|

گزارش «شرق» از اختلاف دولت و مجلس در ساماندهی تعطیلات آخر هفته

پنجشنبه یا شنبه؛ مسئله این است

ساماندهی تعطیلات رسمی کشور موضوعی است که از مجالس ششم تا نهم همواره از سوی دولت و مجلس مطرح بوده و پنجم دی‌ماه سال 95 طرح اصلاح لایحه قانون تعطیلات رسمی کشوری به‌صورت عادی از سوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد؛ اما هنوز که هنوز است این مسئله در مجلس تعیین تکلیف نشده است.

پنجشنبه یا شنبه؛ مسئله این است

‌شرق:‌ ساماندهی تعطیلات رسمی کشور موضوعی است که از مجالس ششم تا نهم همواره از سوی دولت و مجلس مطرح بوده و پنجم دی‌ماه سال 95 طرح اصلاح لایحه قانون تعطیلات رسمی کشوری به‌صورت عادی از سوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد؛ اما هنوز که هنوز است این مسئله در مجلس تعیین تکلیف نشده است. از آنجایی که روزهای شنبه و یکشنبه در سایر کشورهای دنیا تعطیل است و در سال ۱۹۹۸ در همایش کشورهای اسلامی توافق شد کشورهای اسلامی نیز به‌جای پنجشنبه، روزهای شنبه‌ را تعطیل کنند، همه کشورهای اسلامی غیر از ایران و سوریه به دلیل اینکه اختلاف تعطیلات خود را با دنیا کمتر کنند، روزهای جمعه و شنبه را تعطیل کردند؛ اما همچنان این موضوع روی میز مسئولان ایرانی قرار دارد. البته برخی کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس بر این باورند که برخی مبادلات اقتصادی به خاطر تفاوت در تعطیلی آخر هفته کشورمان با دیگر کشورها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند. بااین‌حال، دولت کم‌توجه به مسئله ناهماهنگی روزهای تعطیلی آخر هفته ایران با سایر کشورها، قصد دارد به‌جای روز شنبه که می‌تواند هماهنگی بیشتری با بازار جهانی ایجاد کند، در قالب اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به دنبال تعطیلی روزهای پنجشنبه به‌جای شنبه است. خبر ارائه لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها به مجلس را 12 فروردین سال جاری (1402) محسن منصوری، معاون اجرائی رئیس‌جمهور اعلام کرد؛ اما آن‌طور که برخی نمایندگان خبر داده‌اند، این موضوع منجر به اختلاف‌نظر میان مجلس و دولت شده است؛ یعنی دولت بر تعطیلی روزهای پنجشنبه اصرار دارد و مجلس خواستار تعطیلی روزهای شنبه به‌عنوان تعطیلی آخر هفته است. چندی پیش، محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس و نایب‌رئیس فراکسیون انقلاب، در توییتی نوشت که ارائه اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت برای تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها را در کمیسیون اجتماعی مجلس دنبال خواهد کرد. او در این توییت نوشت: «تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها و بهره‌مندی تمامی نیروهای کار اعم از دولتی و بخش ‌خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم از مجلس است. با ارائه اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت به کمیسیون اجتماعی، پیگیر هر دو مطالبه هستم. این امر به بهره‌وری، ارتباطات‌ بین‌المللی و عدالت کمک خواهد کرد». علاوه بر او، ولی اسماعیلی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در‌این‌باره خبر داد: «کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده‌؛ اما درباره اینکه تعطیلی روز پنجشنبه‌ باشد یا شنبه تصمیم‌گیری نشده است. قرار شد در جلسه آتی کمیسیون اجتماعی در‌خصوص اینکه پنجشنبه‌ یا شنبه تعطیل باشد، تصمیم‌گیری شود».

کیومرث سرمدی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در رابطه با بخشی از لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری که به موضوع تعطیلات آخر هفته مربوط می‌شود، توضیح داد: «در کشور ما پنجشنبه‌ها تعطیل است و تعطیلات جهانی شنبه و یکشنبه است و همین باعث می‌شود ما در کشور اختلاف چهار‌روزه‌ای در ارتباطاتمان با بازارها و مسائل جهانی داشته باشیم. بنابراین تعطیلی پنجشنبه‌ها خیلی به نفع نیست و پیشنهاد ما تعطیلی روز شنبه است». این عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اجتماعی در‌عین‌حال بیان کرد: «اگر شنبه‌ها را تعطیل کنیم، یک روز از این فاصله و اختلاف را با بازارهای جهانی کم می‌کنیم‌ اما این پیشنهاد که تعطیلی روز پنجشنبه عملیاتی شود یا در مورد تعطیلی روز شنبه تصمیم‌گیری شود، هنوز به‌صورت قطعی در کمیسیون مطرح نشده است. ما در کمیسیون درباره روز تعطیلی و اینکه این روز، پنجشنبه باشد یا شنبه، اختلاف‌نظر داریم که باید در کمیسیون درباره آن به نتیجه برسیم و سپس اعلام کنیم».‌ گفتنی است مسئله فوق که به گفته سرمدی نقطه اختلاف‌نظر مجلس و دولت است، اگرچه کلیاتش در کمیسیون اجتماعی تصویب شده‌ اما هنوز جزئیاتش به تصویب کمیسیون نرسیده و قرار است در جلسات آتی درباره آن تصمیم‌گیری شود؛ یعنی با تعیین تکلیف این موضوع در مجلس، کشور ما هم مثل سایر کشورها دو روز تعطیلی آخر هفته خواهد داشت و مهم‌‌تر اینکه اگر شنبه‌ها تعطیل شود، بعد از سال‌ها تکلیف این مسئله به‌ظاهر ساده اما مهم مشخص می‌شود. ضمن اینکه می‌توانیم با بازار جهانی نیز هماهنگ‌تر شویم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها