|

تعطیلی‌ای که تکذیب نشد

«از تعطیلى کتابخانه سازمان برنامه و بودجه جلوگیرى کنید»؛ این درخواستی است که در چند روز گذشته بارها تکرار شده است؛ از «علی میرزایی» که در یادداشتی در هفته پیش این خبر را اعلام کرد تا جمعی از اهالی اقتصاد.

تعطیلی‌ای که تکذیب نشد

«از تعطیلى کتابخانه سازمان برنامه و بودجه جلوگیرى کنید»؛ این درخواستی است که در چند روز گذشته بارها تکرار شده است؛ از «علی میرزایی» که در یادداشتی در هفته پیش این خبر را اعلام کرد تا جمعی از اهالی اقتصاد. همچنین احمد تابش کسی که به مدت 20 سال کتابدار این کتابخانه بوده هم نوشت: «این‌جانب ٢٠ سال (١٣٦٣-١٣٨٢) به عنوان کتابدار مرجع و مشاور پژوهشگران در کتابخانه سازمان خدمت کردم و شاهد تکوین و شکوفایى آن بودم. در این کتابخانه تخصصى ارزشمندترین منابع و اطلاعات درباره برنامه‌ریزى و بودجه تمرکز یافت که اکثر آنها در هیچ کتابخانه دیگرى موجود نیست. گزارش‌هاى کارشناسى که در حوزه مباحث اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى توسعه، توسط سازمان برنامه و دیگر دستگاه‌هاى دولتى و عمومى طى سال‌هاى متمادى تهیه شده از اطلاعات ارزشمندى برخوردار است که هرگز در منابع دیگر یافت نمى‌شود. علاوه بر این منابع، مجموعه گسترده‌اى از کتاب‌ها و مقالات تئوریک و پایه در زمینه توسعه، با هزینه‌کرد بسیار گردآورى و سازماندهى شده است. منابع یگانه دیگرى ازجمله مطالعات پروژه‌هاى عمرانى نیز در این کتابخانه وجود دارد. در گذشته با توجه به شرایط سهل عضویت، رایگان‌بودن خدمات، سازماندهى مناسب و تلاش کارکنان متخصص و دلسوز، اکثر توقات کتابخانه مملو از حضور کارشناسان و دانشگاهیان بود و بهره‌گیرى از منابع و اطلاعات موجود در آن، تأثیر مثبتى در ارتقای گزارش‌هاى کارشناسى و مطالعات دانشگاهى گذاشته بود». این متخصص اعلام کرد: «تضعیف و تعطیلى این کتابخانه، نابودى این منابع بى‌نظیر و محروم‌کردن جامعه کارشناسى و مدیریتى کشور را رقم می‌زند و ادبیات برنامه‌ریزى و بودجه‌ریزى ایران را تضعیف می‌کند. همکاران عزیز سازمان تلاش کنید که از این اقدام جاهلانه، جلوگیرى کنید».

جابه‌جایی  یا  تعطیلی

نکته حائز اهمیت درباره تعطیلی این کتابخانه که اسباب نگرانی اهالی فرهنگ را فراهم آورده است، واکنش نه چندان صریح مسئولان این سازمان درباره عدم تعطیلی آن است. پیگیری‌های تسنیم از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه،‌ حاکی از این است که کتابخانه مدتی به علت بازسازی تعطیل است. اما پیگیری‌های تسنیم حکایت از جابه‌جایی کتابخانه در سازمان برنامه و بودجه دارد.

حتی محمد افشاری‌نظری، رئیس کتابخانه مرکزی سازمان برنامه و بودجه که حدود دو سال است ریاست کتابخانه را بر عهده دارد، دو روز بعد از انتشار خبر تعطیلی و سپس خبر جابه‌جایی به ایلنا گفته است: «ما هم شنیدیم که ظاهرا ساختمان کتابخانه به دلیل مشکلات تأسیساتی، قرار است جابه‌جا شود اما تأکید می‌کنم هنوز هیچ خبر و اعلام رسمی صورت نگرفته و ما نیز فقط این موارد را شنیده‌ایم».

کنار   پارکینگ؟

به گزارش خبرگزاری‌ها کتابخانه مرکزی سازمان برنامه و بودجه، سال ۶۱ تأسیس شده اما این کتابخانه پیش از انقلاب اسلامی ایران نیز فعالیت داشته است. این کتابخانه با ۱۲۰۰ مترمربع مساحت در دو طبقه مجزا فعالیت می‌کند. در این کتابخانه تخصصی کتاب‌های حوزه برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و فنی وجود دارد و حدود ۳۰ هزار رکورد در بخش اسناد، آرشیو مطالعات و نقشه‌های عمرانی کشور را در خود جای داده است که از این آمار ۱۲ هزار عنوان گزارش و ۱۹ هزار عنوان نقشه است و در هر رکورد نقشه، به‌طور میانگین ۷۰ فایل نقشه با قطع‌های متفاوت موجود است. کتابخانه مرکزی سازمان برنامه و بودجه کشور ۵۰ هزار و ۸۹۲ عنوان کتاب فارسی و ۱۶ هزار و ۹۶۱ عنوان کتاب لاتین و بیش از ۱۲ هزار نفر عضو دارد که در حال حاضر دو هزار نفر از این اعضا، عضو فعال کتابخانه هستند. این کتابخانه تنها کتابخانه تخصصی کشور محسوب می‌شود که اسناد ملی توسعه کشور را در خودش جای داده است و مستندات (اسناد) مربوط به توسعه کشور از از زمان قاجار تاکنون با موضوع بودجه کشور در این کتابخانه وجود دارد.

سؤال اینجاست چرا باید چنین کتابخانه‌ای که دارای بیش از 150 هزار عنوان کتاب تخصصی است و عنوان کامل‌ترین کتابخانه تخصصی اقتصاد را بر خود دارد، به جای کوچک‌تر و محدودتری در حاشیه یک پارکینگ در کنار تعاونی سازمان منتقل شود. البته فراموش‌کردنی نیست که محمود احمدی‌نژاد در اولین دوره حضورش به عنوان ریاست جمهور، کل سازمان برنامه و بودجه را تعطیل کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها