|

مروری بر رسانه‌های عربی زبان / 16 فروردین 1401 / 3 رمضان 1443

تحرکات عراق برای از سرگیری گفتگوهای عربستان و ایران در بغداد

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الایام فلسطین،العربی الجدید،الفرات نیوز عراق والنهار لبنان.

تحرکات عراق برای از سرگیری گفتگوهای عربستان و ایران در بغداد

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الایام فلسطین،العربی الجدید،الفرات نیوز عراق والنهار لبنان.

در این میان العربی الجدید در گزارشى به تحرکات عراق برای از سرگیری گفتگوهای عربستان و ایران در بغداد  پرداخته است.

 

النهار لبنان: 

معاون نخست وزیر لبنان اظهاراتش را تکذیب کرد

سعاده الشامی، معاون نخست وزیر لبنان با توضیح درباره اظهارات جنجالی اش پیرامون ورشکستگی لبنان، گفت که اساسا در جایگاهی نیست که چنین موضوعی را اعلام کند.

سعاده الشامی، گفت که اظهاراتش خارج از بافت مطلب فهمیده شده و افزود که وی در حال توضیح درباره تقسیم ضرر میان دولت و بانک‌های لبنان بوده است.

او گفت که اساسا در موقعیتی نیست که بخواهد ورشکستگی لبنان را اعلام کرد و افزود که دولت با همه توان برای بهبود اوضاع اقتصادی و نهایی شدن توافق با صندوق بین‌المللی پول تلاش می‌کند.

وی تأکید کرد که به لحاظ فنی و حقوقی در مقام اعلام چنین حالتی نیست و افزود که بی تردید لبنان در شرایط مالی سختی به سر می‌برد و در پرداخت بدهی‌هایش مشکل دارد و باید با اصلاحات مالی در پی حل مشکلات برآید اما این به معنای ورشکستگی نیست.

 

العربی الجدید: 

تحرکات عراق برای از سرگیری گفتگوهای عربستان و ایران در بغداد

یک مقام در وزارت امور خارجه عراق که نخواسته نامش فاش شود گفت که سه مقام دولتی مسئول تدارکات لازم برای تعیین موعد برگزاری این جلسه شده‌اند.

این مقام افزود که تا کنون زمان مشخصی تعیین نشده و تأکید کرد که ایرانی‌ها نمی‌خواهند که این دور از مذاکرات مانند دوره‌های سابق باشد بلکه تأکید می‌کنند که باید جلسه با دستور کار مشخص برای رسیدن به توافق درباره مسائل مشخص باشد.

به گفته این مقام، مسئولیت عراق در حال حاضر منتقل کردن دیدگاه‌های دو طرف درباره مذاکرات است.

این مقام تأکید کرد که هنوز برای ارزیابی موفقیت این مذاکرات زود است چون اختلافات میان دو کشور بسیار گسترده است.

به گفته این مقام عراقی، ایران پیش‌تر از عربستان خواسته بود که موضوع اعدام شیعیان را متوقف کند و به نظر می‌آید یکی از عوامل لغو مذاکرات در ماه گذشته اقدام عربستان در اجرای احکام اعدام ده‌ها غیر نظامی بوده باشد.

 

الفرات نیوز: 

سرپرست وزارت برق عراق: به گاز ایران فعلا نیاز داریم

عادل کریم، سرپرست وزارت برق عراق، تأکید کرد که این وزارتخانه برای آمادگی در فصل تابستان پیش رو فعالیت‌های خود را افزایش داده و افزود که اولویت اصلی افزایش تولید برق است.

سرپرست وزارت برق عراق با تأکید بر نیاز این کشور به گاز ایران، از امضای قرارداد واردات گاز از قطر برای فصل زمستان خبر داد.

سرپرست وزارت برق عراق گفت که گاز ایران برای نیروگاه‌های عراق مناسب است و قیمت آن هم قابل قبول است و تا سال‌های آینده نیز عراق به آن نیاز خواهد داشت.

 

الایام فلسطین: 

ضرب و شتم جوان معلول فلسطینی توسط نظامیان اسرائیلی در باب العمود

درگیری ها بین نیروهای نظامی اسرائیل و فلسطینیان در باب العمود در قدس اشغالی همچنان ادامه دارد.

نیروهای نظامی اسرائیل در منطقه باب العمود، طی درگیری با فلسطینیان و استفاده از گلوله پلاستیکی و گاز اشک آور، شماری از آنها را مجروح کردند.

در این درگیری ها شماری از فلسطینیان با گلوله های پلاستیکی و برخی دیگر در نتیجه ضرب و شتم مجروح شدند و اسرائیل دست کم 9 جوان فلسطینی را بازداشت کرد.

شاهدان عینی گزارش دادند که نیروهای نظامی اسرائیل یک جوان فلسطینی دارای معلولیت را دستگیر کردند و آن را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این درگیری ها از باب العمود به منطقه باب الساهره نیز کشیده شد و نیروهای اسرائیل از گلوله پلاستیکی برای سرکوب تجمع فلسطینیان استفاده کردند که موجب مجروح شدن شماری از جوانان فلسطینی شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها