|

لاوروف: ما هرگز در سیاست به دوستان خود خیانت نمی‌کنیم

وزیر امورخارجه روسیه گفت: ما هرگز در سیاست به دوستان خود خیانت نمی‌کنیم. برخلاف آمریکایی‌ها، ما به دنبال منافع خودخواهانه نیستیم.

لاوروف: ما هرگز در سیاست به دوستان خود خیانت نمی‌کنیم

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد، مسکو در احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که راه را برای ورود نفت ایران به بازار جهانی نفت باز می‌کند، به دنبال منافع خودخواهانه نیست.

به گزارش "تاس"، لاوروف شنبه شب خطاب به راه یافتگان به مرحله نهایی رقابت‌های بین‌المللی رهبران روسیه در پاسخ به این سوال که آیا احیای برجام برای روسیه نفع دارد؟ گفت: ما هرگز در سیاست به دوستان خود خیانت نمی‌کنیم. اولا ونزوئلا دوست ما و ایران نیز یک کشور بسیار نزدیک به ما است. ثانیاً برخلاف آمریکایی‌ها، ما به دنبال منافع خودخواهانه نیستیم. 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: اقدامات آمریکایی‌ها آشکار است. آن‌ها در تلاش برای دشمنی با روسیه هستند. آمریکا فقط برای تنبیه روسیه، با دولت کاراکاس ارتباط برقرار می‌کند و سعی دارد در اسرع وقت برجام را احیا کند.

لاوروف در ارتباط با فشار آمریکا بر کشورهایی چون عربستان برای تولید نفت بیشتر گفت: آمریکایی‌ها در مورد نفت و گاز با عربستان سعودی، امارات و قطر تماس گرفته‌اند. همه این کشورها، درست مانند ونزوئلا و ایران، به صراحت اعلام کرده‌اند که به چارچوب اوپک پلاس متعهد هستند. در این سازمان سهمیه هر عضو مورد بررسی قرار گرفته و با اجماع در خصوص آن توافق می‌شود. 

به گزارش ایرنا، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی خود در خصوص تحریم‌های روسیه و ارتباط آن‌ها با برجام، گفت که مسکو خارج از برجام هیچ معافیتی از تحریم‌ها دریافت نمی‌کند. 

سخنگوی کاخ سفید افزود: مسکو در گذشته در اجرای برجام نقش داشته و ما تنها در این خصوص با آن‌ها گفت وگو خواهیم کرد. در گذشته روسیه در انتقال و محافظت از مواد هسته‌ای نقش داشت و این موضوعی است که ما در ارتباط با تحریم‌ها به آن اشاره می‌کنیم و آن‌ها بخشی از مذاکرات پیرامون این توافق است. 

روسیه حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند و حدود نیمی از آن را به اضافه ۳ میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند. 

عزم دولت بایدن برای آرام کردن بازارهای انرژی که متاثر از تحریم‌های علیه روسیه ملتهب شده است، به امارات متحده عربی، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک، "اهرم فشار جدیدی" در گفت وگو با مقامات آمریکایی داده است. 

اوپک پلاس تاکنون در برابر درخواست کاخ سفید و مصرف کنندگان عمده نفت برای افزایش تولید، "مقاومت" کرده و عربستان سعودی که بیشترین وزن را در اوپک دارد و یکی از مهم‌ترین اعضای آن است، از زمان بیانیه امارات هیچ اظهارنظری نکرده است. 

یک مقام وزارت امور خارجه تأیید کرد که ایالات متحده «مذاکرات منظم و سطح بالایی با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگران درباره رویکرد مشترک برای مدیریت فشارهای بازار ناشی از حمله روسیه به اوکراین و همچنین در مورد طیف وسیعی از مسائل پیش روی کشورها داشته است.» 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها