|

بازارهای مالی در وضعیت نامتعارف

بازارهای مالی در وضعیت نامتعارف سال ۱۴۰۳ را آغاز کردند، در شرایطی که حتی تعطیلات طولانی ابتدای سال و هم‌زمانی آن با ماه رمضان نتوانست اندکی به کندشدن آهنگ رشد قیمت‌ها منجر شود.

بازارهای مالی در وضعیت نامتعارف

بازارهای مالی در وضعیت نامتعارف سال ۱۴۰۳ را آغاز کردند، در شرایطی که حتی تعطیلات طولانی ابتدای سال و هم‌زمانی آن با ماه رمضان نتوانست اندکی به کندشدن آهنگ رشد قیمت‌ها منجر شود.

خبرآنلاین نوشت‌ بازارهای مالی ایران تنها در 16روزی که از سال ۱۴۰۳ گذشته است، بازدهی رعدآسایی داشته‌اند.

در میانه تعطیلات، سیگنال‌های افزایشی قیمت دلار به بازار مخابره شد، هرچند میزان خرید و فروش دلار اندک بود اما با این حال مشخص بود نه سیاست توزیع رانتی تحت عنوان ارز مسافری توانسته است به کاهش قیمت منجر شود و نه وعده‌ها درخصوص اینکه روند کاهشی تورم ادامه‌دار خواهد بود. دلار پیشروی خود در کانال 60 هزار تومان را ادامه داد و در دو هفته اخیر میزان رشد قیمت دلار حدود چهارهزارو ۵۰۰ تومان گزارش شد.

گذشته از افزایش قیمت دلار، روند رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی، زمینه را برای رکورد تاریخی قیمت این کالای سرمایه‌ای فراهم کرد. قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت تأثیر افزایش تنش‌ها در خاورمیانه از یک سو و همچنین تضعیف دلار از سوی دیگر رخ داد.

این مسئله سبب شد بهای هر گرم طلای 18 عیار به قیمت سه میلیون و ۶۲۸ هزار تومان رسید و با افزایش 400 هزار تومانی در دو هفته اخیر به کار خود پایان داد. در هفته منتهی هفته طلا بازدهی مثبت ۱۲.۵ درصدی داشت.

در بازار سرمایه وضعیت متفاوت بود و هرچند همه بازارها به حرکت درآمده‌اند، اما بورس همچنان در تله رکود و عقبگرد گرفتار است. بررسی معاملات بازار سهام در هفته منتهی به ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ نشان می‌دهد شاخص‌های بورسی پس از یک هفته صعود در هفته معاملاتی ابتدایی سال ۱۴۰۳ با کاهش ارتفاع 

روبه‌رو شدند.

به طوری که شاخص کل طی سه روز معاملاتی این هفته با کاهش 

۰.۶۹ درصدی روبه‌رو شد و از تراز دو میلیون و ۲۵۰ هزار واحد در پایان بورس چهارشنبه هفته گذشته به دو میلیون و ۲۴۵ هزار واحد در پایان بورس در هفته گذشته رسید.

شاخص هم‌وزن در سه روز معاملاتی این هفته نه‌تنها نتوانست بازدهی مثبتی به عمل آورد، بلکه سقوط سنگین‌تری از شاخص کل را به ثبت رساند. به طوری که این نماگر از ۷۶۸ هزار واحد در پایان معاملات هفته گذشته با کاهش ۱.۴ درصدی به تراز ۷۶۰ هزار واحد در پایان بورس رسید.

بازار سهام در هفته گذشته به طور میانگین روزانه ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم حجم خورد که ارزش معاملاتی نزدیک به سه هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان را رقم زده است. همچنین در سه روز معاملاتی هفته منتهی به ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ بیشتر از ۸۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که بیشترین آن در روز سه‌شنبه رقم خورده است.

در همین رابطه امین آذریان، کارشناس بازار سرمایه‌ توضیح داده است که «بازار سرمایه کشور در سال ۱۴۰۲ سال خوبی را پشت سر نگذاشت و سالی بود پر از ایجاد نااطمینانی برای فعالان بازار سرمایه».

او در گفت‌وگو با مهر به نرخ انتشار اوراق بانکی اشاره کرده و گفته است: «با این نرخ‌های انتشار اوراق‌ها برای شرکت‌های تولیدی که به حدود ۴۰ و در بعضی از این تأمین مالی جمعی به حدود ۵۰ درصد رسیده است، در سال‌های آینده بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط با بحران‌های زیادی روبه‌رو خواهند شد و متأسفانه در گام بعدی این مشکلات بر بازار سرمایه نیز تأثیر خواهد داشت به دلیل اینکه طبیعتا از سود بنگاه‌ها کاسته خواهد شد».

این کارشناس تأکید کرد: «بازار سرمایه کشور در سال ۱۴۰۲ سال خوبی را پشت سر نگذاشت و سالی بود پر از نااطمینانی نه برای افرادی که در سالیان گذشته از بورس شاید برای همیشه خداحافظی کردند، برای افرادی که با همه تغییر و تحولات و بررسی بازارهای موازی مالی همچنان در این بازار مانده‌اند و هستند. اهالی بازار سرمایه اتفاقا برخلاف اظهارنظرهای انجام‌شده به دنبال سودهای خیلی زیاد در بازه‌های خیلی کوتاه نیستند به دلیل اینکه سودهای بی‌حساب‌و‌کتاب که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت اتفاق می‌افتد، قطعا در پس آن نزول‌های بی‌حساب‌و‌کتاب نیز اتفاق می‌افتد که این نزول قطعا عدم اطمینان‌هایی برای عموم مردم خواهد داشت».

آذریان همچنین گفت: «درخصوص نمایندگان مجلس باید نکاتی را خاطرنشان کرد که در دوره‌های قبل نمایندگانی حضور داشتند که از بدنه بازار سرمایه بودند یا با مفاهیم بازار سرمایه آشنایی داشتند. امیدوارم در کمیسیون اقتصادی این دوره نیز نمایندگانی حضور داشته باشند که با موضوعات و مشکلات بازار سرمایه آشنایی‌های لازم را داشته باشند یا بتوانند از کارشناس قدیمی این بازار بهره‌مند شوند. به نظرم موضوعاتی نظیر نرخ بهره، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ دلار نیما و اصطلاحاتی که هر سال برای قانون بازار سرمایه صحبت می‌شود ولی  انجام نمی‌شود».

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها