمن تأکید بر اینکه ایران در سه دهه گذشته روابط خوبی با ترکمنستان داشته‌ است، بیان کرد: «سفرم (رئیسی) به عشق‌آباد در آذرماه سال قبل توانست همکاری‌ها را بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به‌ویژه در حوزه سوآپ گازی، ترانزیت و حمل‌ونقل فعال‌تر کند و گام‌های خوبی در این زمینه‌ها برداشته شد. در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی در دو کشور برای گسترش همکاری بیش از سطح فعلی وجود دارد. قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که امروز بین دو کشور امضا شد، می‌تواند همکاری‌های بین دو کشور را به سطح بالاتری ارتقا دهد».

سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان نیز در این نشست مطبوعاتی تصریح کرد: «بخش انرژی و حمل‌ونقل از‌جمله بخش‌های مهم و استراتژیک روابط تهران و عشق‌آباد است و تلاش‌های خود را برای بهره‌گیری مؤثر از این امکانات در مسیر گسترش تعاملات دو کشور متمرکز خواهیم کرد. در مذاکرات صورت‌گرفته به روابط دو کشور در حوزه دریای خزر اهمیت ویژه‌ای داده شد. در ملاقات‌های انجام‌شده همچنین مسائل افغانستان مورد توجه دو طرف بود. تهران و عشق‌آباد خواهان این هستند که افغانستان به یک دولت شکوفا تبدیل شود که در پروژه‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مشارکت داشته باشد».

پس از آن نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان به ریاست رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد که در این نشست جمعی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور به همراه اعضای هیئت عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه رئیس‌جمهور ترکمنستان به بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه در زمینه‌های سیاسی،‌ اقتصادی،‌ انرژی و ترانزیت پرداختند.

 

 
  • «شرق» در گفت‌وگو با جمالی‌نوبندگانی، دور جدید تحریم‌ها و به موازات آن ادعای حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند
  • «شرق» از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی در برخی شهرهای ایران و حمله ادعایی اسرائیل گزارش می‌دهد
  • برخوردهای گشت ارشاد در طرح نور به تذکر جدی برای برخی از مسئولان ختم شد
  • نقدی در باب دیدار نوروزی خانه اندیشمندان‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها