|

گزارشی از نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد که به مهم‌ترین ریسک‌ها و مخاطرات مشاغل و اقتصاد جهان پرداخته شد

کلید بازسازی اعتماد

در زمانی که جهان با گسستگی، پراکندگی و دوقطبی‌شدن فزاینده روبه‌رو است، نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سال 2024 به‌عنوان بستری برای پیشبرد گفت‌وگو، همکاری و مشارکت عملگرا به موضوعات مختلف بود. در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، نزدیک به سه هزار رهبر از دولت، کسب‌و‌کار و جامعه مدنی از بیش از 125 کشور، از‌جمله 350 رئیس دولت و وزرای دولتی و مدیران کسب‌و‌کار، سازمان‌های بین‌المللی و رهبران جامعه مدنی، دانشگاهیان و نوآوران از سراسر جهان برای پنجاه‌و‌چهارمین نشست سالانه اقتصاد جهانی گرد‌هم آمدند.

کلید بازسازی اعتماد
حسین ساسانی پژوهشگر توسعه

در زمانی که جهان با گسستگی، پراکندگی و دوقطبی‌شدن فزاینده روبه‌رو است، نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سال 2024 به‌عنوان بستری برای پیشبرد گفت‌وگو، همکاری و مشارکت عملگرا به موضوعات مختلف بود. در بحبوحه افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، نزدیک به سه هزار رهبر از دولت، کسب‌و‌کار و جامعه مدنی از بیش از 125 کشور، از‌جمله 350 رئیس دولت و وزرای دولتی و مدیران کسب‌و‌کار، سازمان‌های بین‌المللی و رهبران جامعه مدنی، دانشگاهیان و نوآوران از سراسر جهان برای پنجاه‌و‌چهارمین نشست سالانه اقتصاد جهانی گرد‌هم آمدند. نشستی برای بازسازی پایه و بنیان اعتماد، ایجاد ایده‌‌های جدید و توسعه مشارکت‌هایی که می‌تواند نتایج را برای مردم، اقتصادهای جهانی و کره زمین بهبود بخشد. حاضران این نشست، از دیدگاه‌‌های مختلف درباره موضوعات کلیدی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و گفت‌وگوهایی با هدف تبادل ایده‌ها و ابتکارات جدید برای افزایش انعطاف‌پذیری و امنیت، احیای رشد اقتصادی، حفاظت از آب‌و‌هوا و طبیعت، تعادل نوآوری و نرده‌های محافظ (گاردریل) برای فناوری، و سرمایه‌گذاری در مشاغل، مهارت‌ها و سلامت انجام دادند. بیش از 450 جلسه و کارگاه در طول نشست سالانه 2024 برگزار شد که گفت‌وگو، بحث و همسویی را در بسیاری از دیدگاه‌ها تسهیل کرد. همچنین در طول هفته، مجمع و شرکای آن کلید بیش از 50 ابتکار با تأثیرگذاری بالا را روشن کردند یا مقدمات اولیه را به پیش بردند که به‌عنوان پلتفرم‌های مداوم برای همکاری چند‌ساله در مناطق جغرافیایی و صنایع عمل خواهد کرد. کلاوس شواب، بنیان‌گذار و رئیس اجرائی مجمع جهانی اقتصاد گفت: «ما باید اعتماد را بازسازی کنیم؛ اعتماد به آینده خود، اعتماد به ظرفیت خود برای غلبه بر چالش‌ها و مهم‌تر از همه، اعتماد به یکدیگر‌. ‌اعتماد فقط یک احساس نیست. اعتماد تعهد‌داشتن به عمل، به باور و به امید است».

‌محورهای مهم نشست ۲۰۲۴ داووس

۱) اعتماد، همکاری و امنیت

رهبران جهان خواستار بازسازی اعتماد در مواجهه با تشتت فزاینده شدند، از‌جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: «شکاف‌های ژئوپلیتیکی مانع از گردهم‌آمدن ما در راه‌حل‌های جهانی برای چالش‌های جهانی می‌شود».

لی کیانگ، نخست‌وزیر جمهوری خلق چین، گفت: «ضروری است که ما تعصبات را کنار بگذاریم، اختلافات را برطرف کنیم و به‌عنوان یک جامعه بشری یگانه برای مقابله با کاهش و کمبود اعتماد تلاش کنیم».

«جهان در یک نقطه عطف واحد نیست»؛ اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، هشدار داد که در چند نقطه عطف قرار داریم. او از کشورها خواست که «همکاری جهانی را بیش از هر زمان دیگری تعمیق دهند».

آجی اس بانگا، رئیس گروه بانک جهانی، بر پیوستگی بحران‌ها تأکید کرد؛ «ما نمی‌توانیم بدون توجه به آب‌و‌‌هوا به ریشه‌کنی فقر فکر کنیم. ما نمی‌توانیم بدون فکر‌کردن به مراقبت‌‌های بهداشتی به ریشه‌کنی فقر فکر کنیم. ما نمی‌توانیم بدون فکر‌کردن به ناامنی غذایی و شکنندگی به ریشه‌کنی فقر فکر کنیم».

کریستالینا جورجیوا، مدیر‌عامل صندوق بین‌المللی پول گفت: «ما مسئولیت داریم که مباشران آینده سیاره زیبا و کوچک خود باشیم». او افزود: «چیزی وجود دارد که رهبران باید آن را بپذیرند ‌و این مسئولیت عمل‌کردن است، حتی اگر محبوب نباشد».

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، از رهبران جهان خواست تا درباره چالش‌های پیچیده صلح و امنیت، مشاغل و کربن‌زدایی «واقع‌بین اما خوش‌بین» باشند. او گفت: «من واقعا معتقدم تصمیماتی که می‌تواند اوضاع را تغییر دهد، در دستان ماست».

رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، برنامه‌‌های خود را برای یک نشست جهانی در آینده برای فشار‌آوردن به ایجاد صلح اعلام کرد و خواستار سرمایه‌گذاری مجدد در این کشور شد. او به شرکت‌کنندگان گفت: «اقتصاد خود را تقویت کنید و ما امنیت شما را تقویت خواهیم کرد». او افزود که پس از پایان جنگ، اوکراین‌ رشد خواهد داشت.

بیش از 80 مشاور امنیت ملی از دولت‌ها و سازمان‌‌های بین‌المللی در داووس برای پیشبرد طرحی برای صلح در اوکراین در چهارمین نشست مشاوران امنیت ملی که به میزبانی سوئیس و با همکاری مجمع برگزار شد، ملاقات کردند.

مجموعه‌ای از جلسات به موضوع درگیری‌ها در خاورمیانه پرداخت. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، هشدار داد اگر جامعه بین‌المللی از هم‌اکنون برای پایان‌دادن به درگیری اقدامی نکند، خطر به بن‌بست رسیدن و گسترش احتمالی خصومت‌ها در منطقه وجود دارد.

بیشر هانی الخساونه، نخست‌وزیر اردن، بر ضرورت آتش‌بس جامع در غزه و اهمیت حمایت بین‌المللی از تلاش‌‌های بشردوستانه تأکید کرد. شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر، خواستار حفاظت از امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و گفت‌وگوی معنادار برای پایان‌دادن به جنگ در غزه شد. محمد مصطفی، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین، پیچیدگی‌‌های موجود در زمینه صلح پایدار را برجسته کرد، بر ضرورت وحدت فلسطینیان‌ و نیازهای مالی و لجستیکی برای بازسازی غزه تأکید کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت: «من نمی‌توانم به زمانی فکر کنم که چالش‌هایی که ما با آنها دست‌به‌گریبان هستیم، هم تعدد و هم پیچیدگی بیشتری داشته باشد».

بورگه برنده، رئیس مجمع جهانی اقتصاد، درباره نقش این نشست در فراهم‌کردن فضایی برای دیپلماسی و دیدگاه‌های گوناگون، گفت: نشست سالانه به‌عنوان یک پلتفرم حیاتی برای گفت‌وگوی فراگیر عمل می‌کند و طرف‌ها را برای شناسایی مسیرهای دستیابی به اولویت‌های مشترک گرد‌هم می‌آورد.

‌ابتکارات و اقدامات برای بازسازی اعتماد، همکاری و امنیت

فشارسنج جدید همکاری جهانی مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که همکاری جهانی در بیشتر دهه‌های گذشته، به‌ویژه در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری، نوآوری، فناوری، آب‌و‌هوا و سرمایه طبیعی انعطاف‌پذیر بوده است؛ اما با کاهش شدید همکاری‌ها در سال‌های اخیر، این روند سیر نزولی داشته است. درعین‌حال، ابتکارات و اقدامات برای بازسازی اعتماد در‌حال انجام است، از‌جمله:

_ یک گزارش معتبر جدید در مورد صلح و امنیت جهانی، ایده‌‌های متنوعی را درباره اینکه همکاری جهانی در یک جهان پراکنده چگونه می‌تواند باشد، ارائه می‌دهد.

_ در گفت‌وگوی دیپلماسی بالکان غربی در سال جدید، رهبران منطقه و اتحادیه اروپا بر تعهد خود به آینده مشترک اروپایی که بر پایه رشد و ثبات منطقه‌ای تکیه شده است، تأکید کردند.

_ نهاد ابتکار سرمایه‌گذاری بشردوستانه و انعطاف‌پذیری اعلام کرد بیش از 50 تعهد منعقد‌‌ شده است که سرمایه‌گذاری تأثیرگذار را افزایش می‌دهد و می‌تواند با همکاری‌های جدید سرمایه‌گذاری هدفمند در بازارهای مرزی بیش از 15 میلیارد دلار را تأمین مالی کند.

_ مجمع جهانی اقتصاد، مجلس سوئیس و وزارت امور خارجه فدرال سوئیس به صورت مشترک، شبکه‌ای با عنوان شبکه جهانی آینده‌نگاری را راه‌اندازی کردند تا از جامعه جهانی و عملکرد آن در بخش‌‌های دولتی و خصوصی حمایت کند تا به‌عنوان یک انکوباتور برای پیشبرد آمادگی آینده عمل کند.

_ گزارش ایمان در عمل نمونه‌هایی از مشارکت کسب‌وکارها با گروه‌های مذهبی را برای حمایت از جمعیت‌های آسیب‌پذیر و رسیدگی به بحران‌های به‌هم‌پیوسته جهان نشان می‌دهد.

_اعضای اتحاد داووس باوکولتور متعهد شدند با ارائه کمک‌های فنی و منابع برای روند بازسازی، از‌جمله ساخت خانه‌های پایدار و با‌کیفیت برای کودکان یتیم ناشی از جنگ، از دولت اوکراین حمایت کنند.

_ مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد نشست ویژه‌ای به میزبانی پادشاهی عربستان سعودی با موضوع «همکاری جهانی، رشد و انرژی برای توسعه» در تاریخ 28 تا 29 آوریل 2024 در ریاض برگزار خواهد کرد.

‌ رشد اقتصادی و تجارت

شرکت‌کنندگان در مجمع مطرح کردند که به یک مدل رشد جدید نیاز است؛ مدلی که محرک‌های رشد و بهره‌وری را با پیچیدگی نوآوری، شمول، پایداری و انعطاف‌پذیری متعادل کند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: «ما باید جسور باشیم و پارادایم جدیدی از شکوفایی تعریف کنیم؛ یک ارتدکس (ایمان و باور راستین) اقتصادی و اجتماعی جدید که از دانش و ابزارهای جدیدی که در اختیار داریم، استفاده کند تا رشد اقتصادی را با پایداری محیطی و رفاه برای همه پیوند بزند».

نگوزی اوکونجو ایویلا، مدیر‌کل سازمان تجارت جهانی، گفت: ما باید به‌گونه‌ای دیگر به جهانی‌شدن فکر کنیم، نه به روشی که قبلا انجام می‌شد و ما باید مطمئن شویم که کسانی که در دور اول سود نبرده‌اند، این‌بار سود می‌برند».

کریستیا فریلند، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی کانادا، گفت: «در‌حالی‌که سیاست‌های اقتصادی خود را می‌سازیم، سؤالی که باید بپرسیم، این است: «آیا این کار زندگی مردمی را که من نمایندگی می‌کنم، بهتر می‌کند؟».

ثارمان شانموگاراتنام، رئیس‌جمهور سنگاپور، درباره مهم‌ترین چالش‌ها برای سیاست اقتصادی گفت: مسائل مهم این است که چگونه به انتقال آب‌و‌هوا رسیدگی کنیم؟ چگونه به نیازهای جوامع سالخورده و سیستم‌‌های شکست‌خورده تأمین اجتماعی رسیدگی کنیم؟ و چگونه به چالش‌های عصر هوش مصنوعی رسیدگی کنیم و اطمینان حاصل کنیم که مردم می‌توانند با آن کنار بیایند و از آن بهره ببرند؟».

‌ابتکارات مرتبط با رشد اقتصادی و تجارت

گزارش ریسک‌های جهانی 2024 درباره خطراتی که می‌تواند شوک‌های اقتصادی در آینده را ایجاد کند، هشدار داده است؛ در‌حالی‌که آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاددانان ارشد، اقتصاد جهانی را مملو از عدم اطمینان و در‌عین‌حال دارای نقاط روشن بالقوه تصویر می‌کند. د‌وسوم اقتصاددانان بر این باور هستند که سیاست‌های صنعتی ممکن است در احیای رشد موفق باشند، با این شرط که هوش مصنوعی مولد بتواند بهره‌وری و نوآوری را افزایش ‌دهد.

ابتکار آینده رشد که چارچوب چند‌بعدی برای متعادل‌کردن تولید ناخالص داخلی با نوآوری، انعطاف‌پذیری، پایداری و شمول ارائه می‌دهد، یک کمپین دو‌ساله برای کمک به سیاست‌گذاران و اقتصاددانان برای تبادل ایده‌ها و بهترین شیوه‌ها برای دستیابی به این تعادل ارائه داده است که از طریق گزارش آینده رشد 2024 پشتیبانی می‌شود.

تجارت جهانی فناوری چشم‌اندازی برای استفاده مشترک از فناوری برای تجارت جهانی ترسیم کرده است تا پیش از برگزاری مجمع بزرگ فناوری تجارت در نشست وزیران جهانی «سازمان تجارت جهانی» در فوریه 2024، تریلیون‌ها دلار برای تجارت تأمین شود. بیش از 20 وزیر تجارت، دارایی و محیط زیست به‌عنوان وزرای ائتلافی درباره آب و هوا گرد هم آمدند تا دستور کار مشترکی را برای رشد پایدار در داخل و بین اقتصادها شناسایی کنند. 15 رئیس آژانس ترویج سرمایه‌گذاری به نمایندگی از 1.8 میلیارد شهروند خواستار تشکیل ائتلاف سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اقلیم برای کمک به آژانس‌های سرمایه‌گذاری و تعهدات مالی اقلیم در پروژه‌های ملموس رشد سبز داخلی شدند.

مجمع جهانی اقتصاد ابتکارات تجاری جدیدی را از‌جمله پروژه‌ای با هدف ساده‌سازی تجارت منطقه‌ای در شرق آفریقا و پروژه‌ای برای سنجش کارایی تجارت در السالوادور آغاز کرده است و همچنین «ابتکار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دیجیتال»، پروژه‌‌های جدید کشوری را در عمان و قبرس اعلام کرد.

مجمع جهانی اقتصاد داده‌های جدیدی درباره روندهای فعلی در صنعت فین‌تک منتشر کرد. ابتکار آینده نیز درباره استراتژی‌های صنعتی مقاله‌ای را منتشر کرد که روندها و فرصت‌‌های جدید سیاست صنعتی را روشن می‌کند.

‌آب و هوا، طبیعت و انرژی

شرکت‌کنندگان مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴ در داووس با تکیه بر سمت‌و‌سوی نشست کاپ ۲۸ دوبی، بحث‌‌های خود را بر روی افزایش کارایی انرژی، رسیدگی به تقاضای انرژی و حفاظت و احیای طبیعت متمرکز کردند.

جین گودال، بنیان‌گذار مؤسسه جین گودال و پیام‌رسان صلح سازمان ملل، گفت: اگر کشورهای مختلف به وعده‌هایی که درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داده بودند، عمل می‌کردند «ما دقیقا می‌دانیم که برای کاهش سرعت و در‌نهایت معکوس‌کردن تغییرات آب‌و‌هوایی و از دست دادن تنوع زیستی باید چه کاری انجام دهیم».

جان کری، فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در امور آب و هوا، گفت: «اگر شما آماده نیستید که علم را بپذیرید و واقعیت آنچه را که در سراسر کره زمین با شدت بیشتری در‌حال رخ‌دادن است؛ ازجمله توفان‌ها، سیل‌‌های بسیار بیشتر و بارندگی‌‌های سیل‌آسا؛ باید بپذیریم آسیب‌هایی که از طریق بحران آب و هوا بر ما وارد می‌شود، میلیاردها دلار برای‌مان هزینه دارد و زندگی بشری را در معرض خطر قرار داده است و اگر اکنون حرکت نکنیم، هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت».

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی، افزود: «شرکت‌هایی که تأکید کافی بر بهره‌وری انرژی ندارند، کمتر رقابتی خواهند بود».

ورونیکا نیلسون، دبیر‌کل کمیته مشورتی اتحادیه کارگری در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، گفت: برای افزایش بهره‌وری و رقابتی‌شدن لازم است مردم را در مرکز انتقال انرژی قرار داد و تنها راهی که می‌توانیم این کار را انجام دهیم، انتخاب گذار عادلانه است. «شما نمی‌توانید تغییراتی را بر مردم تحمیل کنید. شما باید تغییرات را با مردم انجام دهید و آنان را همراه خود کنید.

‌ابتکارات مرتبط با تغییرات آب‌و‌هوایی

ائتلاف اولین پیشران‌های صنعت تقریبا به صد شرکت افزایش یافته است و بزرگ‌ترین سیگنال تقاضای جهان را برای پیشرفت فناوری‌‌های آب‌و‌هوایی در بخش‌‌های صنعت با انتشار بالا در آلودگی، مانند فولاد و سیمان ارائه می‌دهد.

ائتلاف اولین پیشران‌های صنعت با 30 شریک برای تجمیع تقاضای تدارکات برای کالاهای کشاورزی کم‌آلاینده و تسریع در پذیرش کشاورزی پایدار، نوآوری‌ها و بودجه انتقالی راه‌اندازی شده است.

پلتفرم تریلیون درخت مجمع جهانی اقتصاد، اعلام کرد که بیش از صد شرکت متعهد به حفظ، بازسازی و رشد 12 میلیارد درخت هستند.

در اتحاد رهبران اقلیم، مدیرعامل تلاش‌ها را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش داد و در گزارش سالانه خود بر 10 اقدام تأثیرگذار برای دولت‌ها و کسب‌وکارها تأکید کرد. اقدام برای تقویت زمین تعهدات جدیدی را برای گشایش میلیاردها دلار برای تأمین مالی راه‌حل‌های آب و هوا و طبیعت اعلام کرد. همچنین یک شتاب‌دهنده جدید، رقابت بزرگی را برای تسریع مشارکت‌های نوآورانه عمومی-خصوصی-خیرانه و چالش بشردوستانه شرکتی اعلام کرد.

کمیسیون جهانی شهرهای مثبت طبیعت، دستورالعمل‌های جدیدی را برای احیای طبیعت در بافت شهری ارائه داد و یک فرایند مشاوره عمومی را آغاز کرده است تا تعریفی مشترک از ویژگی‌هایی که یک شهر را مثبت‌تر می‌کنند و مجموعه‌ای از معیارهای مشترک برای ردیابی پیشرفت به سمت آنها تدوین شود.

شبکه جدید بسیج سرمایه‌گذاری انرژی پاک برای جهان جنوب راه‌اندازی شد تا زمینه‌ای را برای اقتصادهای در حال توسعه برای افزایش آگاهی درباره نیازهای انرژی پاک خود، به‌اشتراک‌گذاشتن بهترین شیوه‌ها و تسریع پایدار انتقال انرژی فراهم کند و به گشایش 2.2-2.8 تریلیون دلار برای انتقال انرژی مورد‌نیاز کمک کند.

جامعه‌ای متشکل از 35 دانشمند، تأثیرگذار و متخصص، ارث دیسایدز کامیونیتی را راه‌اندازی کردند که برای القای چشم‌انداز یک دنیای خالص و مثبت در طبیعت به اصول فرهنگی غذا، سرگرمی، هنر، ورزش و مد می‌پردازد.

گزارش تغییر تقاضای انرژی اقداماتی را برای مشاغل و کشورها به‌منظور افزایش مدیریت انرژی، کارایی و کاهش شدت کربن تشریح کرد. شورای تجارت بین‌المللی و مرکز انرژی و مواد از ایجاد مشارکت‌ها و سیاست‌های شتاب‌دهنده بین‌بخشی در حوزه‌های کلیدی تقاضای انرژی در صنعت، ساختمان‌ها و حمل‌ونقل حمایت خواهند کرد.

فرانسه، چین و ایالات متحده به ابتکار انتقال خوشه‌‌های صنعتی پیوستند تا رشد اقتصادی، اشتغال و انتقال انرژی را پیش ببرند. گزارش سالانه خوشه صنعتی در حال گذار، نقش محوری آنها را در تغییر تقاضای انرژی و افزایش رقابت منطقه‌ای برجسته می‌کند. شهرهای بیشتری اعلام کردند که از «ابزار کارت امتیازی ائتلاف جهانی حمل‌ونقل جدید» برای کمک به معیار پیشرفت به سمت حمل‌و‌نقل پایدارتر و فراگیرتر استفاده می‌کنند. آخرین شهری که از این ابزار استفاده کرده، شهر مندوزا در آرژانتین است که هدف آن ایجاد هاب‌های حمل‌ونقل و نصب ایستگاه‌‌های شارژ خودروهای برقی بیشتر است. یک گزارش جدید درباره تأثیر تغییرات آب‌و‌هوایی بر سلامت انسان را کمّی‌سازی کرد.

‌ مزایای هوش مصنوعی و مدیریت آن

بحث‌ها درباره فناوری نوظهور در مجمع جهانی اقتصاد به ایجاد تعادل بین مزایای بالقوه با نگرانی‌های مربوط به امنیت، حریم خصوصی، ایمنی، مسئولیت‌پذیری و استفاده فراگیر و اخلاقی پرداخت.

ساتیا نادلا، رئیس و مدیر اجرائی مایکروسافت، گفت: «به‌عنوان یک صنعت فناوری دیجیتال، بزرگ‌ترین درسی که شاید برای ما آموخته شود، این است که باید عواقب ناخواسته هر فناوری جدید را همراه با تمام مزایای آن بپذیریم».

سام آلتمن، مدیر اجرائی اوپن ای‌آی، در سخنانی درباره هوش مصنوعی گفت: «حتی با وجود توانایی فعلی بسیار محدود و نقص‌های بسیار عمیق آن، مردم راهی برای استفاده از آن برای افزایش بهره‌وری یا سایر دستاوردها و درک محدودیت‌ها پیدا می‌کنند».

پائولا اینگابیر، وزیر فناوری ارتباطات اطلاعات و نوآوری رواندا و دیگران بر لزوم «دموکراسی‌سازی دسترسی» به پیشرفت‌های هوش مصنوعی تأکید کردند. او گفت: «در پایان، اگر هوش مصنوعی مقرون‌به‌صرفه نباشد، اگر در دسترس نباشد، فقط شکاف دیجیتالی تشدید خواهد شد».

هانس وستبرگ، بنیان‌گذار و رئیس اتحادیه ادیسون و رئیس و مدیر اجرائی وریزون، گفت: «مهم نیست کجا متولد شده‌اید یا کجا زندگی می‌کنید، همه باید به خدمات دیجیتالی دسترسی داشته باشند که برای مشارکت کامل در جامعه قرن بیست‌ویکم ضروری است».

ابتکارات مرتبط با هوش مصنوعی و مدیریت آن

_ نهاد «اتحاد حاکمیت هوش مصنوعی» از تلاش جدید جهانی برای افزایش دسترسی به هوش مصنوعی از طریق بهبود کیفیت و در‌دسترس‌بودن داده‌ها در سراسر کشورها، افزایش دسترسی به منابع محاسباتی و انطباق مدل‌‌های بنیادی متناسب با نیازها و چالش‌های محلی در نشست داووس خبر داد. ضمنا، انتشار سه مقاله در مورد مقابله با چالش‌‌های حکمرانی هوش مصنوعی و شکل‌دادن مسئولانه و شیوه‌‌های فراگیر از کارهای جدید این نهاد است.

_ چهار مرکز جدید به شبکه «مرکز انقلاب صنعتی چهارم» پیوستند که شامل‌ مرکزی در آلمان برای تمرکز بر تحول دیجیتال بخش عمومی، مرکزی در ویتنام برای تمرکز بر رشد سبز‌ و مرکزی در قطر برای تمرکز بر توسعه پایدار و رقابت اقتصادی است. مجمع جهانی اقتصاد، همچنین تفاهم‌نامه‌ای از قصد خود برای راه‌اندازی مرکزی با تمرکز بر تحول دیجیتال دولت و سواد دیجیتال در اوکراین امضا کرد.

_ اتحاد ادیسون اعلام کرد که زندگی 784 میلیون نفر را از طریق 320 طرح در 127 کشور در زمینه راه‌حل‌‌های دیجیتالی مقرون به صرفه و قابل دسترس در آموزش، خدمات مالی و مراقبت‌‌های بهداشتی بهبود بخشیده و به هدف سال 2025 خود برای بهبود زندگی یک میلیارد رسیده است.

_ «شبکه جهانی فانوس دریایی» اعلام کرد، ۲۱ فانوس دریایی و چهار فانوس دریایی پایداری را ایجاد کرده که از فناوری‌‌های پیشرفته و رویکردهای نوآورانه برای افزایش بهره‌وری و پایداری در عملیات خود استفاده می‌کنند.

_ «ابتکار جدید تحول سلامت دیجیتال»، همکاری عمومی و خصوصی را در زمینه سلامت دیجیتال، داده‌ها و هوش مصنوعی تسریع خواهد کرد.

_ اتحاد جهانی بنیاد شواب، «ابتکار هوش مصنوعی برای نوآوری اجتماعی» را راه‌اندازی کرد تا امکان پذیرش سریع‌تر و مسئولانه‌تری از هوش مصنوعی برای تأثیرگذاری، به‌ویژه در جنوب جهان را فراهم کند.

_ «دهکده همکاری جهانی» با حمایت نزدیک به 140 شریک، پتانسیل فناوری نسل بعدی را برای ایجاد تغییرات پایدار و شکل‌دادن به آینده‌ای امیدوارکننده ارائه کرد.

_ «گزارش چشم‌انداز امنیت سایبری جهانی 2024» ارائه شد که راه‌حل‌‌های کلیدی برای مقابله با نابرابری سایبری و تأثیر عمیق فناوری‌‌های نوظهور را برجسته می‌کند.

_ گزارش جدیدی در مورد نوآوری‌ها در محاسبات کوانتومی نشان داد که چگونه می‌توان خطرات جدید و پیچیده ناشی از فناوری‌‌های نوظهور را کاهش داد.

_«اتحاد برای نوآوری شهری» از افتتاح برنامه‌‌های کاربردی برای اولین گروه از شهرهای پیشگام خود خبر داد که با شرکای مجمع جهانی اقتصاد و نوآوران پیشرو در جهان برای پیشبرد جوامع فراگیر، ایمن، انعطاف‌پذیر و پایدار همکاری خواهند کرد.

_ جامعه جهانی مدیران ارشد عملیات، زنجیره تأمین و مدیران تدارکات انجمن متعهد به تلاشی جدید برای حمایت از شرکت‌های کوچک‌ و متوسط برای تسریع پذیرش فناوری‌های تولید پیشرفته برای تحقق اهداف جهانی برای رشد، پایداری و انعطاف‌پذیری شده‌اند.

_ آپ‌لینک، پلتفرم نوآوری باز مجمع جهانی اقتصاد، اعلام کرد که تا سال 2027 مبلغ 43 میلیون دلار بودجه جمع‌آوری می‌کند تا به کارآفرینان تأثیرگذار در مراحل اولیه کمک کرده تا سرمایه‌گذاری‌‌های متمرکز بر مردم و سیاره خود را افزایش دهند.

‌ مردم، برابری و توسعه انسانی

سرمایه‌گذاری در اقتصاد، فناوری یا محیط زیست بدون سرمایه‌گذاری معادل در افراد و فرصت‌‌های عادلانه نمی‌تواند موفق شود. شرکت‌کنندگان در نشست داووس ۲۰۲۴، پروژه‌های پیشرفته‌ای را در زمینه مشاغل و مهارت‌ها، گنجاندن دیجیتال در فعالیت‌ها و مشاغل انسانی و مراقبت‌های بهداشتی ارائه کردند.

کریستی هافمن، دبیر کل اتحادیه شبکه بین‌المللی، گفت: «اگر نمی‌خواهیم اضطراب مانع پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و تأثیر آن بر مشاغل شود، سازمان‌ها باید در مذاکره جمعی پیرامون خطرات و استقرار هوش مصنوعی مشارکت کنند».

جوناس پرایزینگ، مدیر اجرائی من‌پاور گروپ، گفت: زمانی که مجمع جهانی اقتصاد «ابتکار «انقلاب بازآموزی مهارت» را چهار سال پیش آغاز کرد، به‌موقع بود و اکنون حتی نیاز فوری‌تر است. «از آنجایی که پذیرش فناوری با سرعت ادامه می‌یابد، افزایش قابلیت اشتغال افراد و ایجاد کنترل بیشتر بر رفاه و پتانسیل درآمد کارکنان برای ایجاد آینده‌ای بهتر حیاتی است».

اسمریتی زوبین ایرانی، وزیر توسعه زنان و کودکان هند، در مورد تلاشی جدید برای بهبود نتایج سلامت زنان گفت: «وقتی به فرصت‌ها در سلامت زنان نگاه می‌کنید، نه تنها خود را برای ایجاد و افزایش دسترسی به مؤسسات مراقبت‌های بهداشتی شریک می‌دانید بلکه این امر یک فرصت اقتصادی برای زنان است تا وارد شوند و بخشی از نیروی کار باشند».

‌ابتکارات مرتبط با محور «مردم، برابری و توسعه انسانی»

_ ابتکار عمل «انقلاب بازآموزی مهارت» اعلام کرد که بیش از 680 میلیون نفر را با فرصت‌هایی برای بهبود مهارت‌ها، مشاغل و تحصیلات تحت پوشش قرار داده است. فیلیپین، ویتنام و قطر به شبکه رو به رشدی متشکل از 20 «شتاب‌دهنده کشوری» ملحق شده‌اند که بر سرمایه‌گذاری‌‌های سرمایه انسانی تمرکز دارند.

_اعضای کنسرسیوم مشاغل، «ابتکار مشاغل مجمع جهانی اقتصاد» را در توسعه رویکردهای مرتبط با انتقال شغلی مولد مبتنی بر هوش مصنوعی در سال 2024 تأیید کردند و انجمن مقاله‌ای در مورد مدل‌‌های زبانی و مشاغل بزرگ منتشر کرد.

_ «اتحاد استخدام پناهندگان» در دو سال گذشته بیش از 54 هزار پناهنده را در سراسر جهان استخدام کرده و در مسیرهایی قرار گرفته است تا تعهد خود را برای استخدام 125 هزار پناهنده دیگر تا پایان سال 2027 انجام دهد.

_ «اسپرینت برابری جنسیتی» ائتلاف جدیدی از سازمان‌های تجاری، بین‌المللی و رهبران دولتی است که متعهد به تسریع برابری اقتصادی تا سال 2030 در رهبری خود، زنجیره‌های تأمین و جوامع گسترده‌تر است که با تلاش‌های ملی نزدیک به 15 شتاب‌دهنده کشور تکمیل می‌شود.

_ دولت هند «اتحاد برای جهانی خوب - عدالت و برابری جنسیتی» را به عنوان بخشی از تعهد نخست‌وزیر مودی به رشد فراگیر و ایجاد پایه‌‌های ریاست جی ۲۰ با حمایت مجمع جهانی اقتصاد راه‌اندازی کرد.

_ بیش از 35 سازمان اصول اقتصاد طول عمر را برای حمایت از زندگی طولانی سالم، مرفه و انعطاف‌پذیر توسعه دادند.

_ اتحاد جهانی برای سلامت زنان اعلام کرد 42 سازمان مجموعا 55 میلیون دلار برای بهبود نتایج سلامت زنان در سراسر جهان اختصاص داده‌اند. گزارش بسته‌شدن شکاف سلامت زنان نشان می‌دهد که پرداختن به شکاف سلامت زنان به‌طور بالقوه می‌تواند اقتصاد جهانی را تا سال 2040 حداقل یک تریلیون دلار در سال افزایش دهد.

_بنیاد شواب، برندگان جوایز نوآوری اجتماعی 2024 که متشکل از 16 سازمانی را که نماینده گروه متنوعی از کارآفرینان و نوآوران هستند، معرفی کرد. این سازمان‌ها تغییرات لازم برای ایجاد آینده‌ای پایدارتر و فراگیر را هدایت می‌کنند. اتحاد جهانی بنیاد شواب برای کارآفرینی اجتماعی، تعهد «رایز اهد» را برای حمایت از ایجاد جهانی عادلانه‌تر، پایدارتر و برابرتر و برآورده‌کردن 1.125 تریلیون دلار مورد نیاز برای تأمین مالی نوآوری اجتماعی در سطح جهانی راه‌اندازی کرد.

_«گلوبال شیپرز» بیش از دوهزارو 400 پروژه محلی را اجرا کرد که به‌طور مستقیم زندگی بیش از دو میلیون نفر را بهبود بخشید و به بیش از 12 میلیون ذی‌نفع در سراسر جهان دست یافت تا جایزه نوآوری برای توانمندسازی تغییر‌دهندگان نسل بعدی را ساماندهی کند.

امسال بیستمین سالگرد «انجمن رهبران جهانی جوان» است. در این نشست، تصویر آینده رهبران جوان برای 20 سال آتی ترسیم شد تا بر اساس آن به توانمندسازی رهبران جوان پرداخته شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها