|

وزرای دولت بعد از جلسه با رئیس‌کابینه، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بودند

کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دیروز (چهارشنبه) بیست‌و‌پنجم بهمن ۱۴۰۲ هیئت وزیران، در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات‌ آنها پاسخ دادند.

کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دیروز (چهارشنبه) بیست‌و‌پنجم بهمن ۱۴۰۲ هیئت وزیران، در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات‌ آنها پاسخ دادند.

دیروز رئیس کابینه سیزدهم در بخشی از اظهارات خود در جلسه هیئت دولت، در واکنش به گزارش معاون اجرائی درباره گلایه‌های مردمی از مدیران پروازی و غیربومی، بر ضرورت تجدیدنظر در انتصاب مدیران غیربومی و پروازی تأکید کرد و به معاونت اجرائی رئیس‌جمهور مأموریت داد‌ موارد را در دستگاه‌های مختلف بررسی کرده و برای جایگزینی مدیران بومی با مدیران پروازی تصمیم‌گیری و فورا اقدام کند، مگر در موارد خاص که امکان جایگزینی وجود نداشته باشد.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، با بیان اینکه لایحه ارتقای امنیت زنان مراحل خود را طی کرده و منتظر مجلس هستیم، گفت: امیدواریم مجلس زودتر به این لایحه رسیدگی کند. این لایحه در دستور کار مجلس قرار دارد، ولی هنوز نوبت آن نرسیده است. وی همچنین افزود: تشکیل وزارت خانواده به جایی نرسیده است. ما پیشنهاد داده‌ایم ولی هنوز بررسی نشده است.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، درباره حاشیه‌های وضعیت یک قلاده شیر در مشهد، اظهار کرد: همیشه بر باغ‌وحش‌ها نظارت می‌کنیم. در مشهد اما آن قلاده شیر هم از لحاظ سنی با مشکل مواجه است و هم کارهای تیمارگری‌اش در حال انجام است. اگر مشخص شود که جنبه بیماری این قلاده شیر دلایلی مرتبط با وضعیت رسیدگی و تأمین‌نشدن مواد غذایی داشته باشد، حتما برخورد قانونی انجام می‌شود.

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز روز گذشته (۲۵ بهمن) در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: در جلسات دولت مؤکدا گفته شده است که هیچ‌یک از اعضای هیئت دولت حق حمایت از جریان‌ها یا طیف‌های سیاسی در انتخابات پیش‌رو را ندارند.

وی با اشاره به رابطه دولت سیزدهم با احزاب سیاسی گفت: در این دوره دولت رابطه خوبی با احزاب سیاسی دارد و نمونه آن جلسه رئیس‌جمهور با احزاب و جریان‌های سیاسی است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه دولت از راه‌اندازی احزاب دولت‌ساخته پرهیز دارد، اظهار کرد: در ادوار مختلف به‌ویژه از اوایل دهه 70، دولت‌های وقت تلاش کردند احزابی را به صورت دولت‌ساخته راه‌اندازی کنند که این احزاب در بخش‌های مختلف قدرت به‌عنوان حامی دولت وقت فعالیت کنند. این پدیده در دولت‌های بعد هم تکرار شد؛ البته این احزاب در هر دولتی با یک شکل و عنوان فعالیت می‌کردند.

خلجی تأکید کرد: در این دولت با وجود آنکه از احزاب و جریان‌ها حمایت شد،‌ اما خود دولت به سمت تشکیل حزب نرفت؛ چون اساسا قبول نداشت حزب یا جریان خاصی را برای تداوم خود شکل دهد.

وی با بیان اینکه این اقدامی کم‌نظیر بود که رئیس‌جمهور در چند نوبت و حتی پشت بلندگو رسما اعلام کرد همه باید به برگزاری پر‌شور انتخابات کمک کنند، اضافه کرد: دولت از هیچ نامزد و جریانی حمایت نمی‌کند و صرفا مجری برگزاری انتخابات است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: این نقطه قوت دولت است که هیچ تلاشی برای شکل‌دادن به گروهی که بخواهد از این گروه برای تداوم کار خودش استفاده کند، انجام نداده است. این در حالی است که در دولت‌های گذشته احزاب دولت‌ساخته وجود داشته و مشخص است چه احزابی توسط دولت‌های وقت ایجاد شده است.

خلجی در پاسخ به پرسشی درباره شائبه فعالیت انتخاباتی برخی اعضای دولت در قالب تشکل‌های سیاسی، تصریح کرد: این موضوع از جانب رئیس‌جمهور اکیدا منع و بارها اعلام شده دولت نماینده‌ای در هیچ کجا ندارد و از هیچ جریانی هم حمایت نمی‌کند.

وی تأکید کرد: دولت مجری انتخابات است و همه باید کمک کنند تا انتخابات پیش‌رو با شور و نشاط برگزار شود و چهار محور بیان‌شده از جانب رهبر معظم انقلاب محقق شود.

جواد اوجی، وزیر نفت، با رد شایعه‌های موجود گفت: رسانه‌های معاند در حال دامن‌زدن به شایعه محدودیت استفاده از کارت‌های سوخت یک استان در استان دیگرند، در‌حالی‌که این مسئله محدود به استان سیستان‌و‌بلوچستان است که از یک سال و نیم پیش به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: هر شهروندی که از استان محل سکونتش به استان دیگر می‌رود، می‌تواند به فرمانداری یا استانداری استان مقصد برود و با کدینگ‌کردن کارت سوختش، از جایگاه‌ها سوخت دریافت کند.

وزیر نفت همچنین با تشریح انفجار خط لوله گاز در استان فارس، گفت: با تلاش همکارانم در شرکت ملی گاز کشور، ان‌شاءالله هدف دشمن برای قطعی گاز استان‌های بزرگ کشور اتفاق نخواهد افتاد. به‌جز چند روستای نزدیک به محل انفجار، گاز سایر مناطق وصل است. قول می‌دهیم تا عصر امروز قطعی‌های موردی گاز رفع شود. در ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۹ نیز با اقدام تروریستی مشابهی روبه‌رو شدیم که البته در آن زمان گاز چهار منطقه به صورت موقت قطع شد اما اجازه ندادیم مشکلی برای مردم به وجود بیاید.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: بعد از چند سال تعطیلی با همت همکارانم در معاونت امور رسانه‌ای وزارت فرهنگ، این نمایشگاه با حضور بیش از ۶۰۰ واحد خبری، خبرگزاری، روزنامه و انسان‌رسانه برگزار می‌شود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به پرسشی درباره لایحه حریم خصوصی کاربران گفت: لایحه در کارگروه ویژه اقتصادی دولت نهایی شد و به صحن دولت آمد و برای یک‌سری بررسی‌های حقوقی به کمیسیون حقوقی و قضائی دولت ارجاع داده شده که الان در کمیسیون روی آن بحث می‌شود و سه، چهار جلسه تشکیل شده و امیدوارم پیش از پایان سال نهایی شود و به مجلس بفرستیم.

وی درباره همکاری پیام‌رسان‌های داخلی در تبلیغات کاندیداها برای انتخابات ۱۴۰۲ توضیح داد: یکی از کارهایی که امسال برای اولین بار در حال انجام‌ است، بسته ویژه تبلیغاتی برای نامزدهاست که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است و در بستر سکوهای داخلی پیش‌بینی کرده‌ایم.

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، خبر داد ایران از کانادا شکایت کرده است. او توضیح داد: با توجه به اینکه آمریکا به ناحق به خاطر اتفاقاتی که در منطقه در سال‌های گذشته رخ داده است، پرونده‌هایی در دادگاه‌های داخلی تشکیل داده و به نفع خواهان‌های آمریکایی رأی صادر کرده‌‌ و تلاش کرده‌ این آرا در اروپا اجرائی شود، ولی فقط کانادا با آمریکا همکاری کرد که ایران از کانادا در دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده و پرونده آنجا جاری است.

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، با رد فعالیت وزرا و مسئولان دولتی در انتخابات مجلس گفت: تأکید اکید رئیس‌جمهور به اعضای دولت است که هیچ‌یک از اعضای دولت در هیچ تشکل سیاسی فعالیت نداشته باشند و همه کمک کنند تا انتخابات پرشور و اشتیاق برگزار شود.

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، ابراز امیدواری کرد طرح کالابرگ در تثبیت و جلوگیری از افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها در بازار مؤثر باشد. وی یادآور شد: وزیر کار در جلسه امروز هیئت دولت گزارشی از پیشرفت اجرای طرح کالابرگ برای عید تا عید (‌فجر تا فطر‌) ارائه کرد که نشان می‌دهد استقبال بسیار خوبی از این طرح به‌ویژه در دهک‌های پایین‌تر جامعه انجام شده است. امیدواریم این امر در تثبیت و جلوگیری از افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها در بازار مؤثر باشد.

سید‌صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره آمارهای اشتغال و اینکه گفته می‌شود درست نیست، تصریح کرد: اولا اظهار‌نظر آزاد است و هر‌کسی می‌تواند نسبت به هر موضوعی خدشه وارد و نظر خود را بیان کند، اما اساسا ملاک عمل، مراکز رسمی هستند. ما اشتغال را به چند روش بررسی می‌کنیم؛ یکی سامانه رصد و دومی میزان بیمه اجباری و اختیاری که از سوی کارفرمایان و خویش‌فرمایان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: سومی آمار مراکز رسمی از‌جمله مرکز آمار ایران و سایر مراجع رسمی کشور است. اینها همه مؤید این هستند که بحمدالله ما تک‌به‌تک نسبت به کاهش نرخ بی‌کاری موفق بوده‌ایم؛ یعنی آن دو درصدی که گفتیم محقق شده و نرخ بی‌کاری برای اولین بار در ۴۰ سال اخیر به کانال هفت رسیده است. البته کارشناسان اگر نظری دارند اعلام کرده و حتی بیایند با ما صحبت کنند تا اگر شبهه‌ای وجود دارد آن را برایشان برطرف کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها