|

گزارش «شرق» از درگیری‌های استان سیستان‌و‌بلوچستان

چهارشنبه هفته گذشته گسترده‌ترین عملیات گروهک تروریستی جیش‌العدل در استان سیستان‌و‌بلوچستان به وقوع پیوست که تا ساعاتی از روز پنجشنبه نیز ادامه پیدا کرد؛ اما در نهایت این عملیات ناکام با هلاکت ۱۸ تروریست ناکام ماند که البته طبق گفته مقامات احتمالا این عدد به ۱۹ برسد؛ چون برخی از پیکرهای متلاشی‌شده تروریست‌ها قابل شناسایی نیستند.

گزارش «شرق» از درگیری‌های استان سیستان‌و‌بلوچستان

شرق: چهارشنبه هفته گذشته گسترده‌ترین عملیات گروهک تروریستی جیش‌العدل در استان سیستان‌و‌بلوچستان به وقوع پیوست که تا ساعاتی از روز پنجشنبه نیز ادامه پیدا کرد؛ اما در نهایت این عملیات ناکام با هلاکت ۱۸ تروریست ناکام ماند که البته طبق گفته مقامات احتمالا این عدد به ۱۹ برسد؛ چون برخی از پیکرهای متلاشی‌شده تروریست‌ها قابل شناسایی نیستند. البته روابط‌عمومی قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از هلاکت ۱۸ نفر از تروریست‌ها و اشرار مسلح وابسته به سرویس‌های بیگانه که با حمله به برخی اماکن عمومی، نظامی و انتظامی شهرهای چابهار و راسک، قصد برهم‌زدن امنیت را داشتند، خبر داد. در بخشی از اطلاعیه روابط‌عمومی قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه آمده که «به آگاهی ملت قهرمان و شریف ایران می‌رساند تعدادی از تروریست‌ها و اشرار مسلح وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه در ساعات اولیه بامداد امروز پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه به قصد برهم‌زدن امنیت و سلب آرامش مردم به طور هم‌زمان به پنج نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی برقرارکننده امنیت در شهرهای چابهار و راسک در استان سیستان‌وبلوچستان حمله کردند که با درایت، حوصله و هوشمندی نیروهای مدافع امنیت مواجه شدند. پس از اطمینان درباره دورسازی مردم از خطر مهاجمان و هرگونه آسیب، رزمندگان غیور قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه با مشارکت نیروهای فرماندهی انتظامی با آنان درگیر و در عملیاتی قاطعانه همه تروریست‌ها و اشرار مسلح به هلاکت رسیدند و امنیت و آرامش کامل در مناطق درگیری برقرار شد». در پایان اطلاعیه یادشده عنوان شد که به دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح اجیرشده از طرف سرویس‌های جاسوسی آنان هشدار می‌دهیم امنیت ملی و آرامش مردم در هر نقطه از ایران عزیز خط قرمز حافظان امنیت در جای‌جای میهن اسلامی بوده و با هرگونه عامل و عنصر تهدیدگر این عرصه، قاطعانه برخورد خواهد شد.

علیرضا مرحمتی، معاون امینتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان، زمان حمله تروریستی به مقر نظامی راسک و چابهار را حدود ساعت ۲۲ چهارشنبه‌شب اعلام کرد. گروهک تروریستی موسوم به جیش‌‌العدل در اطلاعیه‌ای این عملیات‌ها را بر عهده گرفت. به گزارش ایسنا در چابهار عناصر تروریستی که قصد ورود به دریابانی را داشتند، هر سه تروریست کشته شدند و عملیات در حوزه دریابانی هم خاتمه یافت. تروریست‌ها یک نفر از شهروندان چابهار را گروگان گرفتند که عملیات نیروهای امنیتی برای حفظ جان این گروگان با احتیاط کامل انجام شد. در راسک تروریست‌ها به طور صددرصد به شکست کامل رسیدند و در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفتند. در این حملات تروریستی، ۱۰ نفر از مدافعان امنیت به شهادت رسیدند و تعدادی نیز زخمی شدند. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به هلاکت عوامل تروریستی حادثه تروریستی حمله به مقرهای نظامی و انتظامی در دو شهرستان چابهار و راسک گفت که براساس گزارش‌های اولیه فرماندهان ما و دستگاه‌های اطلاعاتی عناصر تروریستی ایرانی نیستند و ملیت و هویت آنها در حال بررسی است. همچنین سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، خبر داد که براساس گزارش‌های اولیه فرماندهان ما و دستگاه‌های اطلاعاتی، عناصر تروریستی ایرانی نیستند و ملیت و هویت آنها در حال بررسی است. علاوه‌براین دو عنصر پشتیبان نیز که زمینه حضور نیروها را برای انجام این عملیات در شهرستان چابهار فراهم کرده بودند، غیرایرانی بودند که از سوی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شدند.

 تذکر کنترل مرزها به پاکستان داده شده و می‌شود

وزیر کشور با تأکید بر اینکه در جریان حادثه تروریستی در راسک و چابهار که از سوی بیگانگان اداره می‌شوند، تروریست‌ها تودهنی بسیار محکمی خوردند، تصریح کرد که از قبل از پاکستان خواسته شده مرزها را کنترل کنند، این تذکرات داده شده و می‌شود. 

احمد وحیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در راسک و چابهار اظهار کرد: این حادثه تلاش ناکام تروریست‌هایی بود که از سوی بیگانگان و سرویس‌های خارجی اداره می‌شوند؛ اما تودهنی بسیار محکمی خوردند، همه عناصرشان به درک واصل شدند و با اقتدار بسیار ارزشمند، نیروهای نظامی، سپاه، فراجا و نیروهای اطلاعاتی توانستند ضربه بسیار کشنده‌ای به آنها بزنند و همه آنها به درک واصل شدند.

 او درباره اینکه آیا درباره عملیات جیش‌العدل با مقامات پاکستانی گفت‌وگوهایی انجام شده یا خیر؟ گفت: از قبل خواسته شده مرزها را کنترل کنند؛ چون اینها (تروریست‌ها) از آن طرف مرزها می‌آیند، باید مرزها را بیشتر کنترل کنند تا نتوانند به‌راحتی اقداماتی کنند و این تذکرات داده شده و خواهد شد.

 برقراری امنیت کامل در مرزهای خراسان رضوی

هم‌زمان با حمله جیش‌العدل در استان سیستان‌وبلوچستان، خبرهایی هم دال بر درگیری مرزی بین ایران و طالبان و به اسارت درآمدن نیروهای مرزبانی منتشر شد که معاون اجتماعی مرزبانی خراسان رضوی خبر داد هیچ‌گونه درگیری در مرزهای خارجی خراسان رضوی وجود ندارد. 

مجتبی بیهقی در گفت‌وگویی درباره برخی اخبار منتشرشده مبنی بر درگیری میان ایران و طالبان در مرزهای شرقی کشور، اظهار کرد که هم‌اکنون مرزهای خراسان رضوی در آرامش کامل است و هیچ‌گونه درگیری در مرزهای استان وجود ندارد. او ضمن تسلیت بابت شهادت چند نفر از نیروهای انتظامی در حمله تروریستی به راسک و چابهار، افزود: امنیت کامل در مرزهای خراسان رضوی برقرار است.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌وبلوچستان هرگونه درگیری مرزی بین مرزبانان ایران و کشور افغانستان را تکذیب کرد. به گفته علیرضا مرحمتی روز پنجشنبه در مرز «میلک» شهرستان هیرمند از توابع منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان‌وبلوچستان هیچ‌گونه درگیری رخ نداده و خبر بازداشت مرزبان ایرانی که بعد‌ازظهر امروز در فضای مجازی منتشر شده، صحت ندارد. این مقام استانداری خبر داد که میان مرزبان ایرانی و طرف طالب اختلافی بر سر یک تریلی و راننده به وجود آمده و متعاقب آن جر‌وبحث رخ داده که درحال‌حاضر موضوع حل شده است. او افزود که میان مرزبانان درجه یک دو کشور مذاکره انجام شده و هیچ‌گونه درگیری نظامی در منطقه سیستان رخ نداده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها