|

پاسخ شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی به گزارش «شرق»

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در پاسخ به گزارش درج‌شده در روزنامه شرق که در تاریخ ۱۷ دی امسال منتشر شد، توضیحاتی را ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید:

پاسخ شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی به گزارش «شرق»

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران در پاسخ به گزارش درج‌شده در روزنامه شرق که در تاریخ ۱۷ دی امسال منتشر شد، توضیحاتی را ارسال کرده است که در ادامه می‌خوانید:

1. طرح‌های گوگردزدایی و کاهش نفت‌ کوره (مازوت) که در دولت گذشته به دلیل تحریم و انصراف شرکت‌های صاحب‌نام خارجی دارای لیسانس از ادامه همکاری با پالایشگاه‌های ایران متوقف شده بود از ابتدای دولت سیزدهم با حمایت و پشتیبانی وزارت نفت/ شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران و با استفاده از ظرفیت علمی پژوهشگاه صنعت نفت در پالایشگاه‌های اراک و بندرعباس و دو شرکت‌ دانش‌بنیان در پالایشگاه‌های لاوان و کرمانشاه مجددا فعال شده است. در پالایشگاه اصفهان نیز که پروژه گوگردزدایی نفت‌ کوره پیشرفت اندکی داشت، طی دو سال گذشته پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. شایان ذکر است با توجه به زمان‌بر‌بودن طرح‌های ارتقای کیفی نفت‌کوره، انتظار می‌رود این طرح‌ها از اواسط سال 1405 به بهره‌برداری برسند، به‌طوری‌که در پایان سال 1405 بخشی از نفت کوره‌ تولیدی به محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر و بخشی نیز از نظر کیفیت جهش قابل‌توجهی خواهد داشت. همچنین در پالایشگاه‌های آبادان، تهران، تبریز و شیراز نیز طرح‌های بهینه‌سازی، گوگردزدایی و کاهش نفت کوره با توجه به تکالیف و الزامات قانونی از‌جمله قانون هوای پاک تعریف شده است که متأسفانه به دلیل عدم همکاری سازمان محیط زیست در ارائه مجوز به رغم زیست‌محیطی‌بودن طرح‌ها، روند اجرائی کار را با مشکل مواجه کرده. لازم به ذکر است متعاقب بند «ر» تبصره (1) قانون بودجه سال 1402، 40 درصد از سود سالانه پالایشگاه‌ها به اجرای طرح‌های کیفی‌سازی و کاهش نفت کوره اختصاص یافته و بنابر‌این پروژه‌های فوق‌الذکر بر اساس برنامه زمان‌بندی، اجرا و به بهره‌برداری خواهند رسید‌.

2. فروش و صادرات نفت‌ کوره ایران مانند قبل انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین تصاحب بازار مازوت ایران توسط کشورهای روسیه و عراق صحیح نیست. از طرفی بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد میزان گوگرد نفت‌ کوره کشورهای روسیه و عراق حدود سه درصد و مشابه نفت‌ کوره ایران است.

3. برخلاف مطالب ذکر‌‌شده در مقاله، بخش مهمی از سوخت تولیدی کشور شامل بنزین و گازوئیل مطابق با آخرین استانداردهای جهانی (یورو 4 و یورو 5) است. همچنین هر‌ساله به تولید بنزین و گازوئیل پالایشگاه‌ها اضافه و از تولید محصولات کم‌ارزش کاسته شده است.

4. برخلاف مطالب ذکرشده، علت اصلی آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها، مصرف بالای سوخت در کشور و فرسودگی زیاد خودروها، موتورسیکلت‌ها و کامیون‌ها و همچنین ضعف و فرسودگی شدید ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری است و ارتباطی به گوگرد موجود در مازوت ندارد؛ کمااینکه از ابتدای سال تاکنون نیروگاه‌های اطراف تهران سوخت مازوت مصرف نداشته‌اند. گفتنی است بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در صورت استاندارد‌بودن خودروها از نظر مصرف سوخت و از رده خارج‌کردن وسایل نقلیه فرسوده، مصرف بنزین کشور از 115 میلیون لیتر در روز فعلی به حدود 60 میلیون کاهش یافته و کشور ظرفیت صادرات 55 میلیون لیتر در روز بنزین را خواهد داشت. در مورد گازوئیل نیز متأسفانه مصرف بسیار بالا و وضعیت مشابهی را شاهد هستیم.‌

5. مصرف مازوت در نیروگاه‌ها از سال‌ها قبل از استقرار دولت سیزدهم ادامه داشته و پدیده جدیدی محسوب نمی‌شود. به دلیل عدم سرمایه‌گذاری کافی برای تولید گاز و نرسیدن به اهداف برنامه ششم، ناترازی گاز از سال‌ها پیش آغاز شده تا جایی که در سال 1399 علاوه بر قطع گاز صنایع و پتروشیمی‌ها، با قطع گسترده برق در فصل زمستان هم مواجه بودیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها