|

محکومیت ترامپ به پرداخت 364 میلیون دلار

‌رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از سوی دادگاه مدنی نیویورک در پرونده‌ای که او در آن به تخلفات مالی متهم شده بود، ۳۶۴ میلیون دلار جریمه شد. قاضی دادگاه اعلام کرد که در این پرونده به این نتیجه رسیده که دونالد ترامپ سال‌ها با صورت‌حساب‌های مالی اغراق‌شده از میزان ثروتش، بانک‌ها و دیگر مؤسسه‌های مالی را فریب داده است. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همچنین به مدت سه سال از حضور در رأس شرکت‌های نیویورکی یا مدیریت آنها محروم شد.

محکومیت ترامپ به پرداخت 364 میلیون دلار

‌رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از سوی دادگاه مدنی نیویورک در پرونده‌ای که او در آن به تخلفات مالی متهم شده بود، ۳۶۴ میلیون دلار جریمه شد. قاضی دادگاه اعلام کرد که در این پرونده به این نتیجه رسیده که دونالد ترامپ سال‌ها با صورت‌حساب‌های مالی اغراق‌شده از میزان ثروتش، بانک‌ها و دیگر مؤسسه‌های مالی را فریب داده است. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همچنین به مدت سه سال از حضور در رأس شرکت‌های نیویورکی یا مدیریت آنها محروم شد.

وکلای مدافع دونالد ترامپ گفته‌اند که ضمن اعتراض به این حکم درخواست تجدیدنظر خواهند کرد. یکی از وکلای مدافع دونالد ترامپ این پرونده را بخشی از «آزار حقوقی و قضائی موکلش با انگیزه‌های سیاسی» دانست.

حکم صادره یک پیروزی برای دادستان کل نیویورک محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفت دونالد ترامپ را تحت تعقیب قضائی قرار دهد. قوانین ایالت نیویورک به دادستان کل اجازه می‌دهد درباره تخلف‌ها و تقلب‌های مکرر در معاملات تجاری تحقیق کند.

در دادخواست علیه دونالد ترامپ آمده بود که او ثروت خود را در طی یکی از سال‌های سپری‌شده سه‌میلیاردو ۶۰۰ میلیون دلار بیشتر از رقم واقعی آن اعلام کرده بود. او به‌این‌ترتیب با ارائه چهره‌ای ثروتمندتر از خود توانسته بود از وام‌هایی با شرایط بهتر و درصد بهره کمتر استفاده کند. دونالد ترامپ هم‌اکنون نامزد پیشتاز در عرصه رقابت برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری است.

پس از صدور حکم دادگاه مبنی بر گناهکار بودن ترامپ در پرونده کلاهبرداری مدنی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، در عمارت مارالاگو به انتقاد از لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک و آرتور انگورون، قاضی دادگاه عالی نیویورک، پرداخت. آرتور انگورون، قاضی دادگاه عالی نیویورک، در ۱۶ فوریه حکمی صادر کرد که به موجب آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و مدیران اجرائی سازمان ترامپ را به پرداخت ۳۵۵ میلیون دلار غرامت محکوم کرد و رئیس‌جمهور سابق را از انجام تجارت در این ایالت به مدت سه سال منع کرد. ترامپ مدعی شد که کسب‌و‌کارهای نیویورکی به دلیل حضور مقامات فاسد در حال فرار از این ایالت هستند و افزود: «من تاکنون بیش از صد میلیون دلار مالیات داده‌ام و اکنون می‌خواهند از اینجا بروم. اینها افرادی فاسد هستند و نباید به آنها اجازه دهیم به کار خود ادامه دهند». «برای کار فوق‌العاده‌ای که انجام دادم، جریمه‌ام کردند». ترامپ افزود که بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای که با آنها کار می‌کرد، سود زیادی به دست آوردند و از همکاری با او رضایت داشتند. این در حالی است که خانم جیمز، ترامپ را به کلاهبرداری متهم کرد.

قاضی انگورون حکمی را درباره پرونده کلاهبرداری چند میلیون‌دلاری ترامپ صادر کرد که به موجب آن ترامپ به مدت سه سال از انجام فعالیت‌های تجاری در نیویورک منع خواهد شد. همچنین یک ناظر مستقل و یک مأمور دیگر در سازمان ترامپ حضور خواهند یافت تا به بررسی امور مالی ادامه دهند. آلینا حبه، وکیل ترامپ، بلافاصله بیانیه‌ای صادر کرد و از ارائه درخواست تجدیدنظر خبر داد. او گفت صدور این حکم یک «بی‌عدالتی آشکار» است و شکی در این نیست. حبه افزود: «با توجه به تبعات سنگین این حکم، باور داریم که دادگاه استیناف رأی به لغو حکم قاضی داده و به پیگرد و آزار بی‌امان موکلان من پایان خواهد داد». ترامپ به دفاع از سازمان خود پرداخت؛ سازمانی که فراتر از یک شرکت بوده و مجموعه‌ای از کسب‌و‌کارها و هلدینگ‌ها را شامل می‌شود. او در سال ۱۹۶۸ به شرکت املاک خانوادگی‌شان پیوست و در سال ۱۹۷۱ مدیریت آن را برعهده گرفت و نام آن را به سازمان ترامپ تغییر داد. پس از آنکه ترامپ به ریاست‌جمهوری رسید، مدیریت سازمان را به دو پسر بزرگش، اریک ترامپ و دونالد ترامپ جونیور، سپرد که هر دو جزء متهمان پرونده کلاهبرداری هستند. او گفت: «ما یک شرکت بزرگ ساختیم و تقلبی هم در کار نبود. بانک‌ها پول‌شان را تمام و کمال گرفتند. آنها عاشق ترامپ هستند. همه‌ جا می‌گفتند ترامپ مشتری فوق‌العاده بزرگی است؛ اما قاضی چنین حکمی می‌دهد. او مرد فاسدی است». ترامپ گفت: «قاضی فکر می‌کرد عمارت مارالاگو ۱۸ میلیون دلار می‌ارزد؛ در‌حالی‌که ارزش آن ۵۰ تا صد برابر بیشتر است». هفته گذشته اعلام شد که محاکمه دونالد ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت از روز ۲۵ مارس با انتخاب اعضای هیئت منصفه آغاز خواهد شد. دادگاه نیویورک در حالی تصمیم به آغاز محاکمه دونالد ترامپ گرفت که وکلای مدافع نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواستار تعلیق آن به دلیل اختلال زمانی با کارزار انتخاباتی شده بودند. دونالد ترامپ هم‌اکنون نامزد پیشتاز برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ماه نوامبر است. دونالد ترامپ در پرونده دادگاه نیویورک متهم است که با پرداخت حق‌السکوت در سال ۲۰۱۶ تلاش کرده بود تا مانع از طرح روابط خارج از ازدواج خود با استورمی دنیلز، یک هنرپیشه فیلم‌های پورنو، شود. انتظار می‌رود که محاکمه دونالد ترامپ در پرونده پرداخت حق‌السکوت در دادگاه نیویورک شش هفته طول بکشد. رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در همین پرونده برای اولین بار مورد تعقیب قضائی قرار گرفت تا به اولین رئیس‌جمهوری سابق این کشور تبدیل شود که پای میز محاکمه کشیده می‌شود.

دونالد ترامپ پس از آن در چند پرونده قضائی دیگر ازجمله پرونده فدرال تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰، پرونده تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات همان سال در ایالت جورجیا و پرونده نگهداری غیرقانونی از اسناد محرمانه در فلوریدا تحت تعقیب قرار گرفت.

از نظر صاحب‌نظران پرونده پرداخت حق‌السکوت از نظر حقوقی به اندازه دیگر پرونده‌ها نمی‌تواند برای دونالد ترامپ دردسرساز شود. دونالد ترامپ اتهام‌های وارده به خود را رد کرده است. آغاز محاکمه او در روز ۲۵ مارس به این معنی است که تنها چند هفته پس از برگزاری هم‌زمان انتخابات مقدماتی در چند ایالت که از آن به‌عنوان «سه‌شنبه بزرگ» یاد می‌شود، او باید در جلسات دادگاه در نیویورک حاضر شود. «سه‌شنبه بزرگ» امسال در جدول برگزاری انتخابات مقدماتی آمریکا مصادف با روز پنج مارس است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها