|

از نماز جمعه تا مالیات

در چند روز گذشته چند خبر پیش از همه مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است و نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

از نماز جمعه تا مالیات

در چند روز گذشته چند خبر پیش از همه مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است و نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

یک نفر در برابر 50 هزار نفر‌: از زمانی که اعلام شد خطیب نماز جمعه دیروز تهران «کاظم صدیقی» است، تعجب و حیرت مردم در برابر این انتخاب، حتی در گفت‌وگوهای بین افراد نیز مشاهده می‌شد‌. انتظار این بود که پس از ماجرای پیش‌آمده‌ درباره حوزه علمیه تحت نظارت وی، مدتی از منظرها دور باشد‌. البته چندی پیش وقتی نام او به‌عنوان یکی از سخنرانان شب قدر در دانشگاه امام صادق‌(‌ص) اعلام شد، تعویض اتفاق افتاد. غیر از مردم عادی، دو چهره سیاسی نیز به این اتفاق واکنش نشان دادند؛ یکی قبل از آغاز خطبه‌ها و یکی بعد از آغاز خطبه‌ها. در این میان، تصاویری که عصر ایران از نماز جمعه دیروز منتشر کرد، نشان می‌داد‌ صف‌های جلو خالی است اما کمی بعد تسنیم گزارش تصویری از برپایی نماز را نشان داد که صف‌ها به‌هم‌پیوسته بود و همچنین در بین آنها سربازان لباس فرم پوشیده نیز حضور داشتند. بااین‌حال، یکی از اهالی سیاست که پیش‌تر ادعا کرده بود امام‌جمعه موقت تهران فعلا در این سمت حضور پیدا نخواهد کرد، در ادعایی عجیب نوشت: در ابر‌شهر 9‌میلیونی تهران، فقط 142 نفر در پایان خطبه‌های اول حضور داشتند؛ یعنی از هر 50 هزار نفر بالای 15 سال،  تنها یک نفر.

غزه، شادی و غم

 اسرائیل بار دیگر به بمباران و کشتن مردم غزه و خان‌یونس حتی در روزهای عید فطر ادامه داد. در این میان، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) خبر داد یک خودروی این نهاد پیش از ورود به غزه مورد حمله قرار گرفته است. همچنین دو تصویر از غزه مورد توجه قرار گرفت؛ یکی، عکسی آخرالزمانی از بناهای ویران‌شده در خان‌یونس و دیگری رقص کودک فلسطینی بر آواره‌ها‌. این پسر به همراه دوستانش در حال شادی برای عید بود؛ او بر آوارها و خانه‌های مخروبه می‌رقصید و دوستانش دست می‌زدند.

مالیات مهریه

ماجرای مالیات بر مهریه نیز انعکاس گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و در نهایت اعلام شد مالیاتی برای مهریه در نظر گرفته نمی‌شود. تجارت‌نیوز در گزارشی نوشته بود مالیات ۹۵ میلیونی برای ۱۱۰ سکه مهریه یکی از طرح‌های اجرانشده دولت است و اگر قانون مالیات بر مهریه اجرائی شود، زوجین موظف هستند برای ثبت سند ازدواج خود مالیات مهریه ثبت‌شده را به دولت پرداخت کنند. میزان مالیات بر مهریه از ۱۵ سکه تا صد سکه مشمول ۱.۱ درصد مالیات می‌شود و همین‌طور بیشتر و بیشتر می‌شود. در‌نهایت سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد مهریه طبق قانون، معاف از مالیات است.

سفر طولانی پرنده‌ها

 هنوز خبری از درنای امید نیست و چند روز پیش ایسنا در گفت‌وگو با کهرم از احتمال مرگ او خبر داد. این خبر بازتاب چندانی در رسانه‌های اجتماعی نداشت و خیلی مورد توجه قرار نگرفت‌ اما یک مقاله درباره نحوه پرواز طولانی‌مدت برخی پرنده‌ها که نویسنده آن ایرانی است و در یورونیوز منعکس شده‌، مورد توجه قرار گرفت. الهام نورانی، نویسنده اصلی این مقاله، بر اساس تحقیقی که در سال 2021 انجام شده، معتقد است‌: «ما متوجه شدیم که پرندگان مهاجر مسیرهای پرواز خود را طوری تنظیم می‌کنند که هنگام پرواز بر فراز دریا از جریان وزش باد برای اوج‌گرفتن بهره ببرند. این به آنها کمک می‌کند تا صدها کیلومتر پرواز کنند». در‌واقع برای برخی از پرندگان، بهترین استراتژی توقف‌نکردن است. در تحقیق انجام‌شده پنج گونه‌ پرنده مورد بررسی قرار گرفته‌اند که نشان داد ‌برخی گونه‌ها مانند شاهین بحری و عقاب ماهیگیر در بخشی از مسیر مهاجرت، خود را به دست باد می‌سپارند؛ آنها از این طریق انرژی لازم را برای ادامه سفر ذخیره می‌کنند. به عبارتی دیگر این گونه از پرندگان در جریان باد بدون اینکه نیازی به بال‌زدن و صرف انرژی داشته باشند، سُر می‌خورند؛ مثل گلایدرها که بدون موتور در آسمان پرواز می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها