|

غزه قتلگاه روزنامه‌نگاران

در کمتر از ۸۰ روز جنگ در غزه، 101 روزنامه‌نگاران که بیشتر آنها فلسطینی هستند، کشته شدند. اتفاقی که در جریان هیچ‌کدام از جنگ‌ها و درگیری‌های جهان رخ نداده است. به گفته دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه، «احمد المدهون» معاون مدیر خبرگزاری دولتی «الرای» فلسطین به دست ارتش اسرائیل در شمال نوار غزه کشته شد.

غزه قتلگاه روزنامه‌نگاران

در کمتر از ۸۰ روز جنگ در غزه، 101 روزنامه‌نگاران که بیشتر آنها فلسطینی هستند، کشته شدند. اتفاقی که در جریان هیچ‌کدام از جنگ‌ها و درگیری‌های جهان رخ نداده است. به گفته دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه، «احمد المدهون» معاون مدیر خبرگزاری دولتی «الرای» فلسطین به دست ارتش اسرائیل در شمال نوار غزه کشته شد. پیش از او محمد ابوحدایی، روزنامه‌نگار فلسطینی در حمله اسرائیل به خانه‌اش در شرق شهر غزه جانش را از دست داده بود. تعدادی از خبرنگاران نیز مفقود شده‌‎اند و شمارش نشده‌اند، معلوم نیست در بازداشت هستند یا کشته شده‌‎اند. از هفتم اکتبر سال جاری ارتش اسرائیل جنگی ویرانگر در نوار غزه آغاز کرده و تاکنون 20 هزار و 258 شهید و 53 هزار و 688 مجروح که اکثر آنان زنان و کودکان هستند، بر جای گذاشته است.

101 خبرنگار قربانی

دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرد: از زمان آغاز جنگ وحشیانه در نوار غزه، در پی شهادت روزنامه‌نگار محمد ابوهویدی در حمله هوایی اسرائیل در محله سوجیه، تعداد خبرنگاران کشته‌شده به 101 زن و مرد رسیده است. آمار کمیته حفاظت از خبرنگاران مقامات فلسطینی در غزه می‌‎گویند که این تعداد می‌‎تواند بسیار بیشتر باشد. به گفته کمیته از 23 دسامبر 15 روزنامه‌نگار زخمی، سه خبرنگار مفقود و 20 روزنامه‌نگار دستگیر شده‌اند. حملات متعدد، تهدید، حملات سایبری، سانسور و کشتن اعضای خانواده روزنامه‌نگاران صورت گرفته است. این کمیسیون همچنین در حال بررسی گزارش‌های تأییدنشده از کشته، مفقود، بازداشت، مجروح‌شدن یا تهدیدشدن روزنامه‌نگاران دیگر و همچنین آسیب‌رساندن به دفاتر رسانه‌ها و خانه‌های خبرنگاران است. در‌حالی‌که آمارهای کمی متفاوت از تعداد دقیق جان‌باختگان وجود دارد، با هر آماری و در هر صورتی این رقم بسیار بالایی است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرده است 7.5 تا 10 درصد از روزنامه‌نگاران غزه کشته شده‌اند و بیش از 50 مرکز یا دفتر رسانه‌ای در غزه در اثر حملات اسرائیل به‌طور کامل یا جزئی تخریب شده است. صدها روزنامه‌نگار فلسطینی و خانواده‌هایشان به اجبار در جنوب آواره شده‌‎اند. کارکنان رسانه نیز مجبور شدند تجهیزات گزارش‌دهی خود را در دفاتر شمال برای زنده‌ماندن و گزارش در شرایط سخت در میان خرابی‌های مکرر ارتباطات رها کنند. «تیم داوسون»، معاون دبیر‌کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعتقاد دارد نادیده‌گرفتن چنین تلفات خونین وحشتناکی در روزنامه‌نگاران غیرممکن می‌شود. در آغاز این درگیری حدود هزار خبرنگار در غزه بودند، در‌حالی‌که آمارهای کمی متفاوت از تعداد دقیق جان‌باختگان وجود دارد، اگر بین هفت‌و‌نیم تا 10 درصد فوت کرده باشند، در هر صورت این رقم بسیار بالایی است.

آماری وحشتناک از خبرنگاران در غزه

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که سازمانی غیرانتفاعی در آمریکاست، اعلام کرد که شمار خبرنگارانی که در ۱۰ هفته نخست آغاز جنگ در نوار غزه جان خود را در حملات اسرائیل دست داده‌اند، بیشتر از تعداد خبرنگارانی بوده است که از زمان شروع به فعالیت این کمیته در سال ۱۹۹۲، در یک کشور واحد در هر سال مفروض کشته شده‌اند. این کمیته آنچه را «الگوی آشکار هدف‌گرفتن خبرنگاران و خانواده‌شان به‌ دست اسرائیلی‌ها» خوانده شده است، قویا محکوم و در توصیف یکی از این موارد مرگ خبرنگاری را روایت کرد که با یونیفرم مخصوص و محرز خبرنگاری در منطقه‌ای که هیچ درگیری در آن وجود نداشته، کشته شده است. کمیته حفاظت از خبرنگاران بارها رفتار اسرائیلی‌ها با خبرنگاران را محکوم و تأکید کرده که نظامیان اسرائیلی در ۲۲ سال گذشته دست‌کم ۲۰ خبرنگار را بدون هیچ مجازات آشکاری، کشته است. مقامات اسرائیلی بارها اعلام کرده‌اند امنیت خبرنگاران در نوار غزه را تضمین نمی‌کنند. بسیاری بر این باورند که این موضع‌گیری و خودداری اسرائیل از تأمین امنیت خبرنگاران، بخشی از تلاش آنها برای پنها‌ن‌نگه‌داشتن وسعت قتل‌عامی است که در نوار غزه صورت گرفته است. جنگ نسل‌کشی که اشغالگران علیه نوار غزه از هفت اکتبر به راه انداخته‌اند و با وجود بدترشدن روز‌به‌روز وضعیت میدانی، خبرنگاران فلسطینی را از ادامه کار خود باز نداشته‌ است. خبرنگاران فلسطینی در نوار غزه بحران‎ پیچیده و واقعیت میدانی دشواری را تجربه می‌کنند که نتیجه حمله مستقیم رژیم صهیونیستی به آنها، دفاترشان و مقر سازمان‎‌های رسانه‌ای آنها، اعم از محلی یا بین‌المللی و همچنین خانه‌ها و خانواده‌هایشان است. اشغالگران همچنین با بمباران شبکه‌های ارتباطی و مختل‌کردن اینترنت، تمامی امکاناتی را که به خبرنگاران اجازه می‌دهد کار خود را انجام دهند، هدف قرار می‌دهند.

روایت 3 خبرنگار از غزه

«مثنی النجار»، خبرنگار به العربی الجدید می‎‌گوید حدود ۴۴ نفر از اعضای خانواده خود، ۱۳ نفر از بستگان همسرش و همسایه‌هایش را از دست داده‌ است و همچنین ۲۲ نفر از بستگانش بیش از ۲۰ روز است که زیر آوار مانده‌اند. فشارهایی بر خبرنگاران فلسطینی از همه جهات وجود دارد، چه از ناحیه حملات هواپیماهای جنگی و موشک‌ها و چه ترس دائمی برای خانواده، اقوام و همسایگان. او می‌گوید «حین نوشتن مطالب خبرنگاری احساس می‌کنم به دلیل انباشته‌شدن حوادث و صحنه‌های خشونت، علاوه بر فشارهای خانوادگی بدنم می‌لرزد. احساس می‌کنم محدود شده‌ام و از ترس هدف قرارگرفتن نمی‌توانم از هیچ اتفاق زنده‌ای فیلم‌‎برداری کنم. هرچه در دانشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی به ما گفتند به‌دلیل جنگ دیوانه‌کننده و شرایط سخت و بی‌سابقه، عکس آن را در میدان دیدیم». «عمرو ابوندی»، خبرنگار فلسطینی است که از روز اول تجاوز خانه خود را در شمال نوار غزه ترک کرد، در جریان پوشش مطبوعاتی در داخل مجتمع الشفا و در لحظه‌ای که اشغالگران ورودی اصلی را هدف قرار داده بودند، او به پوشش خبری ماجرا در سفری طاقت‌فرسا که بیشتر آن را با پای پیاده گذرانده بود، اشاره کرده و می‌گوید: «از روز اول تجاوز رژیم اسرائیل، به‌دلیل صحنه‌های کلی بمباران و تخریب و همچنین دیدن صحنه‌های خونین مشاهده اعضای بدن‌ها و وضعیت وخیم غیرنظامیان در معرض انواع فشارهای کاری و روانی قرار گرفتم».

«هند خضری» خبرنگار اهل غزه نیز می‌‌گوید: «کار ما ثبت مستندات جنگی است تا جهان متوجه شود که چه چیزی در‌حال وقوع است‌ اما این خبرنگارانی که برای ثبت روایت‌ها از جان خود مایه می‌گذارند، به‌خوبی می‌دانند که این اقدام آنها هزینه‌هایی را برایشان به‌دنبال دارد. او مانند حدود 1.9 میلیون نفر دیگر از شمال به جنوب غزه کوچ کرده است».


خبری از شادی کریسمس نیست

جهان در حال جشن‌گرفتن برای تولد حضرت مسیح(ع) است اما شادی و نشاط در زادگاه این پیامبر بزرگ جایی ندارد. فعالان رسانه‌ای از وضعیت دردناک غزه گزارش می‌دهند. هرچند پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، جشن جهانی زادروز پیامبر مسیحیان را با «فراخوانی برای صلح» آغاز کرد. به گزارش یورونیوز او گفت: «قلب ما همراه غزه است، به یاد مردم غزه است، با توجهی ویژه به جامعه مسیحیان ما که اکنون در غزه در رنج هستند». هرچند این تلاش و خواسته نیز مانند دیگر درخواست‌های سازمان‌های جهانی با بی‌توجهی اسرائیل همراه شد. کریسمس در حالی در نوار غزه رسیده است که چشم‌انداز واضحی برای پایان درگیری‌ها در این ناحیه دیده نمی‌شود و به گزارش دویچه‌وله، فلسطینی‌ها می‌گویند با بمباران‌های اسرائیل احساس «هیچ شادی» نمی‌کنند. جشن‌ها در کرانه باختری که به‌عنوان زادگاه عیسی مسیح محسوب می‌شود، با تعداد معدودی از عبادت‌کنندگان برگزار شد. این در حالی است که در سال‌های گذشته در همین ایام گردشگران پرتعدادی در خیابان‌های شلوغ به چشم می‌خوردند.بر اساس آمار اعلامی، این بمباران‌ها تاکنون بیش از «۲۰ هزار کشته» برجا گذاشته است و سازمان ملل متحد اعلام کرده ۸۰ درصد مردم ساکن در نوار غزه آواره شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، وضعیت دردناک مردم غزه را به تصویر می‌کشند. صف‌های طولانی دریافت آب آشامیدنی و گورهای دسته‌جمعی تنها بخشی از زندگی 2.4 میلیون مردمی است که در محاصره اسرائیل هستند. در یکی از تصاویر مردم در اردوگاه جبالیا دیده می‌شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها