|

ایلان ماسک از جان توییتر چه می‌خواهد؟

حالا دیگر اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی خاصه توییتر می‌دانند، ایلان ماسک، ۴۴ میلیارد دلار نقد داده و این پلتفرم اجتماعی را صاحب شده است.

ایلان ماسک از جان توییتر چه می‌خواهد؟

سحر طلوعی- حالا دیگر اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی خاصه توییتر می‌دانند، ایلان ماسک، ۴۴ میلیارد دلار نقد داده و این پلتفرم اجتماعی را صاحب شده است. اما پرسشی که این روزها میان کاربران این شبکه اجتماعی رایج است، صحبت درباره چرایی این خرید است؛ چرا ایلان ماسک باید این میزان پول نقد بدهد و شبکه اجتماعی توییتر را با بیش از ۲۱۶ میلیون نفر کاربر بخرد؟ یا چرا صاحب شرکت خودروهای برقی تسلا باید بیش از ۱۶ میلیارد دلار از سهام خود را در این شرکت واگذار کند و پلتفرمی را که کسی دیگر راه انداخته، بخرد؟

افراد آشنا به خلقیات و روحیات ماسک می‌گویند ماسک با خرید پلتفرم اجتماعی توییتر، دو هدف عمده را دنبال می‌‌‌کند؛ یکی بیرون انداختن کاربران با هویت‌های جعلی و ربات‌ها و در عوض اعتبار دادن به کاربران حقیقی و دومی گسترش دادن ظرفیت آزادی بیان پلتفرمی مثل توییتر.

یکی از دلایلی که ماسک دنبال تایید هویت کاربران در توییتر و بیرون انداختن ترول‌ها و ربات‌ها و حساب‌های جعلی است، زخمی است که او از این جبهه خورده است. حساب کاربری ایلان ماسک در سال ۲۰۲۰ در کنار حساب کاربری اوباما و برخی دیگر از چهره‌‌ها هک شد. این اتفاق در حالی رخ داد که هم حساب کاربری ماسک و هم حساب کاربری اوباما تیک آبی داشت و تایید هویت شده بود. 

بررسی‌ها درباره این اتفاق نشان داد کلاهبرداران دیجیتالی دنبال آن بوده اند از ماسک و اوباما باج رمز ارزی بگیرند و در عوض حساب‌ها را پس بدهند.

وقتی پای تایید هویت همه کاربران پیش می‌آید، پیشنهادهایی مثل تایید هویت از طریق کارت اعتباری بانکی و یا آدرس محل سکونت مطرح می‌شود. کارشناسان بلافاصله پس از مطرح کردن این پیشنهادها،‌ از دو چالش اساسی پیش روی این راه‌کار نام می‌‌برند؛ راه‌کار اول نحوه دسترسی به اطلاعات صحیح شخص است و دومی که بسیار مهمتر است، حفظ حریم خصوصی اوست.

 از اینها گذشته مثلا داشتن کارت اعتباری شرط سنی دارد. در واقع همه کاربران توییتر صاحب کارت اعتباری بانکی نیستند چون سنشان سن قانونی نیست. به این ترتیب توییتر تعدادی از کاربرانش را از دست خواهد داد.

زمانی این راه‌کارها جواب می‌دهد که کاربران به این شبکه اجتماعی اعتماد داشته باشند که البته بعید است. این کاربران از خودشان می‌پرسند چطور توییتر به اعتمادشان وفادار و متعهد می‌ماند؟ چطور زیر فشار دولت‌ها کمر خم نمی‌کند و اطلاعات مالی و شخصی‌شان را در اختیار نهادهای اطلاعاتی نمی‌‌گذارد؟ نکند توییتر با دولت‌‌های سرکوبگر همکاری کند؟

 کشوری مثل روسیه را در نظر بگیرید که دولت با آزادی بیان چندان رابطه خوبی ندارد و با کوچکترین انتقاد دست به احضار و بازداشت فرد منتقد می‌زند. یکی از دلایلی که افراد در این کشورها با هویت‌های جعلی وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند، همین رفتار است. 

مسئله حفظ حریم خصوصی در فرآیند تایید هویت حساب کاربری موضوع بسیار مهم برای گروه‌‌های فعال حقوق بشری است. به استناد این دلایل است که کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند « خریدن شبکه اجتماعی توییتر ساده‌ترین کاری بوده که ایلان ماسک انجام داده است، اما ترمیم، تغییر و تحقق رویایی که در سر می‌پروراند، بخش سخت و پیچیده ماجرا است». ایلان ماسک موفق می‌شود؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها