|

محمود محمدی‌عراقی بعد سه بار بی‌پاسخ‌ماندن درخواست روحانی‌:

‌ما مجاز هم نیستیم که تفحص کنیم که چرا شخصی رد شده است

محمود محمدی‌عراقی درباره بی‌پاسخ‌ماندن نامه درخواست ارائه دلایل ردصلاحیت حسن روحانی گفته است: در دوره ریاست‌جمهوی ایشان هم مسائلی پیش آمده بود و اطرافیانی داشتند، برخی پرونده‌ها در دستگاه قضائی برایشان تشکیل شده اما اجمالا می‌توان گفت اینها درباره شخص ایشان منجر به حکم نشده است.

‌ما مجاز هم نیستیم که تفحص کنیم که چرا شخصی رد شده است

شرق: محمود محمدی‌عراقی درباره بی‌پاسخ‌ماندن نامه درخواست ارائه دلایل ردصلاحیت حسن روحانی گفته است: در دوره ریاست‌جمهوی ایشان هم مسائلی پیش آمده بود و اطرافیانی داشتند، برخی پرونده‌ها در دستگاه قضائی برایشان تشکیل شده اما اجمالا می‌توان گفت اینها درباره شخص ایشان منجر به حکم نشده است.

بعد از سه بار درخواست حسن روحانی از شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیتش در انتخابات خبرگان رهبری و عدم پاسخ‌گویی شورای نگهبان، عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری در واکنش‌به انتقادها در این زمینه گفته است شورای نگهبان غرض و مرض سیاسی در بررسی صلاحیت‌ها ندارد و به دلیل منع قانونی دلیل ردصلاحیت را اعلام نکرده است.

حال این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: درباره ردصلاحیت آقای روحانی آنچه من اطلاع دارم، این است که به‌هیچ‌وجه آنچه بیگانگان مطرح می‌کنند، نیست. آنچه بیگانگان مطرح می‌کنند دور از شأن فقهای شورای نگهبان است، من به‌عنوان کسی که ۴۰ و ۵۰ سال با استادان حوزه زندگی کردم و این آقایان را می‌شناسم، می‌گویم که مهم‌ترین خصیصه اینها تقوا است. من این را شهادت می‌دهم و یقین دارم که غرض و مرض و انگیزه سیاسی در ردصلاحیت‌ها دخالت ندارد اما اعضای شورای نگهبان اشتباه هم می‌کنند. معصوم نیستند. البته در آنجا بحث رأی‌‌گیری مطرح است. شش نفر فقیه هستند. همیشه اتفاق‌نظر وجود ندارد و حدس می‌زنم در مورد آقای روحانی هم ممکن است بعصی نظرات متفاوتی داشتند.

محمدی‌عراقی تصریح کرد: بالاخره آقای روحانی سوابقی دارند و سوابق خوبی دارند. در دوره ریاست‌جمهوی ایشان هم مسائلی پیش آمده بود و اطرافیانی داشتند، برخی پرونده‌ها در دستگاه قضائی برایشان تشکیل شده اما اجمالا می‌توان گفت اینها در مورد شخص ایشان منجر به حکم نشده است. آقایان (شورای نگهبان) می‌گویند دلایل ردصلاحیت افراد را قانونا نمی‌توانند اعلام ‌کنند و فقط به اشخاص می‌توانند اعلام کنند. خود اشخاص می‌توانند دلایل ردصلاحیت خود را اعلام کنند. این حق مردم است که اگر دلایل ردصلاحیت آقای روحانی به ایشان اعلام شده، خودشان این دلایل را برای مردم اعلام کنند.

او ادامه داد: حتی اگر خود شخص بگوید من راضی هستم شورای نگهبان دلیل ردصلاحیت من را اعلام کند، باز هم آقایان می‌گویند قانون به ما اجازه نمی‌دهد و اگر اشخاص می‌خواهند خودشان اعلام کنند. ما مجاز هم نیستیم که تفحص کنیم که چرا شخصی رد شده است. البته این امر انحصار به ایشان ندارد. برخی افراد از استادان حوزه علمیه قم را می‌شناسم که در دوره‌های گذشته عضو خبرگان بودند؛ اما ردصلاحیت شدند. برای خود من تعجب‌برانگیز بود. موردی را من سؤال کردم که اجمالا به من گفتند مسائل محلی بوده است.

البته در همین رابطه چندی پیش سیدمحمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز در تحلیل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: طبیعتا من هم مثل خیلی‌های دیگر ردصلاحیت آقای روحانی را ردصلاحیت سیاسی می‌دانم. در حقیقت برای حضور‌نداشتن آقای روحانی یک مدیریتی شکل گرفت. چون آقای روحانی با برنامه‌ای متفاوت آماده حضور بود. او گفت: حالا ممکن است با آقای روحانی اختلاف‌نظرهای زیادی داشته باشم اما آقای روحانی یک مدیر قدیمی در کشور بوده که خدایی ناکرده اگر بحرانی هم در کشور به وجود بیاید، می‌توانست در مجلس خبرگان آن بحران را مهار کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها