|

پلمب مراکز عرضه سیگار الکترونیک

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام مخالفت این وزارتخانه با تولید و فروش سیگار الکترونیک، گفت: وزارت بهداشت با مراکز عرضه سیگار الکترونیک برخورد می‌کند و در جهت پلمب این اماکن گام برداشته است.

پلمب مراکز عرضه سیگار  الکترونیک

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام مخالفت این وزارتخانه با تولید و فروش سیگار الکترونیک، گفت: وزارت بهداشت با مراکز عرضه سیگار الکترونیک برخورد می‌کند و در جهت پلمب این اماکن گام برداشته است. وی درباره اقدامات دولت در حوزه دخانیات گفت: «گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره عملکرد جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این شاخصه‌ها با رنگ‌های مختلف معرفی می‌شود و رنگ حوزه دخانیات ایران در سال ۲۰۲۲ قرمز بود، اما این شاخص در سال ۲۰۲۳ به رنگ نارنجی درآمد. این وضعیت با عملکرد دولت مانند افزایش مالیات بر دخانیات حاصل شده است». معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه مضرات مصرف دخانیات بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اظهار کرد: حتی افرادی که هدایت صنعت دخانیات را در دست دارند از مضرات مصرف محصولات دخانی آگاه هستند. بررسی‌ها بیانگر این است که سالانه ۵۰ هزار مرگ کشور ریشه در مصرف دخانیات دارد. وی با بیان اینکه مصرف دخانیات سبب ضررهای مالی می‌شود، افزود: نه تنها مصرف‌کنندگان محصولات دخانی برای خرید محصولات دخانی هزینه پرداخت می‌کنند بلکه سیستم درمانی کشور نیز متحمل هزینه‌های مصرف دخانیات می‌شود. هزینه‌های درمانی مصرف دخانیات زیاد است؛ چراکه تمام سرطان‌ها ریشه در مصرف دخانیات دارند. فرشیدی با بیان اینکه هر نفر که به جمعیت سیگاری کشور اضافه می‌شود سبب بروز هزینه برای کشور می‌شود، افزود: متأسفانه بخشی از اراضی کشاورزی کشور به کشت توتون اختصاص داده می‌شود. در حالی که می‌توان از این زمین‌ها برای کشت محصولات کشاورزی و امنیت غذایی مردم استفاده کرد.

فرشیدی با انتقاد از قیمت سیگار و مالیات محصولات دخانی گفت: قیمت پایه و مالیات بر سیگار در کشور پایین است؛ در حالی که نرخ مالیات بر محصولات دخانی باید چهار برابر قیمت مصرف‌کننده باشد. چرا اجازه گران‌شدن سیگار را صادر نمی‌کنند؟ متأسفانه مصرف دخانیات می‌تواند منجر به سرطان ریه شود و این سرطان از منظر درمانی بسیار هزینه‌بر است. اگر یک فرد مبتلا به سرطان شود شاید حتی مجبور شود خانه خود را برای هزینه‌های درمانی بفروشد؛ سیاست وزارت بهداشت پیشگری از بیماری‌هاست.

افزایش قیمت؛ راهکاری برای کنترل مصرف دخانیات

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشگیری از مصرف دخانیات باید به هر روشی انجام شود، افزود: میزان مرگ‌ومیر سالانه ناشی از مصرف دخانیات در کشور معادل ۵۰ هزار نفر است. هنگامی که میزان مرگ‌ومیر ناشی از مصرف دخانیات و بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات را در کانون توجه قرار می‌دهیم باید به اهمیت موضوع کنترل مصرف دخانیات توجه کنیم. باز هم تأکید می‌کنم پیشگیری از افزایش مصرف دخانیات باید به هر روشی انجام شود؛ افزایش قیمت سیگار می‌تواند راهکاری برای کنترل مصرف محصولات دخانی باشد چنانچه در کشورهای دیگر نیز تأثیر گذاشته است. هنگامی که یک شخص بداند باید حدود نیمی از حقوق ماهانه خود را برای مصرف سیگار بپردازد از مصرف آن خودداری می‌کند. فرشیدی با بیان اینکه وزارت بهداشت با فروش، عرضه و تولید سیگار الکترونیک مخالف است، اظهار کرد: مضرات سیگار الکترونیک از سیگارهای کلاسیک بیشتر است. سیگارهای الکترونیک که توسط مراکز عرضه‌کننده محصولات دخانی به فروش می‌رسند، قاچاق هستند. وزارت بهداشت با مراکز عرضه سیگار الکترونیک برخورد می‌کند و در جهت پلمب این اماکن گام برداشته است. وزارت بهداشت، برخی مراکز فروش سیگار الکترونیک را طی چند روز گذشته پلمب کرده است. وی ادامه داد: وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز تولید محصولات سیگار الکترونیک و محصولات دخانی نوپدید نمی‌رود. برخی افرادی که خواهان تولید سیگار الکترونیک هستند اظهار می‌کنند وزارت بهداشت با شعار سال یعنی جهش تولید مخالف است اما ما در وزارت بهداشت با جهش تولید مخالف نیستیم بلکه با تولید محصولاتی که برای سلامتی مضر است مخالفت می‌کنیم.

 

 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها