|

خطیب‌زاده: گروسی در زمان غلط و جای غلط، افراد غلط را ملاقات کرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: طبق بند اساسنامه آژانس وظیفه قطعی داشت و در زمان غلط و جای غلط افراد غلط را ملاقات کرده است. پاسخ ما داده شده و امیدواریم تصحیح رویه شود.

خطیب‌زاده: گروسی در زمان غلط و جای غلط، افراد غلط را ملاقات کرده است

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) ۲۳ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی به رفت و آمدهای هفته‌های اخیر در حوزه بین‌المللی و منطقه‌ای و دوجانبه پرداخت.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یکی از مقامات ترکیه در خصوص منشاء ریزگردها و عدم حضور ایران در کنوانسیونی درباره ریزگردها در ساحل عاج اظهار داشت: ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با ریزگرد است. چه در جلساتی که در سال‌های گذشته برگزار و چه در جلساتی که در فائو برگزار شده ایران حاضر بوده است. در مجامع بین‌المللی نظرات ایران چگونه منتقل و مستند می‌شود مضبوط است. بزرگ نمایی درباره مواضع کشورهایی غیر از ایران کمکی به اصل موضوع نمی کند. ایران تلاش کرده با رویکرد منطقه‌ای این موضوع را حل کند. مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌ها در رودهای بالادستی وجود داشته است. جواب مشترک لازم دارد و باید در فضای غیرسیاسی آن را دنبال کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحرکات و رفت و آمدهای اخیر به ایران اظهار داشت: هفته گذشته سفر امیرعبداللهیان را به هند داشتیم. در این سفر علاوه بر ملاقات با نخست‌وزیر، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی هند دیدار داشت با ایرانیان و تجار در حیدرآباد، بمبئی و دهلی نو دیدار داشت. سه توافقنامه و یادداشت تفاهم در این سفر امضا شد که برای این است که آنچه به عنوان دیپلماسی منطقه‌ای گفته می‌شود پیگیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه به سفر مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز اشاره و بیان کرد: فردا وزیر خارجه پاکستان به تهران خواهد بود. رئیس جمهور ترکمنستان به ایران می‌آید. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران است. سفرهای امیرعتبداللهیان در هفته بعد پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر گروسی به سرزمین های اشغالی خاطرنشان کرد: با یک کنشگر و رژیم یاغی در منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم‌دارترین رفتارهای تروریستی، جنگ طلبانه، قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته این رژیم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل به سخره بگیرد و همه را با چک سفید امضای برخی کشورهای مدعی انجام داده است. جای تاسف است مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون گریزی قرار دهد. یعنی توسط کارگزار ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است. فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام غیردپیلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بی طرفی و استقلال باشد. طبق بند اساسنامه آژانس وظیفه قطعی داشت و در زمان غلط و جای غلط افراد غلط را ملاقات کرده است. پاسخ ما داده شده و امیدواریم تصحیح رویه شود.

وی درباره قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود خلل ایجاد کرد و براساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند بین ایران و آژانس توافق شده بود رفت و برگشت‌هایی انجام شد این اقدام تغییر لحن و گفت‌وگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد از یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است. قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات خود را انجام دادیم. اقدامات قاطع و متناسب بود . هر چند اینها بگویند قطعنامه شکلی و توصیه ای بوده است. اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود باید مسیر دیگری را می‌رفتند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها