|

آسیاب به نوبت

انتخابات یازدهم اسفند شکل و ترکیب نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تعیین کرد و مجلس در موعد مقرر تشکیل خواهد شد.

انتخابات یازدهم اسفند شکل و ترکیب نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تعیین کرد و مجلس در موعد مقرر تشکیل خواهد شد.

در انتخابات یادشده دو رکن اساسی مشاهده شد. نخست رهبر انقلاب که این بار تمام‌قد برای برگزاری شایسته انتخابات و حضور مردم در صحنه حاضر شدند و کاملا از برگزاری انتخابات و حضور مردم دفاع و مردم را تشویق به حضور در انتخابات کردند و از میان جملات متعدد ایشان در این یادداشت به جمله «اگر اصلاحات می‌خواهید راهش از مجلس است» خواهیم پرداخت.

رکن دوم مردم رأی‌دهنده هستند که شاید اگر رهنمودهای مقام رهبری نبود، به این صورت پای صندوق‌های رأی حاضر نمی‌شدند و البته در شهرهای کوچک به‌خصوص رقابت‌های منطقه‌ای عاملی مهم برای حضور مردم است.

ممکن است تحلیل‌های مختلفی از سوی گروه‌های مختلف اعم از طرفدار نظام یا معاند درخصوص انتخابات به عمل آید و هر کدام از زاویه‌ای با دید خود تحلیل‌ها را رقم بزنند اما این تحلیل‌ها هیچ کدام باری از دوش کشور برنمی‌دارد بلکه اینک به هر طریق مجلس دوازدهم شکل گرفته و این مجلس است که علی‌القاعده آینده چهار سال امور کشور را رقم خواهد زد.

اینک مجلسی تشکیل شده که بیش از همیشه رهبر انقلاب پشتوانه آن هستند و مردمی که با مسائل مختلف روبه‌رو هستند و با حضور خود، نمایندگان را به امید اصلاح امور به تصریح رهبر انقلاب برگزیدند.

آنچه در طول چند ماه گذشته روی داده است و امکانات مختلف برای برگزاری انتخابات و دعوت مردم به آن به کار گرفته شده قابل توجه است و همه عناصر مختلف اعم از رهبر انقلاب، مقامات سیاسی، صداوسیما، رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی و نهایتا مردم به نوبت به کار انتخابات پرداختند و حسب آنکه آسیاب نوبتی است اینک نوبت برگزیدگان است تا آنچه را به صراحت درخصوص محاسن انتخابات برشمرده شده به منصه عمل برسانند و در میان همه محاسن برشمرده برای انتخابات، اینک در این یادداشت به اصلاحات می‌پردازیم.

حال اینکه اصلاحات در چه مورد یا مواردی باید اتفاق بیفتد و یا آنکه در چه مرحله‌ای از کژی و سستی امور باید اصلاح صورت گیرد، ممکن است مورد نزاع باشد اما چه امور را با اولویت‌های متفاوت بنگریم یا آنها را به‌صورت مرحله‌ای نام‌گذاری کنیم، تفاوتی نمی‌کند. اگر به قول آقای بادامچیان، دبیر کل مؤتلفه آنها را مشکل بنامیم و یا به قول آقای رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق آنها را مرحله بحران بخوانیم، تفاوتی نمی‌کند؛ به هرحال هر دو بر این اتفاق نظر دارند که امور مختلف کشور (که در فهرست ممکن است دچار اختلاف باشند) باید اصلاح شود و رهبر معظم انقلاب هم این اصلاحات را از طریق مجلس مطرح کردند. شکی نیست که این بیان رهبر انقلاب از پایه‌های مستحکمی چون قانون اساسی برخوردار است اما همان‌طور که مجلس حاضر نشان داده است، امر اصلاحات فقط در چارچوب برخی جملات شعارگونه محصور مانده است و هیچ اقدام جدی و به قول رئیس مجلس، هیچ «تصمیم مهم و سختی» در مجلس اتخاذ نمی‌شود.

این بیان و وعده رهبر انقلاب بسیار جدی است و بی‌تردید نمایندگان منتخب دوره دوازدهم مجلس که بیش از بیش خود را ولایت‌مدار جلوه می‌دهند وظیفه دارند نخست اموری که نیاز به اصلاح دارد را با ذکر اولویت و با هدف اصلاح مشخص کرده و برای اصلاحات تا نقطه مورد نظر زمان‌بندی و روش صحیحی اتخاذ کنند و همراه با آن امکانات این اصلاحات را احصا و بیان کنند. در غیر این صورت باوجود تظاهر به ولایت‌مداربودن عملا نشان داده خواهد شد که حضور در مجلس را صرفا یک پدیده سیاسی از منظر تصاحب جاه و مقام به شمار می‌آورند. اینکه اصلاحات در چه مواردی باید صورت گیرد ممکن است مورد مناقشه قرار گیرد بنابراین به صورت غیردقیق فهرستی از اموری را که به قول برخی در آن بحران و به قول برخی مشکل و مسئله وجود دارد، ذیلا می‌آوریم، باشد که مجلس دوازدهم و نمایندگان منتخب که نوعا قبل از تشکیل مجلس رسمی می‌توانند جلسات غیررسمی و مشورتی داشته باشند، فهرست را بررسی و تکمیل و اضافه کنند تا دستور اصلاحات در مجلس دوازدهم مشخص شود و به همین دلیل می‌گوییم اینک نوبت شماست. برای انتخابات دیگران امتحان خود را پس دادند پس شما هم امتحان خود را به خوبی بگذرانید.

اینک فهرست پیشنهادی

1- بدمصرفی آب به ویژه در کشاورزی بر عهد قدیم.

2- استخراج مداوم آب با کف‌شکنی‌های مکرر از چاه‌ها و عمیق‌شدن آنها در حد 400 متر و در شرف بی‌آب‌شدن چاه‌ها و انقراض کشاورزی وابسته

 به آب چاه‌ها.

3- نشست زمین در بسیاری از استان‌های کشور.

4- نبود الگوی درست کشاورزی و واردات 30 میلیون تن محصولات کشاورزی

5- ناترازی مصرف برق و انرژی و اسراف در مصرف

6- کاهش استخراج گاز و ناترازی با مصرف و عدم امکان صادرات گاز.

7- عدم شفافیت عملکرد بانک‌ها و بانک مرکزی در تخصیص ریال و ارز به گیرندگان

8- بدهی دولت به بخش خصوصی از جمله به نقل از وزیر نیرو بدهی صد هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه

9- صندوق‌های بازنشستگی و تعهدات دولت

10- پرداخت بهره برای سرمایه‌گذاران کلان در حساب بانک‌ها

11- تمرکز ثروت در کلان‌شهرها و ادامه محرومیت نقاط محروم

12- قربانی‌شدن سالانه 20 هزار نفر در حوادث جاده‌ای و صد هزار نفر مجروح و مصدوم

13- مهاجرت نخبگان از جمله پزشکان (به تصدیق آقای دکتر مرندی) و پرستاران و خلبانان و نرم‌افزارنویسان 

و اخیرا کارگران ماهر

14- هوای آلوده در شهرها و دیگر نقاط کشور

15- از بین رفتن جنگل‌ها

16- وجود فاضلاب‌ها و پساب‌ها و پسماندها در کشور که روز به روز بیشتر می‌شود

17- تورم و کم‌شدن دائمی قدرت خرید مردم

18- مسئله حمل‌ونقل بار و مسافر در کشور

19- موضوع دانشگاه‌ها در کشور و آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان

20- اینترنت و سود 30 هزار میلیارد تومانی فیلترشکن‌ها و آینده اینترنت آزاد بدون امکان فیلترینگ

امیدواریم مجلس دوازدهم در حل حداقل مسائل یادشده توفیق داشته باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها