|

با تصویب کلیات لایحه کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات آخر هفته:

سال جدید با دو روز تعطیلی در پایان هفته می‌آید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات موافقت کردند. آن‌گونه که فارس روایت کرده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز با کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات) به صورت دوشوری موافقت کردند.

سال جدید با دو روز تعطیلی در پایان هفته می‌آید

شرق: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات موافقت کردند. آن‌گونه که فارس روایت کرده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز با کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (کاهش ساعات کاری و افزایش تعطیلات) به صورت دوشوری موافقت کردند.

در‌حال‌حاضر تعطیلات رسمی آخر هفته در ایران یک روز و آن هم روز جمعه است، با‌این‌حال کارشناسان اعتقاد دارند که افزایش تعطیلات روزهای آخر هفته می‌تواند علاوه بر افزایش بهره‌وری، کاهش آلودگی هوا و ترافیک، نشاط اجتماعی، تقویت دورهمی‌های خانوادگی و... منجر به توسعه سفر و رونق گردشگری نیز شود. البته موضوع افزایش تعطیلات آخر هفته بارها در سال‌های اخیر مطرح شده و همواره موافقان و مخالفانی داشته است. موافقان، استدلال می‌کنند افزایش تعطیلات نتایج بسیار خوبی از جمله افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در روزهای کاری را به همراه خواهد داشت و مخالفان هم معتقدند تعطیلات رسمی شمسی و قمری در کشور ما زیاد است و بیشترکردنش در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه اقتصادی، خسارت‌زا خواهد بود.درباره نقد مخالفان، بارها گزارش شده است که برخلاف پیش‌فرض ذهنی، تعداد روزهای تعطیل در کشور ما چندان هم زیاد نیست و بسیاری از کشورهای جهان، حتی توسعه‌یافته‌ها، تعطیلات آخر هفته بیشتری از ما دارند. مصداقش گزارش مستند دنیای اقتصاد در سال 98، هم‌زمان با ارائه طرح افزایش تعطیلات در مجلس بود که طبق این گزارش، تعداد تعطیلات رسمی در کشور ما 78 روز است، در‌حالی‌که دیگر کشورها، تعطیلات آخر هفته بیشتر دارند و تقریبا همگی در دو‌روزه بودن تعطیلات، مشابه هم هستند. نکته مهمی که نباید فراموش شود مناقشه بر سر تعطیلی روز پنجشنبه یا شنبه است. دولت طرفدار تعطیلی پنجشنبه است و این‌گونه نمی‌خواهد با استدلال تندروها برای مخالفت با تعطیلی شنبه‌ها مواجه شود در نتیجه مجلس انتخاب روز دوم تعطیلی را برعهده دولت گذاشته است و احتمالا به زودی پنجشنبه و جمعه‌ها در ایران تعطیل خواهند شد که همین امر منتقدان بسیاری دارد زیرا حداقل برای چهار روز رابطه تجاری و مالی ایران با دنیا قطع می‌شود و دولت معتقد است مراودات تجاری و مالی و بانکی مشمول همه افراد جامعه نیست که نگران قطع ارتباط با دنیا شوند، هرچند تعطیلی سراسری خواهد بود با تعطیلی بانک‌ها اقلیت تاجر و سرمایه‌گذار و... مانند سایرین دسترسی بانکی نخواهند داشت.

به‌هرحال طبق مصوبه جدید مجلس: «ماده ۸۷- ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرائی ۴۰ ساعت در هفته است و تلفیق و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌شود. تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت ساعت مذکور و در چارچوب دستورالعمل‌های پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد بر عهده دستگاه ذی‌ربط است. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد.

تبصره ۱- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرئی ساعت کاری خود را تا یک‌چهارم کار روزانه حداکثر ۱۰ ساعت تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا و نحوه محاسبه سوابق خدمتی این قبیل کارمندان متناسب با ساعت کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادثی غیر‌مترقبه و شیوع بیماری‌های فراگیر یا در ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران ساعات کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان و تصمیم آموزشی فارغ از رعایت سقف مذکور در این ماده تعیین می‌شود. تبصره ۳- همه دستگاه‌های اجرائی اعم از ستادی و استانی به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمات‌رسان مانند واحدهای ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی و انتظامی و امنیتی موظف‌اند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم کنند. تبصره ۴- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۷۶ ساعت کار در چهار هفته متوالی استفاده شده‌ است، از تاریخ لازم‌الاجراشدن این قانون به ترتیب به ۴۰ ساعت کار در هفته و ۱۶۰ ساعت کار در چهار هفته متوالی اصلاح می‌شود».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها