|

اولیانوف: غربی‌ ها درکی از وضعیت موجود ندارند

نماینده دائم روسیه در وین قطعنامه تصویب‌شده در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را «احمقانه» توصیف کرد.

اولیانوف: غربی‌ ها درکی از وضعیت موجود ندارند

 «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، قطعنامه تصویب‌شده در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را «احمقانه» توصیف کرده و بار دیگر از غربی‌ها بابت انتخاب این مسیر به شدت انتقاد کرده است.

اولیانوف در توییتر نوشت: «جدیدترین خبرها از ایران را شنیدید؟ حالا فهمیدید چرا روسیه دیروز به قطعنامه احمقانه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران رأی مخالف داد؟ متأسفانه، همتایان غربی ما نشان می‌دهند هیچ درکی از وضعیتی که در آن قرار داریم ندارند.»

ساعاتی قبل‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضای خود که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده بود اعلام کرد که تصمیم ایران برای حذف تجهیزات نظارتی، یک دستگاه اندازه‌ گیری آنلاین غنی‌ سازی در نطنز و یک دستگاه جریان‌ سنج در تأسیسات تولید آب سنگین را نیز در برمی‌گیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تأکید کرده بود بازرس‌های این سازمان فرایند برداشتن دوربین‌ها و سایر تجهیزات نظارتی آژانس، مطابق با تصمیم ایران را آغاز کرده‌اند.

در گزارش آژانس اتمی آمده است: «روز ۹ ژوئیه ۲۰۲۲، بازرس‌های آژانس، برداشتن دوربین‌های نظارتی خود از مرکز تحقیقاتی تهران و دو کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ در اصفهان را آغاز کردند.»

 

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه) قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران ساعاتی قبل از تصویب این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز پنجشنبه در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی با تأکید بر اینکه تهران هراسی از قطعنامه‌ها ندارد گفت ایران از موضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

وی خطاب به دشمنان تصریح کرد: چندبار می‌خواهید ملت ایران را بیازمایید و سخنان مسئولان کشور را نشنیده بگیرید، گمان می‌کنید با صدور قطعنامه‌ها ما عقب‌نشینی می‌کنیم؟ به نام خدا و به نام ملت، ایران یک قدم از مواضع خود عقب نمی‌نشیند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها