|

صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل

موضوع صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل و افشاگری یک سایت خبری به نام «دیسکلوز» چندی است مورد توجه رسانه‌های فرانسه قرار گرفته است. این موضوع در رسانه‌هایی همچون لوپاریزین، لوموند و شبکه تلویزیونی سنای فرانسه بازتاب داشته است.

صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل

محمود  فاضلی-دیپلمات پیشین و تحلیلگر امور بین‌الملل: موضوع صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل و افشاگری یک سایت خبری به نام «دیسکلوز» چندی است مورد توجه رسانه‌های فرانسه قرار گرفته است. این موضوع در رسانه‌هایی همچون لوپاریزین، لوموند و شبکه تلویزیونی سنای فرانسه بازتاب داشته است. سایت‌های خبری Disclose و Marsactu افشا کرده‎اند که فرانسه در اواخر اکتبر 2023 مجوز تحویل یک محموله حاوی صد هزار گلوله جنگی مسلسل را که می‌توانسته در جنگ علیه غیرنظامیان غزه مورد استفاده قرار گیرد، صادر کرده است. این شرکت سازنده برخی از قطعات سلاح‌های خودکار مورد استفاده نظامیان اسرائیل در جنگ علیه مردم فلسطین در غزه است. این شرکت حداقل ۸۰۰ کیلوگرم از این قطعات را در پایان ماه اکتبر گذشته به تل‌آویو ارسال کرده است.

سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی داده‌های منتشر‌شده از سوی این دو سایت خبری را تکذیب کرد. به ‎گفته وزیر دفاع فرانسه، مجوز فروش قطعات مزبور که ظاهرا از سوی شرکت فرانسوی «یورولینکز» از طریق بندر مارسی (جنوب فرانسه) به شرکت اسرائیلی IMI Systems ارسال شده‎اند، تنها صادرات مجدد این قطعات توسط اسرائیل به کشورهای ثالث را ممکن می‎کند. آقای لوکورنو تأکید کرد «مجوز مزبور‌ به ارتش اسرائیل اجازه نمی‎دهد ‌از این قطعات در نوار غزه یا در جای دیگری استفاده کند».

این دو سایت «قطعات فلزی کوچکی را که از آنها به‎عنوان نگهدارنده و زنجیره اتصال گلوله‌های مسلسل استفاده می‌شود، توصیف کرده‎اند که از آنها در شلیک‎های رگباری استفاده می‌شود. در جلسه استماع کمیسیون دفاع مجلس ملی فرانسه در روز 27 فوریه 2024، آقای لوکورنو اطمینان داده بود که ‌پاریس تلاش داشته در زمینه تحویل قطعات نظامی ‌به اسرائیل، «عملکردی بدون نقص» داشته باشد. با‌این‌حال وی می‌پذیرد که برخی از «قطعات اولیه همچون چرخاننده گلوله، ویتراژها، سیستم‎های خنک‌کننده، پوتانسیومترها و ضربه‌‌گیرها هم اخیرا به اسرائیل داده شده‎اند؛ اما به‎طور کلی این تسلیحات با این باور که از اسرائیل به‎ سوی کشورها و مشتریان ثالث صادرات مجدد می‌شوند، ارسال شده‎اند». خانم ماتیلید پانو، نماینده حزب «فرانسه نافرمان» در مجلس ملی فرانسه، از این اخبار به‎عنوان «یک رسوایی بزرگ» یاد کرد و وزیر دفاع را به دروغ‎گویی در جریان جلسه استماع متهم کرد. آرتور دو‌لاپورت، سخنگوی حزب سوسیالیست فرانسه در مجلس ملی نیز به نوبه خود «خواستار توقف صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل شد». وزیر دفاع تأکید کرده است‌ از ابتدای جنگ حماس و اسرائیل، به سرویس‎های متبوع در وزارت دفاع تأکید شده که در زمینه «تحقیق درباره شیوه‌های استفاده از این قطعات نظامی، سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال شود». بر همین اساس، به‎ گفته این وزیر فرانسه، تنها چند مجوز برای «سامانه گنبد آهنین» اسرائیل که می‌تواند راکت‎ها و موشک‎های شلیک‌شده به ‎سوی مناطق غیرنظامی را خنثی کند، صادر شده است. به ‎گفته وزیر دفاع، در سال 2022، ارزش صادرات قطعات نظامی‌ به اسرائیل بالغ بر 15 میلیون یورو بوده که این رقم تنها دو‌دهم درصد از ارزش کل صادرات نظامی فرانسه را تشکیل داده است‌.

سایت خبری شبکه تلویزیونی سنای فرانسه نیز در مقاله‎ای مشابه افزوده است که «قطعات مورد اشاره که در اصطلاح نظامی‌ به آنها 

«maillons M27» گفته می‌شود، در اسلحه‌های اتوماتیک سبک از نوع «M249 et FN Minimi» کاربرد دارند. وزیر دفاع فرانسه مدعی است ‌مجوزهای صادر‌شده فقط برای صادرات مجدد بوده‎اند و قطعات فروخته‌شده به اسرائیل منحصر به «قطعات مورد استفاده در سامانه‌های صرفا دفاعی است. ما هیچ‎وقت تسلیحاتی صادر نکرده‎ایم، فقط قطعاتی کوچک مانند چرخ‎های ساچمه‎ای و دیگر قطعاتی که در سامانه‌های «گنبد آهنین» کاربرد داشته‎اند، بوده است. فرانسه سعی کرده در این زمینه‌ الگوی رفتاری باشد».

باسیتن لاشود، نماینده حزب «فرانسه نافرمان» در پارلمان فرانسه، خواهان تشکیل کمیسیون تحقیق درباره فروش تسلیحات از سوی شرکت فرانسوی «یورولینکز» به اسرائیل شده است؛ اما گروه پارلمانی حزب یاد‌شده پیش از این از حق قانونی خود برای تشکیل چنین کمیسیونی برای موضوعی دیگر استفاده کرده و مجلس باید مصوبه جدیدی برای این کمیسیون تصویب کند. انتشار اخبار صادرات تسلیحات فرانسه به اسرائیل در حالی است که ‌در راستای تلاش‎های‌ پاریس برای برقراری آتش‌‎بس در منطقه نوار غزه، وزیر امور خارجه این کشور در نشست مشترک با وزرای خارجه مصر و اردن بر مخالفت کشورش با هرگونه حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح تأکید کرد. در این نشست، استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه، اعلام کرد گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری، قوانین بین‎المللی را نقض می‎کند و فرانسه علیه شهرک‌نشینان تدابیری می‌اندیشد. از دیدگاه فرانسه باید گذرگاه‌های مرزی نوار غزه برای تحویل کمک‌های انسانی باز شود.

پاریس پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را برای پایان‌دادن به جنگ و آتش‌بس دائم در غزه در شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد. این پیش‌نویس شامل تمام دستورالعمل‌ها برای راهکار دو‌دولتی و الزام طرف‌های درگیر به برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و آزادی تمام اسرای اسرائیل در دست حماس است. با تأکید شورای امنیت مبنی بر لزوم برقراری آتش‎بس در منطقه نوار غزه، وزیر خارجه فرانسه نیز پیش‌تر بر مخالفت کشورش با هرگونه حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح در جنوب این منطقه تأکید کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها