|

وزیر کشور مشارکت را ۴۱ درصد و آرای باطله را ۵ درصد اعلام کرد

شگفتی‌های انتخابات مجلس دوازدهم

وزیر کشور روز گذشته در نشست خبری درباره انتخابات ۱۱ اسفند، میزان آرای سفید در کل کشور را پنج درصد و‌ میزان حضور مردم را ۲۵ میلیون نفر معادل ۴۱ درصد اعلام کرد. انتخاباتی که در آن تکلیف ۲۴۵ منتخب مجلس شورای اسلامی مشخص شد و تکلیف ۴۵ کرسی دیگر در انتخابات مرحله دوم مشخص خواهد شد؛ بنابراین طبق آمار رسمی که دیروز منتشر شد، کمترین میزان مشارکت که پیش‌ازاین در انتخابات مجلس یازدهم با ۴۲.۵۷ درصد ثبت شده بود، این بار با رکوردی جدید در دولت ابراهیم رئیسی به‌عنوان کمترین میزان مشارکت پس از انقلاب اسلامی ثبت شد.

شگفتی‌های انتخابات مجلس دوازدهم

‌شرق:‌ وزیر کشور روز گذشته در نشست خبری درباره انتخابات  ۱۱ اسفند، میزان آرای سفید در کل کشور را پنج درصد و‌ میزان حضور مردم را ۲۵ میلیون نفر معادل ۴۱ درصد اعلام کرد. انتخاباتی که در آن تکلیف ۲۴۵ منتخب مجلس شورای اسلامی مشخص شد و تکلیف ۴۵ کرسی دیگر در انتخابات مرحله دوم مشخص خواهد شد؛ بنابراین طبق آمار رسمی که دیروز منتشر شد، کمترین میزان مشارکت که پیش‌ازاین در انتخابات مجلس یازدهم با ۴۲.۵۷ درصد ثبت شده بود، این بار با رکوردی جدید در دولت ابراهیم رئیسی به‌عنوان کمترین میزان مشارکت پس از انقلاب اسلامی ثبت شد.

این آمار رسمی در حالی منتشر شده که آرای باطله در برخی حوزه‌ها اول یا دوم شده‌اند و موجب به دور دوم‌ کشیده‌شدن انتخابات بعضی از حوزه‌های انتخابیه شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد «پنج درصد» آرای باطله نقش‌آفرینی جدی در انتخابات داشته‌اند.

در تهران هم با وجود مشارکت ۲۴‌درصدی به روایت خبرگزاری مهر و ۳۴ درصدی به روایت ایسنا، نامزدهای راه‌یافته به مجلس به طور میانگین حتی یک‌سوم رأی نفر اول فهرست چهار سال پیش را کسب نکرده‌اند؛ در‌حالی‌که چهار سال پیش میزان مشارکت کمی بیش از ۲۶ درصد در تهران بود.

اگر آمار ایسنا را ملاک قرار دهیم، باید همه نامزدهای تهرانی به مرحله دوم می‌رفتند؛ مگر اینکه میزان آرای باطله در تهران از ۲۷۶ هزارتایی که اعلام شده، متفاوت باشد.

زیرا به گزارش ایرنا در ۱۱ اسفند، رئیس ستاد انتخابات استان تهران تعداد واجدان شرکت در انتخابات در تهران را «۱۰میلیون‌و ۳۰هزارو ۱۹۱ نفر» اعلام‌ کرده بود.

وقتی ۳۴ درصد رأی داده باشند، با کسر آرای باطله باز هم هیچ‌کدام از نامزدها ۲۰ درصد آرای سالم را کسب نکرده است؛ بنابراین آمار خبرگزاری مهر درخور‌توجه است؛ هرچند باز هم میزان مشارکت تهرانی‌ها دقیق مشخص نشده است.

آنچه مسلم است، این است که در انتخابات جمعه میزان مشارکت و انتخاب مردم با گذشته تغییر چشمگیر داشته؛ تا جایی که برخی از نامزدها اگرچه توانسته‌اند خود را در مجلس ابقا کنند؛ اما با ریزش رأی مواجه هستند. برای مثل حتی قالیباف نتوانسته یک‌سوم رأی دور قبل خود را کسب کند؛ درحالی‌که او چهار سال رئیس مجلس بود و حمایت پدرخوانده‌های جریان اصولگرا را نیز داشت.

این موضوع شامل برخی دیگر از نمایندگان فعلی مجلس هم شده است؛ زیرا براساس آمار ریزش رأی مجتبی ذوالنوری، امیرحسین بانکی و عباس مقتدایی در حوزه‌های انتخابیه قم و اصفهان محسوس بوده است.

حتی بررسی نتایج شمارش آرای منتخبان مجلس خبرگان ششم هم حکایت از ریزش رأی شدید در مقایسه با انتخابات سال ۱۳۹۴ دارد؛ به‌طوری‌که فاصله رأی آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی نفر اول انتخابات مجلس پنجم خبرگان در تهران با (۲.۳۰۱.۴۹۲) دو‌میلیون‌و 301‌هزارو 492 رأی در مقایسه با علیرضا اعرافی نفر اول انتخابات مجلس ششم خبرگان در تهران با (۸۸۸.۶۱۸) 888هزارو 618 رأی، برابر با (۱.۴۱۲.۸۷۴) یک‌میلیون‌و 412هزارو 874 رأی است.

دراین‌میان بررسی آرا بین دو انتخابات خبرگان پنجم و ششم، نشان می‌دهد که آیت‌الله علیرضا اعرافی نفر اول انتخابات مجلس خبرگان ششم با 888هزارو 618 رأی در مقایسه با آرای احمد جنتی نفر آخر انتخابات مجلس خبرگان پنجم با یک‌میلیون‌و 321هزارو 130 رأی، 512هزارو 432 رأی فاصله دارد که نشان می‌دهد آمار مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۳۹۴ ریزش شدیدی داشته است.

همچنین محسن قمی که در انتخابات مجلس پنجم با دومیلیون‌و 229هزارو 759 رأی در جایگاه پنجم قرار داشت، در این دوره با کسب 888هزارو 127 رأی به جایگاه دوم صعود کرده است. البته شگفتی‌های انتخابات دوازدهم ادامه دارد و از نامزدی با صفر رأی هم رونمایی شده است. نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخاباتی خداآفرین، کلیبر و هوراند اعلام شد و تعداد آرای نفرات آخر از بین کاندیداها جالب توجه است. نفر آخر حتی یک رأی هم کسب نکرده و نفرات بالاتر از او به ترتیب سه، هفت و ۱۳ رأی داشته‌اند. این در حالی است که برخی نامزدها با آرایی در حد پنج هزارتا و هشت هزارتا به مجلس راه یافته‌اند که ازجمله آنها می‌توان به منتخبان محلات، نائین و بندرانزلی اشاره کرد.

البته غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، ضمن ارزیابی انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: طبق گفته وزارت کشور باید ۶۱ میلیون نفر در این انتخابات شرکت می‌کردند. به گفته خودشان ۲۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند، ما هم قبول می‌کنیم؛ اما ۳۶ میلیون نفر از واجدان شرایط در انتخابات شرکت نکردند، چه برنامه‌ای برای این ۳۶ میلیون نفر دارند؟ در تهران، پایتخت سیاسی کشور، ۱۸ درصد در انتخابات شرکت کردند که اگر بخواهیم از این تعداد آرای باطله را خارج کنیم، این مشارکت کمتر از ۱۰ الی ۱۲ می‌شود. همچنین در کلان‌شهرها در بهترین شرایط ۲۲ تا ۲۴ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و این نشان می‌دهد که اصلاً و ابداً شرایط خوبی نداریم. صدای خاموش باید شنیده شود. او همچنین ادامه داد: در‌حال‌حاضر خاصیت مجلس نزد مردم از بین رفته است؛ به‌این‌ترتیب که مردم درباره مجلس می‌گویند به چه درد می‌خورد؟ کدام مجلس؟ چه کسی حرف نماینده را گوش می‌دهد؟ نماینده کجا می‌تواند کار خود را انجام دهد؟ علاوه‌بر‌این نهادی به نام شورای نگهبان وجود دارد که می‌تواند مصوبات مجلس را باطل کند؛ بنابراین باید فکر دیگری کرد و تمهیدات دیگری اتخاذ کرد؛ وگرنه دیگر مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند. نکته دیگر درباره انتخابات این است که در انتخابات ریاست‌جمهوری میزان مشارکت ۴۸ درصد بود و در این انتخابات میزان مشارکت ۴۱ درصد بود، همچنین در اکثر شهرها آرای باطله رتبه اول یا دوم را به دست آورده؛ یعنی در بهترین شرایط مشارکت ۳۵ درصد بوده است. اقدامات ناخوشایند تیم اقتصادی دولت رئیسی نارضایتی در جامعه به وجود آورده است و مردم از دولت رئیسی ناراضی هستند، به چه زبانی بگویند؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها