|

هم‌زمان با تور اروپایی زلنسکی برای جمع‌آوری کمک نظامی رخ داد

عقب‌نشینی ارتش اوکراین از خط مقدم نبرد

‌هم‌زمان با رایزنی‌های کی‌یف با غرب برای دریافت کمک‌های نظامی بیشتر، سربازان اوکراینی از شهر آودیوکا، با نیروهای روسی، عقب‌نشینی کردند

عقب‌نشینی ارتش اوکراین از خط مقدم نبرد

‌هم‌زمان با رایزنی‌های کی‌یف با غرب برای دریافت کمک‌های نظامی بیشتر، سربازان اوکراینی از شهر آودیوکا، با نیروهای روسی، عقب‌نشینی کردند. این رویداد که الکساندر سیرسکی، فرمانده ‌کل جدید نیروهای مسلح اوکراین، آن را برای «در امان ماندن از محاصره» نیروهای روسیه ضروری خوانده است، بزرگ‌ترین پیروزی نمادین مسکو پس از شروع ضد‌حمله «خبرساز»، اما «ناکام» کی‌یف در تابستان گذشته محسوب می‌شود. روسیه که از ماه‌ها پیش در تلاش برای تصرف آودیوکا بوده است، در آستانه دومین سالگرد حمله نظامی به اوکراین، با این پیشروی به مهم‌ترین دستاورد زمینی‌اش از زمان تصرف شهر شرقی باخموت در ماه می ‌گذشته دست یافت. الکساندر سیرسکی که ۸ فوریه به دستور زلنسکی، جای ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین را گرفت، تغییر راهبرد جنگی کی‌یف مقابل مسکو را ضروری خوانده است. عقب‌نشینی نیروهای تحت امر او از آودیوکا در حالی روی می‌دهد که سیرسکی ۵۸ساله مانند زالوژنی یک نماد ملی نیست و به «بی‌تفاوتی» به تلفات نظامی شهرت دارد.

با این‌حال، سیرسکی با انتشار پیامی در فیس‌بوک نوشت: «سربازان ما وظیفه نظامی‌شان را با عزت انجام دادند، آنها هر کاری که ممکن بود برای نابودی بهترین واحدهای نظامی روسیه انجام دادند و خسارت‌های قابل‌توجهی به دشمن وارد کردند». هم‌زمان الکساندر تارناوسکی، فرمانده نظامی منطقه آودیوکا، اعلام کرد که نیروهای روسی تعدادی از سربازان اوکراینی را در خط مقدم آودیوکا به اسارت گرفتند. او همچنین با انتشار پیامی در تلگرام نوشت: «در شرایطی که دشمن با توان گلوله‌باران ۱۰برابری در حال پیشروی روی اجساد سربازانش بود و ما زیر بمباران مداوم قرار داشتیم، این تنها تصمیم درست است». سیرسکی گفت: «تصمیم گرفتم برای جلوگیری از محاصره و حفظ جان و سلامت سربازان، یگان‌های خود را از شهر خارج کنم و بتوانیم از نقاط امن‌تری به دفاع ادامه دهیم».

این شهر که پیش از حمله روسیه حدود ۳۴ هزار نفر جمعیت داشت و اکنون کل ساکنانش به هزار نفر می‌رسد، برای مسکو ارزش نمادین بسیاری دارد و روسیه امیدوار است که با تصرف آن، بمباران دونتسک برای اوکراین دشوارتر شود. نیروهای این تیپ درگیری در آودیوکا را «جهنمی» توصیف کرده و تعداد مدافعان اوکراینی در مقابل نیروهای روسی را نسبتی همچون شش به صد تخمین زده بودند. آودیوکا در منطقه دونتسک اوکراین قرار دارد و در حمله روسیه به شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴، برای مدت کوتاهی به تصرف نیروهای روسی درآمد. کرملین پس از حمله دوم به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ادعا کرد این شهر را به خاک روسیه الحاق می‌کند. سقوط آودیوکا در حالی رخ می‌دهد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دور سفرهای اروپایی برای تأمین کمک‌های نظامی ضروری در میدان نبرد را آغاز کرده است.

به گزارش رویترز، از دست دادن این شهر در آستانه ورود به سومین سال جنگ اوکراین و روسیه، می‌تواند فرصتی برای زلنسکی در متقاعدکردن غرب برای کمک نظامی بیشتر به کی‌یف باشد. یک روز پیش از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، سقوط این شهر را به ‌دلیل کمبود مهمات محتمل خوانده بود. جو بایدن گفته بود که آودیوکا به دلیل مخالفت چندین‌ماهه جمهوری‌خواهان برای تخصیص کمک‌های نظامی جدید به کی‌یف سقوط کرده است.

زلنسکی روز جمعه دو پیمان امنیتی دوجانبه جداگانه با آلمان و فرانسه امضا کرد که حمایت نظامی دو کشور را از کی‌یف در جنگ با روسیه تضمین می‌کند. در حالی که جنگ اوکراین وارد سومین سال خود می‌شود، زلنسکی قرار است در کنفرانس امنیتی مونیخ که میزبان رهبرانی مانند کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا است، درخواست‌های بیشتری برای کمک مالی و نظامی ارائه کند.

در همین حال، جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحه جدید کمک نظامی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار را هنوز تصویب نکرده‌اند. در صورت به نتیجه نرسیدن فشار بایدن بر کنگره برای تصویب این لایحه، اتحادیه اروپا باید برای پرکردن شکاف موجود، حمایت نظامی‌اش از اوکراین را دو برابر کند.

بر اساس داده‌های جدید، ایالات متحده آمریکا از فوریه ۲۰۲۲ تا دسامبر ۲۰۲۳ بیش از ۴۲ میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین فرستاده است. در هفته‌های اخیر بارها مقام‌های اوکراینی از کمبود مهمات و تسلیحات نظامی گلایه کرده بودند اما همچنان جمهوری‌خواهان در آمریکا با ارائه این کمک‌های نظامی جدید به کی‌یف موافقت نمی‌کنند.

اتحادیه اروپا، شامل ۲۷ عضو، برای مدت مشابه وعده کمک ۵۰ میلیارد یورویی داده‌ که تاکنون تنها ۳۵ میلیارد یورو در اختیار اوکراین قرار گرفته است. از دست دادن شهر آودیوکا که تقریبا دو سال پس از تهاجم تمام‌عیار روسیه رخ می‌دهد، ممکن است به زلنسکی فرصت قوی‌تری بدهد تا در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ بیشتر درباره لزوم دریافت کمک‌های تسلیحاتی کمک بخواهد. تصرف آودیوکا نقشی کلیدی برای رسیدن به هدف روسیه در جهت کنترل کامل بر دو استان منطقه دونباس دارد و می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آینده روسیه، به‌عنوان یک دستاورد بزرگ در تبلیغات انتخاباتی ولادیمیر پوتین ارائه شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها