|

اعتراضات علیه جنگ‌افروزی اسرائیل در غزه همچنان ادامه دارد

تاوان غرب

پس از اعتراضات و درگیری در تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا میان چپ‌گرایان و دیگر گروه‌های حامی فلسطین با پلیس و مقام‌های دانشگاهی، پاریس و برلین هم به صحنه اعتراضات و درگیری طرفین تبدیل شدند. در دانشگاه علوم سیاسی پاریس که از آن به عنوان یکی از معتبرترین مؤسسات آموزش عالی فرانسه یاد می‌شود، در دو روز گذشته شاهد تحصن و تجمع اعتراضی حامیان فلسطین و معترضان به تهاجم نظامی اسرائیل به غزه بود.

تاوان غرب

پس از اعتراضات و درگیری در تعدادی از دانشگاه‌های آمریکا میان چپ‌گرایان و دیگر گروه‌های حامی فلسطین با پلیس و مقام‌های دانشگاهی، پاریس و برلین هم به صحنه اعتراضات و درگیری طرفین تبدیل شدند. در دانشگاه علوم سیاسی پاریس که از آن به عنوان یکی از معتبرترین مؤسسات آموزش عالی فرانسه یاد می‌شود، در دو روز گذشته شاهد تحصن و تجمع اعتراضی حامیان فلسطین و معترضان به تهاجم نظامی اسرائیل به غزه بود.

دانشجویان پس از آنکه پلیس برای متفرق‌کردن تظاهرات وارد عمل شد، در محوطه دانشگاه علوم سیاسی دست به تحصن زدند و برخی ساختمان‌‌ها و اماکن دانشگاه را تصرف کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانشجویان در یکی، دو روز اخیر نیز به حرکت اعتراضی خود ادامه دادند و با استفاده از سطل‌های زباله و وسایل دیگر، ورودی اصلی پردیس دانشگاه علوم سیاسی موسوم به «سیانس‌پو» را مسدود کردند. سازمان‌دهندگان اصلی این حرکت، اعضای «کمیته فلسطین» دانشگاه علوم سیاسی پاریس بوده‌اند.

هدف این افراد از برپایی تحصن و شرکت در تجمع اعتراضی، درخواست برای «محکومیت اقدام اسرائیل در حمله به غیرنظامیان در غزه و قطع کلیه روابط با دانشگاه‌ها و شرکت‌هایی که در سرکوب سیستماتیک مردم فلسطین شریک‌اند» عنوان شده است.

این کمیته همچنین خواستار برگزاری یک مراسم یادبود برای گرامیداشت یاد مردم بی‌گناهی شده است که به واسطه تهاجم نظامی اسرائیل به غزه جان باخته‌اند.

با این حال، مسئولان دانشگاه ضمن اشاره به این موضوع که برپایی چنین اعتراض‌هایی بر «تنش‌ها» در دانشگاه می‌افزاید، به خبرگزاری فرانسه گفتند که اغلب دانشجویان پس از بحث و گفت‌وگو با مدیریت حاضر به ترک محوطه دانشگاه شدند. این در حالی است که پلیس پس از آن مجبور شد برای بیرون‌کردن تعدادی از معترضان که حاضر به ترک محوطه دانشگاه نبودند، مداخله کند.

مسئولان «سیانس‌پو» سپس اعلام کردند که متأسفانه «تلاش‌های متعدد» برای خروج مسالمت‌آمیز دانشجویان از محوطه دانشگاه با شکست مواجه شد و تعدادی از معترضان با دخالت پلیس حاضر به ترک محل شدند. به گفته فرماندهی پلیس در پایتخت فرانسه، دانشجویان حدود ۱۰ چادر در محوطه دانشگاه علوم سیاسی برپا کرده‌ بودند.

یک اتحادیه دانشجویی در همین ارتباط با انتشار پیامی در ایکس از جانب دانشجویان معترض نوشت: ما در «ساینس‌پو» هستیم تا سانسور و جرم‌انگاری دولت علیه همه آنهایی را که نسل‌کشی جاری را محکوم می‌کنند و خواستار صلح در غزه هستند، محکوم کنیم. در این پیام خطاب به غزه و ساکنانش آمده است که دانشجویان معترض با شما هستند و از شما حمایت می‌کنند.

کمیته حامیان فلسطین در دانشگاه علوم سیاسی پاریس در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالان دانشجویی توسط بیش از ۵۰ نیروی امنیتی از مدرسه بیرون برده شدند. در این بیانیه همچنین آمده بود که «حدود صد» افسر پلیس نیز در بیرون از محوطه منتظر دانشجویان معترض بودند.

برپاکنندگان تحصن و تجمع اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین همچنین تأکید کردند که مدیریت دانشگاه علوم سیاسی «با لجاجت و سرسختی از گفت‌وگوی واقعی با دانشجویان طفره می‌روند». اتحادیه دانشجویی این دانشگاه نیز تصمیم مسئولان دانشگاه برای فراخواندن پلیس را «تکان‌دهنده و عمیقا نگران‌کننده» خوانده است.

یکی از اعضای اتحادیه دانشجویی «سیانس‌پو» تصمیم برای فراخواندن پلیس را از سوی مدیریت دانشگاه «عبور از خط قرمز» خواند و تأکید کرد: مدیریت باید برای بازگرداندن فضای اعتماد گام بردارد. سخنگوی این اتحادیه نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که دانشجویان «علی‌رغم سرکوب» به حرکت اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

در پایتخت آلمان هم پلیس برلین اقدام به برچیدن اردوگاه جمعی از طرفداران فلسطین کرد که پیش‌تر توسط برخی از فعالان در مقابل ساختمان پارلمان آلمان برپا شده بود. این فعالان خواستار توقف صادرات سلاح از سوی آلمان به اسرائیل و پایان‌دادن به آنچه آن را «جرم‌انگاری جنبش همبستگی با فلسطین» می‌خوانند، شده‌اند.

به گزارش رویترز، پلیس چادر فعالان حامی فلسطین را برچید، معترضان را از محوطه پارلمان بیرون آورد و منطقه اطراف را مسدود کرد تا مانع از ورود دیگر فعالان شود.

این اقدام پس از تنش‌ها و درگیری‌های اخیر بین معترضان و پلیس در دانشگاه‌های ایالات متحده و تحصن در دانشگاه علوم سیاسی پاریس، به عنوان بخشی از اعتراضات بین‌المللی برای محکوم‌کردن کشتار غیرنظامیان در غزه و حمایت غرب از اسرائیل، صورت گرفت.

اردوگاه فعالان حامی فلسطین در برلین موسوم به «اشغال در برابر اشغال» هشتم آوریل گذشته، هم‌زمان با آغاز جلسات دادگاه بین‌المللی دادگستری برای بررسی پرونده شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان به دلیل ارائه کمک نظامی به اسرائیل، برپا شده بود.

جرا نصار، یکی از سازمان‌دهندگان این حرکت اعتراضی به رویترز گفت: «هدف جلب توجه به این موضوع و‮ ‬ نیز به همدستی آلمان و همچنین به حمایت‌های صورت‌گرفته از نسل‌کشی اسرائیل در غزه بود».

اسرائیل اتهام «نسل‌کشی» در ارتباط با تهاجم نظامی به غزه را که مدعی است با هدف نابودی حماس صورت گرفته، رد می‌کند.

نصار و ده‌ها معترض دیگر هنگام مداخله پلیس روی زمین نشسته و شعارهایی را در حمایت از فلسطینیان سر‌ می‌دادند؛ در حالی که مأموران پلیس با بلندگو از آنها خواستند آنجا را ترک کنند. اودی راز، دانشجوی دکترا در دانشگاه آزاد برلین و یکی از اعضای انجمن صدای یهود، می‌گوید: «ما با تحسین به آنچه در ایالات متحده می‌گذرد نگاه می‌کنیم. هیچ دلیلی برای توقف وجود ندارد». او به رویترز می‌گوید که فعالان یهودی نیز این هفته به اردوگاه پیوسته و در آنجا شام عید پسح را زیر نور شمع برگزار کردند. پلیس اما می‌گوید که حکم ممنوعیت و برچیدن این اردوگاه که در ابتدا مجوز برپایی گرفته بود، به دلیل تخلفات مکرر برخی معترضان از‌جمله استفاده از نمادهای مغایر قانون اساسی و شعارهای ممنوعه صادر شد.

سخنگوی پلیس در این ارتباط می‌گوید: «در حال حاضر به دلیل اینکه امنیت و نظم عمومی به‌طور قابل توجهی در خطر است، نمی‌توان حفاظت از تجمعات را تضمین کرد». او همچنین افزود که طبق مقررات محلی، چادرها برای حفظ چمن محوطه پارلمان باید هر روز جابه‌جا شوند.

واکنش بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در واکنش به تجمعات حامیان فلسطین گفت تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به دلیل جنگ در غزه نشانه دموکراسی است. در اعتراض‌های اخیر در شماری از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا علیه جنگ اسرائیل و حماس حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده‌اند.

بلینکن در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالی درباره این اعتراض‌ها گفت درک می‌کند که این جنگ «احساسات پرشوری» را برانگیخته است و دولت بایدن تمام تلاش خود را برای توقف جنگ انجام می‌دهد. او گفت: «در کشور ما، این یکی از ویژگی‌های بارز دموکراسی است که شهروندان می‌توانند دیدگاه‌ها، نگرانی‌ها و خشم خود را در هر زمانی که بخواهند ابراز کنند و به باور من این تجلی قدرت کشور و قدرت دموکراسی است».

بلینکن افزود بارها تکرار کرده که اقدامات اسرائیل برای اطمینان از اینکه هفتم اکتبر بار دیگر تکرار نشود بسیار حیاتی است، اما دولت بایدن روزانه در تلاش است «تا آسیبی را که به مردم بی‌گناه وارد می‌شود، به حداقل برسانیم و مطمئن شویم‌ آنها از کمک و حمایتی که نیاز دارند برخوردار باشند».

«سی‌بی‌اس نیوز» گزارش داده است که ‌برخی دانشجویان دانشگاه کلمبیا اعلام کرده‌اند که با مدیران این دانشگاه درباره رسیدن به یک توافق اولیه به بن‌بست رسیده‌اند. آنها تأکید کردند قصد دارند تا زمان رسیدن به خواسته‌هایشان به تجمعات اعتراضی خود علیه اسرائیل ادامه دهند. این گروه از مسئولان خواسته بودند در نخستین اقدام خود برای رسیدن به یک توافق با معترضان، متعهد شوند تا سرمایه‌های اقتصادی این دانشگاه را در اعتراض به جنگ غزه از اسرائیل خارج کنند. اما پس از یک مذاکره با مقام‌ها و مدیران این دانشگاه، ‌حتی با تقاضای اولیه این گروه مبنی بر واگذاری سرمایه‌های مالی و قطع حمایت‌های اقتصادی از اسرائیل موافقت نشده است.

بررسی پاسخ اسرائیل

در همین حال، رویترز به نقل از یک مقام که نخواست نامش اعلام شود، گفت یک هیئت مصری با هدف ازسرگیری مذاکرات برای آزادی گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس هستند، با مقامات اسرائیلی ملاقات کرد. بنا بر این گزارش، اسرائیل گرچه هیچ پیشنهاد جدیدی ارائه نداده، اما مایل است به جای آزادی ۴۰ گروگان مورد بحث، با آتش‌بس محدودی برای آزادی ۳۳ گروگان موافقت کند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، مقامات اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که از مجموع ۱۳۳ گروگانی که هنوز در اسارت حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی هستند، 

۳۳ گروگان زن، سالمند و بیمار در غزه زنده مانده‌اند. سفر هیئت مصری به دنبال گزارش رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر سفر هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و رونن بار، رئیس شین‌بت، آژانس امنیت اسرائیل، به قاهره صورت گرفت. در همین حال، معاون شاخه سیاسی حماس می‌گوید پاسخ رسمی اسرائیل به آخرین پیشنهاد این گروه برای آتش‌بس را دریافت کرده است.

خلیل الحیه که در حال حاضر در قطر مستقر است، در بیانیه‌ای که توسط حماس منتشر شد، گفت: «حماس پاسخ رسمی رژیم اشغالگر صهیونیستی را به پیشنهادی که در 

۱۳ آوریل به میانجیگران مصر و قطر ارائه شد، دریافت کرد». او همچنین گفته است حماس قبل از ارائه هر‌گونه پاسخی، پیام اسرائیل را بررسی خواهد کرد. پس از گذشت بیشتر از شش ماه جنگ اسرائیل در غزه، مذاکرات آتش‌بس میان دو طرف همچنان در بن‌بست باقی مانده و حماس به خواسته‌ خود مبنی بر اینکه برای دستیابی به هرگونه توافقی، ابتدا باید اسرائیل به جنگ پایان دهد، پایبند مانده است.

حماس متعهد شده است در برابر فشارهای بین‌المللی تسلیم نشود. آنها در بیانیه‌ای که منتشر کرده‌اند، اعلام کردند «از هر ایده یا پیشنهادی که نیازها و حقوق مردم ما (ساکنان غزه) را در نظر بگیرد، استقبال می‌کنند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها