|

پیروز انتخابات فرانسه چه کسی است؟

رییس جمهوری فعلی فرانسه، یکی از نامزدهای انتخابات فرانسه است و امیدوار است برای یک دوره دیگر به این سمت انتخاب شود.

پیروز انتخابات فرانسه چه کسی است؟

به گزارش بی بی سی، رای‌دهندگان در فرانسه روز یکشنبه پای صندوق‌های رای می‌روند تا رییس جمهوری جدید این کشور برای پنج سال آینده را انتخاب کنند.

به احتمال زیاد انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فعلی، یکی از نامزدهای این انتخابات است و امیدوار است برای یک دوره دیگر به این سمت انتخاب شود.

 

نامزدها

دوازده نفر - هشت مرد و چهار زن - خود را نامزد این انتخابات کرده‌اند.

از شش نامزد اصلی، سه نفر به احزاب طیف راست و دو نفر به احزاب و جناح‌های طیف چپ تعلق دارند. امانوئل ماکرون به عنوان یک سیاستمدار میانه‌رو شناخته شده است.

امانوئل مکرون نماینده حزب "جمهوری به پیش" است و امیدوار است بتواند بخشی از رای‌دهندگان از هر دو جبهه راستگرا و چپگرا را به خود جلب کند.

مارین لوپن و اریک زمور هر دو نامزدهای راست افراطی هستند هر چند آقای زمور با شعارها و برنامه‌های افراطی‌تری وارد مبارزات انتخاباتی شده است.

والری پکرس نماینده جمهوریخواهان میانه‌رو و متمایل به راست است.

ژان لوک ملانشُن از حزب چگرای افراطی "فرانسه تسلیم ناپذیر" و یانیک ژدو از حزب سبزها وارد مبارزات انتخاباتی شده‌اند.

چپ سنتی فرانسه پس از تحمل شکست‌های پیاپی سنگین در انتخابات قبلی عملا از صحنه سیاست محو شده است.

حمایت مردمی از حزب سوسیالیست فرانسه که فرانسوا اولاند، نامزد آن از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ رئیس جمهوری فرانسه بود، به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

ناظران می‌گویند شکاف در جناح چپ احتمالا به نفع امانوئل مکرون تمام می‌شود در حالیکه احزاب راستگرا او را به کپی‌برداری از سیاست‌های خود متهم کرده‌اند.

مبارزات انتخاباتی امسال هم تحت‌الشعاع جنگ در اوکراین قرار گرفته و رییس جمهوری به عنوان یک دولتمرد نقش دیپلماتیک مهمی را در این بحران ایفا کرده است.

 

نظام انتخاباتی فرانسه چگونه کار می‌کند؟

در صورت لزوم، مرحله دوم انتخابات به فاصله ۱۴ روز بعد از مرحله اول برگزار می‌شود

همانطور که در این انتخابات انتظار می‌رود، اگر در مرحله اول که روز ۱۰ آوریل برگزار خواهد شد، هیچیک از نامزدها نتواند حد نصاب بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به خود اختصاص دهد، دو نامزد دارای بیشترین آرا به مرحله دوم رای‌گیری در ۲۴ آوریل راه خواهند یافت.

نامزد پیروز در مرحله دوم از روز ۱۳ ماه مه دوره پنجساله ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد.

 

نظرسنجی ها چه می گویند؟

براساس نظرسنجی‌ها، طی دست‌کم شش ماه گذشته، امانوئل مکرون با فاصله قابل توجهی از سایر نامزدها پیش بوده است

ریحانه مظاهری، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به پاریس، می‌گوید بر اساس نظرسنجی‌ها امانوئل مکرون رییس جمهوری فعلی فرانسه همچنان اول است و پس از او با فاصله کمی مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی اجتماع ملی قرار دارد.

پیشبینی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا سناریویی مانند پنج سال پیش اتفاق خواهد افتاد امانوئل مکرون و مارین لوپن به دور دوم راه پیدا خواهند کرد.

اما تفاوت اینجاست که این بار فاصله آرای میان این دو کاندیدا بسیار کمتر شده و خانم لوپن توانسته با وجود داشتن رقیبی صریح الهجه همچون اریک زمور در جناح راست افراطی، هواداران بیشتری جذب کند.

حمایت از رقیب راستگرای افراطی او، اریک زمور که زمانی گفته بود ولادیمیر پوتین را ستایش می‌کند، کاهش یافته است.

 

 

مسایل اصلی چیست؟

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که غیر از اوکراین، بزرگترین مسایل در این مبارزات انتخاباتی اقتصاد، مهاجرت و امنیت بوده است.

در ماه ژانویه امسال، اقتصاد فرانسه که به خاطر شیوع کرونا گرفتار رشد منفی شده بود، بالاترین نرخ رشد سالانه خود در نیم قرن گذشته را ثبت کرد.

توانمندی اقتصادی فرانسه احتمالا به نفع مکرون تمام خواهد شد.

نرخ بیکاری در فرانسه به ۷.۴ درصد یعنی اندکی بالاتر از متوسط نرخ بیکاری در حوزه یورو و نزدیک به هدفی است که امانوئل مکرون هنگام آغاز ریاست جمهوری وعده داده بود.

 

در مورد مهاجرت، آمار رسمی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۸ میلیون مهاجر در فرانسه زندگی می‌کردند.

از این تعداد، حدود یک‌سوم از کشورهای اروپایی، چه عضو اتحادیه اروپا و چه غیرعضو، بودند و دو سوم بقیه منشا غیراروپایی داشتند.

در مجموع، بزرگترین جامعه مهاجران فرانسه را الجزایری‌تباران تشکیل می‌دهند و مراکشی‌تباران و پرتغالی‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

موضوع مهاجرت به خصوص در برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای راستگرا به شکل برجسته‌تری ظاهر شده است.

 

آقای زمور متعهد شده است که در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهوری، سیاست "مهاجرت صفر" را اجرا کند و سالانه ۱۰۰۰۰۰ مهاجر الجزایری، مراکشی و تونسی را به کشورهایشان بازگرداند.

خانم لوپن رویکرد او را محکوم کرده و به جای آن گفته است که در مقام رئیس جمهوری، کاهش عمده در شمار مهاجران را به همه‌پرسی خواهد گذاشت.

در زمینه امنیت، پس از انتقادات شدید آقای زمور و خانم لوپن از شرایط فعلی، امانوئل مکرون متعهد شد چند هزار نفر به نیروی پلیس بیفزاید و آنها را به گشت‌های خیابانی بفرستد.

او گفته است که میزان جرایم در دوره ریاست جمهوری او کاهش یافته است.

فرانسه در سال‌های اخیر هدف یک رشته حملات قرار گرفته و این حوادث باعث افزایش اهمیت امنیت برای فرانسوی‌ها شده است

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها