|

سخنگوی وزارت خارجه

در مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم  

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما به عنوان ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم و معتقدیم که در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل دارای اراده باشد می‌توان مذاکرات انجام‌شده را در سریع‌ترین زمان ممکن جمع‌بندی کرد. ناصر کنعانی در ابتدای نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان با بیان اینکه قطعا روز قدس امسال نیز با توجه به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نقاط مختلف جهان باشکوه‌تر در راستای حمایت از مردم فلسطین برگزار می‌شود، گفت: مسلمانان روزه‌دار جهان، داغدار وضعیت مردم فلسطین و غزه هستند.

در مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم
 

‌شرق: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما به عنوان ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم و معتقدیم که در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل دارای اراده باشد می‌توان مذاکرات انجام‌شده را در سریع‌ترین زمان ممکن جمع‌بندی کرد. ناصر کنعانی در ابتدای نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان با بیان اینکه قطعا روز قدس امسال نیز با توجه به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نقاط مختلف جهان باشکوه‌تر در راستای حمایت از مردم فلسطین برگزار می‌شود، گفت: مسلمانان روزه‌دار جهان، داغدار وضعیت مردم فلسطین و غزه هستند. امیدواریم در ماه مبارک رمضان شاهد وحدت و انسجام بیشتر منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای حمایت از مردم فلسطین باشیم.

کنعانی در بخش دیگر از صحبت‌های خود تصریح کرد: انتظار این بود که سازمان همکاری اسلامی با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی خود، نقش بازدارنده در توقف این جنگ ایفا کند ولی متأسفانه به رغم برگزاری نشست‌های مختلف، شاهد عدم نقش‌آفرینی مؤثر از سوی این سازمان در این زمینه هستیم. سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: انتظار این است که با توجه به برگزاری دومین جلسه اضطراری وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده، ما شاهد یک تحرک جدی از سوی کشورهای عضو این سازمان برای توقف این جنایات در آستانه ماه مبارک رمضان باشیم. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی در مورد گزارش حقوق‌بشری منتشرشده علیه ایران از سوی کمیته به اصطلاح حقیقت‌یاب گفت: این یک اقدام سیاسی انتقام‌جویانه از ملت ایران و عقده‌گشایی از اغتشاشات سال گذشته است. وی با بیان اینکه کشورهای پشت این موضوع با استفاده از ابزار حقوق بشر به دنبال اعمال فشار سیاسی و باج‌گیری از کشورهای مستقل هستند و این یک زنگ خطر برای کشورهای مستقل است، تأکید کرد: ایران به زورگویان باج نداده و نمی‌دهد و همان‌طورکه بارها گفته‌ایم اقدام سیاسی با استفاده از ابزار حقوق بشر یک اقدام غیرسازنده است. کنعانی تأکید کرد: این گزارش، یک اقدام سیاسی و باج‌خواهانه از سوی کشورهایی است که سابقه سیاهی در زمینه حقوق بشر دارند.

او در پاسخ به سؤالی در مورد سفر اخیر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به دوحه و دیدار وی با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین نماینده اتحادیه اروپا در امور غرب آسیا و با توجه به این دیدارها آیا ما شاهد خبر یا تحول جدیدی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهیم بود؟ گفت: نشست‌ها و رایزنی‌های سیاسی بین معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و معاون نماینده اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی به منظور بررسی و تبادل نظر درخصوص موضوعات دوجانبه و موضوعات مد نظر ایران و اتحادیه اروپا و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در دستور کار بوده است و این رایزنی‌ها در فواصل مختلف انجام شده و دیدار اخیر نیز در همین چارچوب صورت گرفته است. وی تصریح کرد: در این دیدار طیف متعددی از موضوعات مختلف به بحث و بررسی گذاشته شده است و به دلیل نقش اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام یکی از موضوعات مورد بحث، رایزنی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است. کنعانی گفت: آقای باقری در این سفر با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در غرب آسیا نیز دیدار داشته و در این نشست در مورد تحولات منطقه و غزه تبادل نظر صورت گرفته است و دو طرف بر ضرورت تلاش برای حفظ جان انسان‌های بی‌گناه و افزایش کمک‌رسانی به مردم غزه تأکید کرده‌اند. وی ادامه داد: همان‌طورکه هفته قبل گفتم ما به عنوان ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم و معتقدیم که در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل دارای اراده باشد می‌توان مذاکرات انجام‌شده را در سریع‌ترین زمان ممکن جمع‌بندی کرد و اینکه تمامی طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اخبار منتشرشده مبنی بر تلاش برخی از کشورهای اروپایی برای اعزام احتمالی نیروهای ناتو به اوکراین جهت جنگ با روسیه تصریح کرد: همان‌طورکه بارها اعلام کرده‌ایم ما جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم و از همان ابتدای این بحران بر راهکار سیاسی تأکید کرده‌ایم و آمادگی داریم که برای حل‌وفصل این بحران در چارچوب مناسبات دوستانه‌ای که با دو طرف داریم میانجیگری کنیم و این آمادگی را بارها اعلام کرده‌ایم. کنعانی تصریح کرد: متأسفانه آنچه که شاهد آن هستیم دامن‌زدن یک جریان و یک جبهه به این جنگ و آتش‌افروزی است و ما این را در قالب کمک‌های تسلیحاتی از سوی برخی از کشورهای غربی به یک طرف جنگ شاهد هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تحولات در دریای سرخ و ادامه حملات آمریکا به یمن به بهانه ایجاد بی‌ثباتی از سوی انصارالله در دریای سرخ گفت: اقداماتی که در طول ماه‌های گذشته در دریای سرخ شکل گرفته نتیجه تحولات در فلسطین است و در واقع ارتباط مستقیم با وضعیت فلسطین دارد. وی با بیان اینکه همان‌طورکه انصارالله اعلام کرده اقدامات آنها علیه کشتی‌هایی است که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند و آنها هیچ کشتی دیگری را هدف خود قرار نداده‌اند، افزود: در واقع آنها تأکید دارند که امنیت دریانوردی در دریای سرخ برای کشتی‌های سایر کشورها برقرار است و آنها قصدی برای بی‌ثبات‌کردن دریای سرخ ندارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها