|

جستارهایی برای زندگی

«مهارت‌های عاطفی برای کارکردن» عنوان یکی از کتاب‌های مؤسسه «مدرسه زندگی» است که آلن دوباتن بنیان‌گذار آن است.

جستارهایی برای زندگی

مهمان ناخوانده پشت  میز  کار

«مهارت‌های عاطفی برای کارکردن» عنوان یکی از کتاب‌های مؤسسه «مدرسه زندگی» است که آلن دوباتن بنیان‌گذار آن است. این کتاب درباره بیست مهارت عاطفی است که به کمک آنها می‌توان در مواجهه با دشواری‌های محیط کار عاقلانه رفتار کرد. در محیط کار ممکن است با دشواری‌های نامأنوسی روبه‌رو شویم که از ماهیت کار جداست اما دردسرهایی پیش‌روی ما می‌گذارد. در مقدمه آمده در روزگار گذشته، حالت‌های روانی ارزش و اهمیت اقتصادی ناچیزی داشت، اما امروزه بسیاری از شغل‌ها مستلزم تعامل و خلاقیت است، ازاین‌رو ذهن ما در محیط کاری درگیر و شکننده است و چه‌بسا کارآمدی و سودآوری در گرو حالات عاطفی ما باشد. این کتاب راهنمایی برای حرفه‌ای ماندن در شرایط پیچیده کار است و ادعای کتاب این است که در کسب‌وکارهای مدرن موفقیت و شکست‌ سازمان‌ها بیش از هر چیز در گرو کسب مهارت‌های عاطفی در محیط کار است.

مهارت‌های عاطفی برای کارکردن، ترجمه محمد یوسفی‌شیرازی، نشر  هنوز

جامعه  بی‌تقصیر  نیست

«مهارت‌های پدری و مادری کردن» عنوان دیگری از کتاب‌های مجموعه «مدرسه زندگی» است که به‌نقل از آلن دوباتن بنا دارد با مطالعه موضوع‌های مهم زندگی و با کمک فرهنگ، از ابهام‌های زندگی بکاهد. این کتاب قصد دارد از ابهامات تربیت فرزندان در دنیای پیچیده مدرن کاسته و مهارت‌هایی را بیاموزد که واقع‌بینانه و عملی باشد و می‌کوشد تا مهارت‌های لازم برای حفظ این تعادل را آموزش دهد. در یکی از بخش‌های کتاب، مؤلفان به نقش سازوکارهای اجتماعی در مشکلات روانی انسان‌ها اشاره می‌کنند، اینکه در دوره و زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که علت مشکلات روانی را خود فرد می‌دانند و تقصیرها را گردن خانواده می‌اندازند، در حالی که نمی‌توان نقش سیاست‌های کلان جامعه را نادیده گرفت و مسائل را به بی‌کفایتی خانواده نسبت داد.

 مهارت‌های پدری و مادری کردن، ترجمه نادیا فغانی، نشر هنوز

به سوی مشاجره‌های سازنده‌تر

عنوان دیگر این مجموعه، «مشاجره‌های زن و شوهری» است، مشاجره‌هایی اغلب فرساینده و بی‌حاصل که در آن هریک از طرفین خود را محق می‌دانند. این کتاب نشان می‌دهد که این نوع مشاجره‌ها تلاش ناکامی برای برقراری ارتباط است و این ناکامی تبعات ناخوشایندی دارد، ما را شکننده می‌کند و به مرز بی‌منطقی می‌کشاند و از هدف‌مان دور می‌کند. این کتاب‌ بنا دارد تا با آموختن هنر ارتباط، شیوه‌های بهتری از حل‌وفصل اختلافات را مطرح کند، شیوه‌هایی که تدافعی یا تهاجمی نیستند و چه‌بسا مشاجره‌های زهرآگین و ویرانگر را به گفت‌وگوهایی مؤثر و همدلانه ظریف بدل کند. جالب آن است که کتاب با برشمردن انواع مشاجره‌ها و راه‌حل آنها، به این نتیجه می‌رسد که هدف رهایی از مشاجره نیست، بلکه یافتن راهی است برای مشاجره‌های سازنده‌تر.

مشاجره‌های زن و شوهری، ترجمه عظیمه ستاری، نشر  هنوز

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها