|

مجادله انتخاباتی ترامپ و بایدن

‌رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید اگر مطمئن بود که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود، او هم بار دیگر در این رقابت حضور نمی‌یافت. جو بایدن در یک رویداد انتخاباتی در بوستون گفت مطمئن نیست اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در این رقابت حضور نداشت، برای دومین دوره نامزد می‌شد. او همچنین بر اهمیت شکست رئیس‌جمهور سابق در سال ۲۰۲۴ تأکید کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا با این ادعا که دموکراسی آمریکا در سال ۲۰۲۴ در خطر است، تأکید کرد که دونالد ترامپ قصد تخریب نهادهای دموکراتیک ایالات متحده را دارد.

مجادله انتخاباتی ترامپ و بایدن

‌رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید اگر مطمئن بود که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود، او هم بار دیگر در این رقابت حضور نمی‌یافت. جو بایدن در یک رویداد انتخاباتی در بوستون گفت مطمئن نیست اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در این رقابت حضور نداشت، برای دومین دوره نامزد می‌شد. او همچنین بر اهمیت شکست رئیس‌جمهور سابق در سال ۲۰۲۴ تأکید کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا با این ادعا که دموکراسی آمریکا در سال ۲۰۲۴ در خطر است، تأکید کرد که دونالد ترامپ قصد تخریب نهادهای دموکراتیک ایالات متحده را دارد.

جو بایدن در مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی به کمک‌کنندگان گفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم که ترامپ پیروز شود». او در طول سخنرانی خود همچنین بر درخواست‌های مستمر ترامپ برای لغو قانون مراقبت مقرون‌به‌صرفه که به اوباماکر نیز معروف است، تأکید کرد.

سفر بایدن به بوستون بخشی از یک تور جمع‌آوری کمک‌های مالی یک هفته‌ای در چندین ایالت با هدف تقویت بودجه مبارزات انتخاباتی بایدن قبل از پایان سال بود. در بوستون، رئیس‌جمهور آمریکا پیام خود را بر مخاطرات بالای انتخابات آینده متمرکز و اشاره کرد که ترامپ درباره اهداف خود در صورت پیروزی مجدد شفاف بوده است.

بایدن گفت: «ترامپ حتی دیگر توپ را پنهان نمی‌کند. او به ما می‌گوید که قرار است چه کاری انجام دهد. او دراین‌باره کاملا مطمئن است».

بایدن به اظهارات ترامپ درمورد درخواست «مجازات» و قول او برای ریشه‌کن‌کردن «موجودات موذی» در کشور اشاره کرد که بایدن آن را با زبان مورد استفاده در آلمان در دهه ۱۹۳۰ مقایسه کرد، بایدن گفت: «او حتی در مراسم تحلیف من هم حاضر نشد. نمی‌توانم بگویم که ناامید شدم، اما او حتی حاضر نشد». او همچنین به رکوردشکنی ۸۱ میلیون رأی خود در انتخابات ۲۰۲۰ اشاره کرد.

بایدن نسبت به افزایش محدودیت‌های سقط جنین در صورت انتخاب مجدد ترامپ هم هشدار داد. در بوستون، رئیس‌جمهور آمریکا برنامه شلوغی داشت، از جمله سه جلسه جمع‌آوری کمک‌های مالی که با کنسرت شبانه جیمز تیلور در تئاتر شوبرت در مرکز شهر بوستون به پایان رسید. حداقل ۹ مراسم گردآوری کمک مالی برای بایدن قبل از پایان ماه دسامبر برنامه‌ریزی شده که هدف آن جمع‌آوری میلیون‌ها دلار است.

اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی بیان شد که دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز، بایدن را «ویرانگر دموکراسی آمریکایی» نامید. ترامپ در این گفت‌وگو و در پاسخ به اینکه در صورت پیروزی در انتخابات قول می‌دهد که علیه هیچ‌کس انتقام‌گیری و سوءاستفاده نکند، گفت: «من دیکتاتور نخواهم بود به‌جز روز اول». او همچنین در ادامه افزود: «من می‌خواهم مرزها را ببندم و پس از آن دیگر دیکتاتور نخواهم بود».

کمپین انتخاباتی بایدن بلافاصله به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و ایمیلی برای طرفدارانش با این عنوان ارسال کرد: «دونالد ترامپ: دیکتاتور روز اول»

هشدارهای بایدن به طور فزاینده‌ای بخشی‌ از تلاش‌های جدایی‌ناپذیر او از کمک‌کنندگان مالی به او و حزب دموکرات است و هر بار این موضوع را پررنگ می‌کند که اگر ترامپ دوباره پیروز شود، دموکراسی آمریکا در خطر خواهد بود و به همین دلیل او حتما باید شکست بخورد. در ادامه البته بایدن در پاسخ به خبرنگاران قدری متفاوت صحبت کرد و از کسانی که از او پرسیدند در صورت عدم حضور ترامپ در انتخابات حضور خواهد داشت یا خیر گفت: «من چنین انتظاری دارم، اما ببینید؛ او نامزد می‌شود و من هم باید نامزد شوم». او همچنین در پاسخ به سؤال دیگری که از او پرسیده شد اگر ترامپ از حضور در انتخابات کناره‌گیری کند، بایدن هم چنین خواهد کرد یا خیر، گفت: «نه، الان دیگر نه».

در همین حال ترامپ هم به صورت مداوم تلاش دارد رقیب قدیمی خود را تهدید کند. او آخر هفته گذشته در یک سخنرانی اعلام کرد که راه‌اندازی چهار کیفرخواست جنایی علیه او نشان می‌دهد که جو بایدن در‌حال سوء‌استفاده سیستم قضائی فدرال است تا بتواند به رقیب سیاسی خود ضربه بزند. ترامپ همچنین وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، بایدن را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. در مقابل جو بایدن در سخنرانی خود ترامپ را تنها بازنده تاریخ در آمریکا دانست که نتایج انتخابات را نپذیرفته است. او همچنین در ادامه اضافه کرد: «درحالی‌که در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ حامیان ترامپ به ساختمان کنگره یورش بردند تا از تأیید نتایج انتخابات جلوگیری کنند، ترامپ در سالن ناهارخوری در نزدیکی دفتر بیضی‌شکل خود در کاخ سفید نشست و نظاره‌گر این اتفاقات بود».

‌‌از طرف دیگر، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، با اختلاف قابل‌ملاحظه‌ای پیشتاز است و ۶۰ درصد جمهوری‌خواهان می‌گویند در انتخابات مقدماتی به ترامپ رأی خواهند داد.

به گزارش نشریه هیل، بر اساس نظرسنجی جدید نیوز نیشن، ۶۰ درصد جمهوری‌خواهان در انتخابات مقدماتی از رئیس‌جمهوری سابق حمایت خواهند کرد. حدود ۲۱ درصد رأی‌دهندگان مستقل نیز گفتند اگر انتخابات مقدماتی ایالتشان امروز برگزار شود، به ترامپ رأی می‌دهند. فارغ از گرایش حزبی، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردان بیش از زنان احتمال دارد از ترامپ حمایت کنند؛ ۳۵ درصد مردان و ۲۸ درصد زنان شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفتند که به ترامپ رأی خواهند داد.

درحالی‌که ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان پیشتاز است، رقابت برای جایگاه دوم در هفته‌های اخیر بسیار نزدیک بوده است. حدود ۱۱ درصد جمهوری‌خواهان گفتند اگر انتخابات مقدماتی امروز برگزار شود، به ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، رأی می‌دهند و حدود ۱۰ درصد گفتند که از نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، حمایت خواهند کرد.

در این نظرسنجی، دیسانتیس و هیلی پس از ترامپ قرار دارند. ویوک راماسومی حمایت حدود شش درصد جمهوری‌خواهان و کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، رأی حدود سه درصد رأی‌دهندگان را کسب کرد.

نتایج این نظرسنجی در‌حالی منتشر شده که قرار است امروز چهارمین مناظره انتخاباتی جمهوری‌خواهان برگزار شود که نامزدها تلاش خواهند کرد رأی‌دهندگان را تحت تأثیر قرار دهند. با وجود این، ترامپ همچنان نامزد محبوب این حزب است. انتظار نمی‌رود که رئیس‌جمهوری سابق در مناظره شرکت کند. در این نظرسنجی که در ۲۶ و ۲۷ نوامبر انجام شد، سه هزارو 200 نفر از رأی‌دهندگان ثبت‌نام‌شده شرکت کردند و دو درصد حاشیه خطا دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها