|

دریای سرخ؛ مکانی برای شکست‌خوردگان

حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه انصارالله نقطه عطف ناامیدکننده دیگری در صف طولانی شکست‌های غرب در خاورمیانه به‌ویژه بن‎بست طولانی‌مدت در مناقشه اسرائیل و فلسطین خواهد بود. آمریکا و انگلیس مجبور به استفاده از زور در پاسخ به حملات انصارالله شده‌اند که بر تجارت و کشتیرانی در دریای سرخ تأثیر می‌گذارد و واقعیتی ناخوشایند را نشان می‌دهد. هیچ‌یک از ناوشکن‌ها یا ناوچه‌های نیروی دریایی انگلیسی توانایی درگیری با اهداف زمینی را ندارند و این امر سبب می‌شود تا بیشتر حملات علیه اهداف حوثی‌ها بر عهده آمریکا قرار گیرد.

دریای سرخ؛ مکانی برای شکست‌خوردگان

حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه انصارالله نقطه عطف ناامیدکننده دیگری در صف طولانی شکست‌های غرب در خاورمیانه به‌ویژه بن‎بست طولانی‌مدت در مناقشه اسرائیل و فلسطین خواهد بود. آمریکا و انگلیس مجبور به استفاده از زور در پاسخ به حملات انصارالله شده‌اند که بر تجارت و کشتیرانی در دریای سرخ تأثیر می‌گذارد و واقعیتی ناخوشایند را نشان می‌دهد. هیچ‌یک از ناوشکن‌ها یا ناوچه‌های نیروی دریایی انگلیسی توانایی درگیری با اهداف زمینی را ندارند و این امر سبب می‌شود تا بیشتر حملات علیه اهداف حوثی‌ها بر عهده آمریکا قرار گیرد.

دریای سرخ؛ خطرناک‌‎تر و پرتنش‌‎تر

 ائتلاف تاکنون به اهداف خود نرسیده بلکه اوضاع را خطرناک‎تر و پرتنش‎تر کرده است. این ائتلاف نه‌تنها حامی کشتی‌های اسرائیلی نیست، بلکه از ناوهای جنگی انگلیس و آمریکا نیز حمایت نخواهد کرد و این دو کشور را به مهلکه‌ای سوق خواهد داد که در نهایت به شکست آنها و متحدانشان منجر خواهد شد. نفوذ سیاسی واشنگتن رو به کاهش است، دیپلماسی آن ناکارآمد است و اقتدار او تحقیر شده است. به‎ همین دلیل است که حوثی‎ها بدون ممانعت، وعده داده‎اند ‌حملات آنها ادامه خواهد یافت. این تشدید بی‎پایان واقعیت نامطلوب دیگری را برجسته می‎کند؛ قدرت مسلط در خاورمیانه دیگر آمریکا یا مصر متحد غرب، عربستان یا حتی اسرائیل نیست. شواهد نشان می‎دهد یمنی‌ها شجاع و اهل اقدام و عمل هستند و میراث عظیمی در مقاومت علیه امپراتوری‌های استعماری و شکست آنها دارند. آنها هراسی از مرگ ندارند و به‎دنبال شهادت هستند و از این‌رو محور آمریکایی-انگلیسی شکست سنگینی خواهد خورد و به فهرست شکست‌خوردگان در یمن اضافه خواهد شد.

همسویی کشورهای کوچک اروپایی 

در این میان، کشورهای کوچک اروپایی نیز از مشارکت در این عملیات خبر می‎دهند. یکی از کشورهایی که در جریان رویدادهای دریای سرخ با آمریکا همسویی بیشتری داشته، یونان است. انصارالله یمن اخیرا رسما مسئولیت حمله به کشتی یونانی در دریای سرخ را بر عهده گرفت. این کشتی با پرچم مالت در حرکت بوده است. این کشتی که دارای 24 خدمه بود، خسارت مادی محدودی دیده، اما قابل دریانوردی است و با همان شرایط‌ به سفر خود ادامه داد. هیچ ملوان یونانی در این کشتی حضور نداشت. این کشتی خالی از محموله بوده و از ویتنام به اسرائیل رفته بود. در‌حالی‌که ارزیابی خسارت در سوئز انجام خواهد شد، انصارالله به اجرای تصمیم برای جلوگیری از کشتیرانی اسرائیل ادامه خواهند داد. انصارالله مسئولیت حمله موشکی به کشتی باری متعلق به یونان در دریای سرخ را بر عهده گرفتند. به ادعای نماینده آنها، «نیروهای دریایی نیروهای مسلح یمن با تعدادی موشک، یک کشتی یونانی را که به ‎سمت بنادر فلسطین اشغالی در حرکت بود، هدف قرار دادند. این عملیات پس از آن انجام شد که خدمه کشتی تماس‎های هشداردهنده دریافت کردند. نیروهای مسلح یمن تا زمانی که حمله متوقف و محاصره مردم فلسطین در نوار غزه رفع نشود، به اجرای تصمیم برای جلوگیری از کشتیرانی اسرائیل یا کسانی که با دشمن اسرائیلی در بحرین سرخ و عربی مرتبط هستند، ادامه خواهند داد.

مقابله با تهدیدهای معاصر

 انتظار می‌‌رود ناوچه یونانی «ایدار» در نیمه دوم ماه فوریه عازم دریای سرخ شود. این ناوچه «حضور دوگانه» در دریای سرخ خواهد داشت و هم در عملیات «نگهبان رفاه» و هم در عملیات اتحادیه اروپا مشارکت خواهد کرد. گفته می‎شود تصمیمات نهایی اتحادیه اروپا درباره عملیات مذکور تا 20 فوریه اتخاذ شود. در این فاصله انتظار می‎رود مشخصات اصلی عملیات همچون حوزه‎های مسئولیت و شرایط مداخله روشن شود. همچنین در مورد فرماندهی عملیات نیز تصمیم‎گیری خواهد شد. در هفته‎های آینده قرار است سامانه ضد پهپاد بر ناوچه نصب و آزمایش شود. آتن به‌عنوان یکی از هم‌پیمانان آمریکا و اسرائیل در مدیترانه مدعی است نیروی دریایی از طریق حضور این ناوچه در دریای سرخ و نیروی هوایی از طریق نیروی مستقر در عربستان (سامانه پاتریوت)، تجربه‎های ارزنده در عملیات‌های جنگی قرن 21 و مقابله با تهدیدهای معاصر کسب می‎کند که بسیار مفید است. این کشور در راستای تقویت قدرت بازدارندگی در برابر تهدیدهای جدید مانند حملات از طریق پهپادهای هوایی و دریایی، اولویت‌بندی تسلیحاتی و مدرنیزه‌سازی نیروهای مسلح را در دستور کار قرار داده است. برای مأموریت این ناوچه یونان 70 پرسنل در نظر گرفته شده است. اما فدراسیون اتحادیه‎های صنفی نظامیان یونان، در راستای اعزام ناوچه «ایدرا» به دریای سرخ و به منظور رفع نیازهای پرسنلی این ناوچه از بخش‎های دیگر و در درجه‌ها و تخصص‎های مختلف به‎عنوان خدمه ناوچه مذکور منصوب خواهد کرد. به گفته این فدراسیون تعدادی از پرسنل ناوگان کشتی‌های جنگی به ‎علت شرایط نامناسب مالی استعفا دادند. نیروی دریایی مدعی شد از یکم ژانویه 2023 تا به امروز، نه طی روزهای اخیر، 18 نفر از خدمه‌ در اعتراض به شرایط مالی مشارکت در عملیات مذکور استعفا داده‌اند. در سال گذشته مبلغی به حقوق پرسنل نیروی دریایی تحت عنوان فوق‎العاده ناوگان اضافه شد که جوابگوی خواسته‎های پرسنل نبود. مقامات نظامی یونان تأیید می‌کنند افزایش فوق‎العاده مأموریت هدف خود را محقق نکرده و بنابراین در حال بررسی مجدد موضوع هستند تا مبلغی که پرداخت می‎شود عادلانه و مطابق با اهمیت خدمتی که به میهن ارائه می‌شود، باشد.

حضوری خطرناک 

آقای کوچوباس دبیرکل حزب کمونیست بارها با اعزام نیروهای نظامی یونان مخالفت و اظهار  کرده است دولت محافظه‎کار با حمایت ضمنی سایر احزاب همفکر خود قصد دارد نیرو‎های نظامی یونان را به یک عملیات جنگی خطرناک اعزام کند که از نظر خطرات وارده قابل مقایسه با دیگر عملیاتی که نیروهای یونانی در گذشته مشارکت کردند، نیست. حزب کمونیست با مشارکت در عملیات خارج از مرزهای کشور مخالف است و اینک نیز از دولت درخواست می‎کنیم تصمیم برای ارسال ناوچه یونانی به‎منظور تأمین منافع کشتی‎داران یونانی و طرح‎های آمریکا و ناتو را لغو کند. ناوچه‎ها برای دفاع از مرزهای کشور خریداری شدند، در‌حالی‎که دولت آنها را به هزاران مایل دور از کشور اعزام می‌کند. ما هرگز به‎عنوان یک طرف در مأموریت‌های خارج از کشور موافقت نکرده‌ایم. دولت باید تصمیم خود مبنی بر اعزام نیروهای یونانی را لغو کند؛ تصمیمی که بدون در نظر گرفتن منافع ملی اتخاذ شده و صرفا در چارچوب برنامه‎های ناتو و آمریکا قرار دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها