|

۱۱ هزار هکتار از مزارع لرستان یکپارچه‌سازی شد

تاکنون حدود ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان لرستان یکپارچه‌سازی شده و تعدادی از باغات اراضی ملی به باغداران این منطقه واگذار شده است.

۱۱ هزار هکتار از مزارع لرستان یکپارچه‌سازی شد

شرق: تاکنون حدود ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان لرستان یکپارچه‌سازی شده و تعدادی از باغات اراضی ملی به باغداران این منطقه واگذار شده است.

عماد شاهرخی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد که هر هکتار زمین امنیت غذایی ۲۲ نفر را تأمین و تضمین می‌کند؛ بنابراین حفظ کاربری اراضی کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

او با اشاره به میزان تولید محصولات زراعی در این استان افزود: تولید گندم از سالانه ۱۲۳ هزار تن در ابتدای دولت سیزدهم با افزایش چهار برابری به ۵۳۰ هزار تن رسیده است. همچنین سطح گلخانه‌های استان از ۷۸ هکتار به ۱۳۰ هکتار افزایش یافته است. در حوزه تولید دانه‌های روغنی زمین‌های زیر کشت از دوهزارو 200 هکتار امروز به بیش از شش هزار هکتار رسیده است؛ به طوری که در کشت کاملینا این استان رتبه نخست را در کشور دارد.

شاهرخی با اشاره به مشکلات مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: اگر ادوات و تجهیزات کشاورزی مورد نیاز در دسترس باشد از ۳۰ درصد ضایعات جلوگیری شده و ارتقای بهره‌وری در واحد سطح محقق می‌شود؛ به طوری که ۷۰ درصد در مصرف آب جلوگیری شده و ۳۰ درصد تولید محصولات افزایش می‌یابد.

او همچنین تأکید کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود از کمباین‌هایی استفاده کنند که معاینه فنی دارد و هد آن به طور دائم مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از هرز رفتن محصولات کشاورزی جلوگیری شود.

شاهرخی با اشاره به میزان تولید مرغ در استان لرستان گفت: ۱۶ واحد مرغ گوشتی در استان فعالیت دارد که سالانه ۴۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام می‌شود. از این تعداد ۳۰ درصد مازاد نیاز بازار استان بوده و به سایر استان‌ها ارسال می‌شود. در این نشست همچنین بهرام میردریکوند، مدیر امور اراضی استان لرستان، با اشاره به واگذاری باغ‌هایی در اراضی ملی به باغداران لرستانی گفت: در منطقه دو خواهران، تعداد ۵۵۹ مورد واگذاری باغات با مساحت چهارهزارو 400 هکتار انجام شده که ۱۷۰ هکتار آن مربوط به کاشت زردآلو در منطقه دو خواهران است. قابل ذکر است که زردآلوی شهرستان درود لرستان در بازار محصولات کشاورزی صاحب برند است و میزان برداشت این محصول در هر هکتار بین ۲۰ تا ۳۵ تن بوده که یکی از ظرفیت‌های درآمدزایی استان به شمار می‌رود.

او در ادامه توضیح داد: در مجموع هزارو 639 مورد واگذاری اراضی ملی به کشاورزان لرستان انجام شده است که حدود هزارو 200 هکتار مربوط به طرح‌های وابسته کشاورزی و سه هزارو 600 هکتار هم به طرح‌های غیرکشاورزی مانند پرورش آبزیان است.

او در ادامه به پرورش ماهیان گرمابی در مزارع واگذارشده در شهرستان دورود اشاره کرد و گفت که حدود ۴۰۰ هکتار اراضی بدون استفاده در قالب ۲۱ مزرعه به متقاضیان واگذار شده است که این افراد در قالب ۷۰ تعاونی فعالیت دارند.

او ادامه داد: در هر هکتار از این مزارع پرورش ماهی ۲.۵ تا سه تن عملکرد حوضچه‌هاست و سالانه هزارو 250 تن محصول تولید می‌شود که بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس و به‌ویژه عراق صادر می‌شود.

میردریکوند همچنین توضیح داد که تاکنون ۱۰ هزار و ۹۲۷ هکتار از اراضی استان لرستان یکپارچه‌سازی شده تا منجر به بهبود عملکرد در واحد سطح شود. اما تغییر کاربری اراضی کشاورزی در تمام استان‌ها امنیت غذا را تهدید می‌کند.

مدیر امور اراضی کشاورزی استان لرستان به هزارو 897 مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای ۳۰۶ مورد حکم قلع و قمع صادر شد. میردریکوند با تأکید بر حفظ اراضی کشاورزی تأکید کرد: در راستای تأمین امنیت غذایی باید از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری شود.

او یادآور شد: بیشتر اراضی کشاورزی در استان لرستان در سطح ۱ و ۲ بوده و کشت دیم هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها