|

شفافیت و هوشمندسازی مؤثرترین روش ارتقای سلامت اداری

شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری با ابلاغ دستورالعمل جدید ستاد ارتقای سلامت اداری به ریاست شهردار، گامی تأثیرگذار در این خصوص برداشت.

شفافیت و هوشمندسازی مؤثرترین  روش ارتقای سلامت اداری

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران: شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری با ابلاغ دستورالعمل جدید ستاد ارتقای سلامت اداری به ریاست شهردار، گامی تأثیرگذار در این خصوص برداشت. سپس با ایجاد کمیته برنامه‌ریزی و نظارت و همچنین تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف ارتقای سلامت اداری مانند انضباط مالی، رفع تعارض و شفافیت، هوشمندسازی، مقررات‌زدایی و... امور مربوط به سلامت اداری و مبارزه با فساد را پی گرفت. در این کارگروه‌های تخصصی که بعضا به‌صورت هفتگی تشکیل جلسه داده و امور را در سطح کارشناسی بررسی می‌کنند، نقشه راه آتی مبارزه با فساد ترسیم شده و تصمیم‌سازی برای مدیران ارشد صورت می‌گیرد. سال‌های سال نحوه مبارزه با فساد منحصر به برخوردهای قهری و اقدامات مجموعه‌های نظارتی بوده که اکنون با توجه به توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و انجام سامانه‌ای اغلب امور، باید پذیرفت که مؤثرترین روش برای ارتقای سلامت اداری شفافیت و هوشمندسازی است. شفافیت با شهروندان و سایر ذی‌نفعان، منجر به ایجاد نظارت همگانی شده و تصمیم‌گیران و مدیران ارشد خود را در معرض قضاوت صاحبان واقعی شهر، یعنی شهروندان حاضر می‌بینند؛ بنابراین موضوعات را دقیق‌تر و با وسواس بیشتر بررسی می‌کنند. ضمنا انباشت داده‌های شهری در مجموعه‌ای به نام وب‌سایت شفافیت، منبعی ارزشمند را برای پژوهشگران حوزه شهری ایجاد می‌کند که می‌توانند با بررسی و تحلیل داده‌های گوناگون، گزارش‌های ناب و هدفمندی برای اصلاح فرایندها و تصمیمات متخذه تولید کرده و در مدیریت شهر مشارکت مؤثر کنند. شاید قابل‌توجه باشد که بسیاری از مواردی که اکنون به‌صورت شفاف روی وب‌سایت شفاف در اختیار شهروندان است، تا پیش از این حتی به‌صورت یکپارچه در اختیار مدیران شهری نیز نبوده است و این یکی دیگر از اثرات شفافیت است. اقدامی که انضباط و یکپارچگی را حتی برای خود شهرداری به ارمغان آورده است. مسیر ارتقای سلامت اداری جز از راهکارهای هوشمندسازی و کاهش مداخلات انسانی در فرایندهای کلیدی و مستعد فساد امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین شورای اسلامی و شهرداری تهران با جدیت این موضوع را دنبال کرده و در مصوبه اخیر خود تحت عنوان «ایجاد درگاه یکپارچه خدمات غیرحضوری شهرداری تهران» به‌صورت مفصل به این مسئله پرداخته است. به‌صورتی که تمامی خدمات شهرداری تهران به چهار درگاه منحصر خواهد شد: 

1-درگاه یکپارچه خدمات مبتنی بر شبکه شهرداری که مخاطب آنها کسب‌‌وکارها و مردم هستند. 2 -درگاه یکپارچه خدمات مبتنی بر تلفن همراه و نرم‌افزار تلفن همراه که مخاطب آنها مردم هستند. 3 -درگاه یکپارچه خدمات داخلی شهرداری که مخاطب آنها کارمندان شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه هستند. 4-نرم‌افزار تلفن همراه خدمات داخلی شهرداری که مخاطب آنها کارمندان شهرداری هستند.

امیدوارم شهرداری تهران به‌صورت جدی این اقدامات و بلافاصله ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان را توسعه دهد تا مردم تهران ارتقای سلامت اداری در شهرداری تهران را احساس کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها