|

شجاعان، احیاگران میهن

مبارزه سراسر کنش و واکنش کامران قاسم‌پور کشتی‌گیر 92کیلویی جمهوری اسلامی ایران با قدرتمندترین کشتی‌گیر آمریکا و نحوه مبارزه و اجرای شجاعانه فنون از نقاط قوت بسیار مهم تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی بلگراد بود.

مبارزه سراسر کنش و واکنش کامران قاسم‌پور کشتی‌گیر 92کیلویی جمهوری اسلامی ایران با قدرتمندترین کشتی‌گیر آمریکا و نحوه مبارزه و اجرای شجاعانه فنون از نقاط قوت بسیار مهم تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی بلگراد بود. او نشان داد که می‌توان با شجاعت و درایت بر بسیاری از تردیدها و تشکیک‌ها خط بطلان کشید و روش شجاعانه مبارزه را به دیگران آموخت. در حقیقت این مبارزه به‌عنوان یک کلاس آموزشی ماندگار می‌تواند برای جامعه ورزشی ما به‌کار گرفته شود و نیز آنچه در حین مبارزه و پس از آن مشهود بود، رعایت اخلاق منصفانه و احترام‌آمیز هر دو مبارز به دیگری بود که نشان داد می‌توان در عین شجاعت و سختکوشی، با احترام نسبت به حریف مبارز رفتار کرد. تصاویر ماندگاری از این احساس انسانیت و احترام از هر دو طرف بر صفحات تلویزیون نقش بسته بود. صدالبته این شجاعت و غیرت در میان مردم عادی کشورمان -همانند این قهرمان جهانی که از یک روستای جویبار مازندران برخاسته- در تاریخ بسیار دیده شده است. رزمندگان جان بر کف دفاع مقدس و مدافعان حرم در تاریخ معاصر و نادر فرزند شمشیر روستازاده‌ای از خراسان که استقلال و یگانگی ایران را حفظ کردند، از طایفه شجاعان و جان بر کفان هستند.اما شجاعت و درایت اختصاص به مبارزان و جنگاوران ندارد. در همه زمینه‌های اجتماعی شجاعت و درایت را می‌توان یافت. در تاریخ می‌توان شجاعت‌ها و درایت‌هایی را یافت که در ظاهر برعکس جلوه می‌کند و ...

...نیز شجاعت‌های شهره‌ای که بیشتر به نادانی شبیه است تا شجاعت و درایت، که می‌توان شجاعت ناپلئون در حمله به روسیه و حمله انتحاری خلبانان ژاپنی به کشتی‌های آمریکایی درجنگ جهانی دوم را از این قبیل دانست.

این نوع شجاعت مثال کوبیدن مشت بر سندان است و اگر فاقد درایت باشد، نتیجه‌اش فاجعه‌بار خواهد بود؛ اما به بهانه درایت، از شجاعت نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که آن محافظه‌کاری و تسلیم به وضع نامطلوب است.

شجاعت در تصمیم‌گیری از‌جمله مواردی‌ است که در نظام مدیریت جایگاه رفیعی دارد. البته شجاعت تنها به اتخاذ تصمیم‌های بزرگ و سنگین مربوط نمی‌شود؛ بلکه شجاعت برگشت از تصمیم نادرست و نیز اعتراف به اشتباه یا ندانستن یا تخلف اگر مهم‌تر از اتخاذ تصمیم شجاعانه نباشد، از آن کمتر نیست.

از‌جمله آموزه‌های گران‌سنگ اسلام و پیامبر گرامی‌ (ص) حدیث معروف «النجاه فی الصّدق» است و البته نه آنکه صدق را ساده‌لوحانه تعبیر کنیم؛ بلکه اگر حرفی می‌خواهیم بگوییم و گزارشی را می‌خواهیم ارائه دهیم، نباید دارای مطالب کذب و قابل تفسیر و تعبیر باشد. پرواضح است چنان‌که به صدق نماییم، اعتماد طرف مقابل و ازجمله در مدیریت کشور، اعتماد مردم را تداوم بخشیده‌ایم.

بسیار ضروری‌ است که به‌ویژه در این برهه که موضوع تدوین برنامه هفتم توسعه در میان است، شجاعت و درایت را در تدوین این برنامه لحاظ کنیم. چه خوب بود مدیران کشور و به‌خصوص برنامه‌ریزان و تصویب‌کنندگان آن در طول چند دهه گذشته اعتراف به اشتباه در برنامه‌ریزی کشور می‌کردند. اینکه دست‌اندرکاران با حسن نیت برنامه‌ریزی و اعمال سیاست کردند، نباید مانع بازنگری و اتخاذ روش نوینی شود. آنان نمی‌توانند مدعی شوند که شرایط امروز کشور ناشی از برنامه‌ریزی آنان نبوده است. مروری بر شرایط زیربنایی کشور و سیاست‌های جاری مانند قطع مراودات بانکی، باقی‌ماندن در تحریم‌ها، مصرف صددرصد گاز تولید در داخل، مصرف کل بنزین تولیدی در روز، مصرف آب‌های زیرزمینی، نشست دشت‌ها و شهرها، باقی‌ماندن کشاورزی در شرایط کهن و مصرف بی‌قاعده آب در آن، نیروگاه‌های فرسوده و راندمان پایین، آلودگی رودخانه‌ها با پساب‌ها، آلودگی نهرها با پسماندها و گازهای گلخانه‌ای، کشته‌شدن و زخمی‌شدن 400 هزار نفر در سال در تصادفات و بسیاری دیگر از مشکلات سرزمینی همه نشان از سیاست‌ها و برنامه‌های سالیان گذشته دارد و اینک در برنامه هفتم توسعه چه می‌خواهیم انجام دهیم. می‌خواهیم دفترچه‌ای مانند برنامه ششم توسعه با 122 ماده و صدها بند و تبصره که غیرقابل اجرا می‌نمود و از هر مقوله‌ای در آن صحبت شده بود و هیچ تأثیر مثبتی در وضعیت کشور به جای نگذاشت، تدوین کنیم یا آنکه اسراف و تبذیر و تهدیدهای سرزمینی که کشور را به نابودی سوق می‌دهد، اولویت قرار داده و فکری عاجل برای آن کنیم. شجاعت در آن است که به‌درستی مسائل غیرقابل بازگشت کشور دیده شود و شجاعت در آن است که تصمیم‌گیری برای متوقف‌کردن روند تخریب کشور و هدر‌دادن منابع ملی را آویزه گوش قرار دهیم.

امروز لازم است با همان شجاعتی که کامران قاسم‌پور دو خم حریف زورمند آمریکایی را به چنگ آورد و با قدرت تمام او را بر روی تشک پرتاب کرد، با همان شجاعت و با همان درایت مشکلات اصلی کشور را در برنامه به چنگ آورد و بر زمین کوبید که اگر چنین نکنیم، مار سر برآورده تخریب کشور باعث آفت‌ها خواهد شد.

خطاب به برنامه‌ریزان کشور آن‌ است که شما با شجاعت و درستی برنامه‌ریزی کنید و دیگران تصویب نکنند. نام شما به‌عنوان دل‌سوختگان کشور باقی خواهد ماند و اگر چنین نکنید، نام و میز شما پایدار نخواهد بود. بگذارید آنچه موجب بقای ایران و نظام است، به نام شما یادگار بماند؛ والا نام شما در زمره واماندگان و تخریب‌چی‌های کشور ثبت خواهد شد. اگر بتوانید روند تخریبی یک‌طرفه و غیرقابل بازگشت ایران را متوقف کنید، در پیشگاه خداوند مأجور خواهید بود؛ چرا‌که دستاورد شما به مصداق «یوم ینظر المرء ما قدمت یداه» در پیشگاه حق جلّ و علا رؤیت خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها