|

مروری بر رسانه‌های عربی‌زبان / ۲۹ دی ۱۴۰۰/ ۱۶ جمادی الثانیه ۱۴۴۳

تفاهم ایران و عربستان حامى ثبات منطقه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الصباح عراق، الرایة قطر، اخبار الیوم مصر والامارات الیوم.

تفاهم ایران و عربستان حامى ثبات منطقه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الصباح عراق، الرایة قطر، اخبار الیوم مصر والامارات الیوم.

در این میان اخبار الیوم مصر، در گفتگوى اختصاصى با وزیر خارجه عمان به مسائل منطقه و برجام و گفتگوى ایران و عربستان ،پرداخته است.

الصباح عراق:

4 اختلاف اصلی در مذاکرات هسته ای

یک مقام ایرانی خبر داد که مذاکرات هسته‌ای وین در چند روز اخیر پیشرفت تازه‌ای نداشته است،هنوز چهار پرونده روی میز مذاکرات است.

به گفته این منبع اولین پرونده موضوع تحریم‌هایی است که در دولت ترامپ علیه ایران وضع شد که دولت امریکا تأکید می‌کند که برخی از آنها ارتباطی با پرونده هسته‌ای ایران ندارد و به مسائل دیگر مربوط می‌شود در حالی که طرف ایرانی آنها را مرتبط با برنامه هسته‌ای خود می‌داند و بر لزوم برداشته شدن آنها به موجب قطع نامه2231شورای امنیت تأکید می‌کند.

موضوع دوم،مسئله ضمانت‌هاست که ایران خواستار تعیین سازوکاری برای تضمین عدم تکرار خروج امریکا از توافق هسته‌ای است و امریکا نیز تأکید کرده که واشنگتن امکان دادن چنین ضمانتی را ندارد.

موضوع سوم موضوع سازوکار اطمینان از برداشته شدن تحریم‌هاست که برخی طرف‌های مذاکره‌کننده پیشنهاد صدور سندی رسمی از وزارت خزانه‌داری امریکا درباره عدم مخالفت با مبادلات تجاری با بانک‌های ایرانی و نیز با سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را داده‌اند در این گزارش به چهارمین مورد اشاره‌ای نشده است.

الامارات الیوم:

افزایش حضور زنان در پست هاى راهبردى امارات

بخش خصوصی امارات متعهد شد که درصد حضور زنان در پست های رهبری را به 30 درصد افزایش دهد.

18 شرکت پیشرو ملى و بین المللی در عرصه های مختلف امارات در اقدامی جدید در نوع خود تعهدنامه تسریع در دستیابی به پنجمین هدف از اهداف توسعه پایدار مربوط به تعادل جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران را امضا کردند.

هدف از این تعهد افزایش تعادل جنسیتی در پست‌های راهبردی در بخش خصوصی و افزایش درصد مشارکت زنان در آنها به 30 درصد تا سال 2025، از طریق سیاست‌ها، برنامه‌ها و ابتکارات کیفی است که همگام با پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در این زمینه در بخش دولتی امارات است.

الرایة قطر:

پیش فروش بلیط جام جهانی 2022 قطر از امروز

فیفا امروز درخواست بلیط های جام جهانی فوتبال 2022 قطر را به عنوان پیش فروش برای دارندگان ویزا کارت باز می کند.

قطر از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر برای اولین بار میزبان مسابقات جهانی در منطقه عربی و خاورمیانه خواهد بود و هشت استادیوم (خلیفة الدولی،الجنوب،المدینة التعلیمیة،أحمد بن علی،الثمامة،٩٧٤،البیت که مراسم افتتاحیه در آن برگزار مى شود،لوسیل که مراسم اختتامیه در آن برگزار مى شود) آماده میزبانی از برجسته‌ترین رویداد جهان فوتبال هستند.

تمام استادیوم های قهرمانی با میزبانی تعدادی از مسابقات در جام ملتهاى عرب مورد آزمایش قرار گرفتند، در حالی که استادیوم لوسیل منتظر برجسته ترین رویداد این مسابقات است در سه ماهه اول سال جاری افتتاح می شود.

پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هوادار برای حضور در مسابقات جام جهانی وارد قطر شوند.

اخبار الیوم مصر:

وزیر خارجه عمان: تفاهم ایران و عربستان حامی امنیت و ثبات منطقه خواهد بود

«بدر البوسعیدی»، وزیر امور خارجه عمان گفت: احیای برجام و توافق هسته ای ایران، ضرورتی راهبردی برای امنیت منطقه و جهان است و مرحله جدیدی از همکاری سازنده در منطقه را آغاز می کند.

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان که طی چندین مرحله در بغداد برگزار شده است نیز گفت که کشورش از دستیابی به توافقی بین دو کشور حمایت می کند چرا که این تفاهم، حامی امنیت و ثبات منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه عمان با تاکید بر لزوم اینکه کشورهای عربی باید در خصوص مقابله با چالش های مشترک اتفاق نظر داشته باشند، گفت که عرب ها باید واقع بین باشند و از امریکا انتظار حل مشکلات منطقه را نداشته باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها