|

پاسخ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به گزارش «شرق»

در پی انتشار گزارشی از وضعیت گردشگردی نوروزی در روزنامه «شرق»، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جوابیه‌ای به شرح زیر ارسال کردند:

پاسخ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  به گزارش «شرق»

در پی انتشار گزارشی از وضعیت گردشگردی نوروزی در روزنامه «شرق»، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جوابیه‌ای به شرح زیر ارسال کردند:

با عنایت به درج گزارشی با تیتر «رشد گردشگر خروجی، رکود گردشگری ورودی» در صفحه 10 روز شنبه مورخ 25/1/1403 آن روزنامه، خواهشمند است توضیحات معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وفق قانون مطبوعات عینا در همان صفحه منتشر شود.

نوروز جزء فصول گردشگری ورودی ایران نیست/ با وجود شرایط خاص منطقه، گردشگر ورودی 50 درصد رشد داشته است

محتوای مطلب مورد اشاره درمورد گردشگران ورودی و به‌خصوص تیتر تند انتخاب‌شده برای آن، در مواردی با واقعیت تطابق ندارد و همین موضوع، گزارش را نیازمند توضیحاتی برای درک بهتر و دریافت تصویر جامع‌تر از وضعیت گردشگران ورودی به کشور کرده است.

در حوزه گردشگری داخلی آمار و ارقام گواهی از وضعیت مطلوب این حوزه دارد. در بازه زمانی 24 اسفند 1402 تا 24 فروردین 1403 حدود 70 میلیون نفر شب سفر داخلی انجام شده که با وجود هم‌زمانی با ماه مبارک رمضان هفت درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در این میان استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و فارس رشد قابل توجهی در میزان گردشگر داخلی داشته‌اند.

اما در بخش گردشگری ورودی به کشور اشاره شده که «گردشگری ورودی در رکود کامل» به سر می‌برد. ضمن رد این ادعا باید گفت که فروردین ماه به‌ویژه ایام نوروز جزء فصول رونق گردشگری ورودی کشورمان نیست. گردشگران خارجی که قصد سفر به ایران را دارند در ماه ابتدایی سال، وارد کشورمان نمی‌شوند و همواره از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیرماه شاهد افزایش قابل توجه ورود گردشگران خارجی به کشور هستیم.

بر هیچ‌کس به‌ویژه فعالان حوزه گردشگری پوشیده نیست که صنعت گردشگری به عنوان صنعتی متأثر از شرایط قلمداد می‌شود و در همین راستا باید ذکر کنیم که اتفاقات منطقه‌ای، جنگ غزه و پیامدها و تأثیرات آن در فضای بین‌المللی به‌ویژه در منطقه غرب آسیا منجر به لغو بسیاری از تورهای رزروشده گردشگران ورودی به ایران شده است. همچنین مشکلات سیاسی پدیدآمده در روابط کشورمان با جمهوری آذربایجان نیز تأثیر منفی خود را بر روی گردشگری ورودی کشور گذاشته است، به‌طوری‌که در یک سال گذشته شاهد کاهش نزدیک به 90 درصدی گردشگران آذربایجانی به کشورمان بوده‌ایم.

با وجود چنین شرایطی باید گفت که در سال گذشته تعداد گردشگران ورودی به کشور بیش از شش میلیون و 300 هزار نفر بوده که این رقم رشد 50 درصدی نسبت به سال 1401 را نشان می‌دهد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توجه به روندهای جدید ورود گردشگران از بازارهای نوظهور را در دستور کار خود قرار داده و در آینده‌ای نزدیک شاهد ورود گردشگران خارجی از این بازارهای جدید نیز خواهیم بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها